Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Glattnos »

Jag håller på att bygga en båt och har använt "Slicer for Fusion" som är ett program som kan skiva upp en 3D-modell för att man sen ska kunna tillverka plattor och "trava" för att få fram en grov 3D-form. Efter att jag skurit ut nästan 60 delar i XPS så inser jag att det inte passar. Eftersom det inte fanns någon inställning för vilken kontur(övre/nedre) som den ska gå efter så antog jag att den går på yttersta konturen(annars funkar det ju inte att bygga så eftersom material kommer fattas). Men nu har jag insett att den inte gör så, så mycket av det jag skurit är skräp eftersom det fattas material på en massa ställen. Jag har satt mig och skivat om modellen på olika sätt för att försöka utröna hur den skivar men det verkar inte finnas varken någon logik eller information om hur den skivar.

Är det någon som har förslag på annan mjukvara som gör samma sak fast alltid tar ytterkonturerna på varje del så att material inte saknas? Eller om någon ver hur man kommer runt problemet i just Slicer for Fusion.
https://apps.autodesk.com/FUSION/en/Det ... appLang=en
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Glattnos »

Såhär blir det i Slicer. Jag har gjort en test-modell som är rund och konisk åt två håll, bilderna är ifrån sidan. Från spets till spets är det 300mm och jag skivar den i skivor som är 50mm tjocka.
Första bilden - Den koniska modellen innan skivning
Andra bilden - Skivad i 50mm skivor i Slicer. Den största skivan är 275mm i diameter så det verkar som att den tar något sorts medelvärde av övre och nedre kontur eftersom dom konturerna borde bli 300 och 200 mm. Det ligger ju fel i sidled också och blir ju jättetokigt.
Tredje bilden - En modell av hur jag vill att den ska skiva så att man sen kan slipa bort överflödigt material.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Morgons »

Menar du så här?

eller förstår jag dig fel?
split body.PNG
splitted.PNG
det går ju köra thick/offset eller pull så kan man lägga på lite material med så finns nått att bort efteråt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av svanted »

om du alltid vill kunna slipa bort material blir det problem...
slicer kan ju "hoppa över" en större kontur, om den skivar precis före och efter, det som händer på bilden vid "toppen"
och om man skivar not en minskande kontur
blir det material "över" och mot en ökande kontur måste man fylla i.
se bild:
i princip måste du vända på skivorna till vänster där konturen är som störst, och låta dem gå åt andra hållet.
m.a.o. lägga en dubbel största skiva..
men är det flera "stora" konturer blir det knepigare. då blir ju slutresultatet längre än ursprungsmodellen.
Screen Shot 2018-06-09 at 2.40.35 PM.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Glattnos »

Ja det är det som är problemet. Jag skulle vilja ha ett program/funktion som skivar upp en modell genom att enbart "lägga till" material så att man inte förlorar nått material i modellen(känns som det borde vara en självklar funktion i ett program som skivar modeller). Just denna båt löste jag genom at skiva upp den manuellt vilket faktiskt inte tog så lång tid ändå, det blev 36 skivor men jag har en båt till som kommer bli 80 skivor så det hade varit trevligt med nått program som fixar det med lite automatik och gör DXF-filer. Slicer for Fusion verkar inte funka till detta tyvärr, det är annars klockrent.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Morgons »

Capture.PNG
Använd thickness increase i slicern, funkar bra för mig iallafall
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Gimbal »

Jag höll på för några år sedan och ritade lite skrovmodeller och då använde jag något gratisprogram som var lite festligt, men vad det hette...

Kan varit DELFTship kanske, eller FREE!ship. I vilket fall så kunde de givetvis producera linje ritningar och räkna ut våt yta, vattenlinje och dyl.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Glattnos »

Morgons: Skroven har förutom sluttande ytor även horisontella ytor och längsgående hål som inte får ändra form. Så vitt jag kan se så flyttar "Thicken" ut alla ytor vilket gör att praktiskt taget alla mått blir fel förutom det som ligger exakt på rätt vinkel. Eller har du hittat någon mer inställning än jag har?

Gimbal: Det låter intressant, egentligen klarar man allt i SolidWorks eller Fusion men ett program med specialfunktioner gör ju allt mycket snabbare. Jag ska söka lite och se vad jag hittar. Skriv gärna om du kommer på vad det hette :)
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av idiotdea »

Jag har egentligen inte speciellt mycket att bidra med, annat än ett antagligen liknande slutresultat:
frames.jpg
Modellen till båten med dessa spanter är gjord i DelftShip. Sedan importerad i Fusion 360 var g-kod för fräsning av spanterna genererats, som var helt manuellt arbete för varje spant. Största delen (möjligtvis alla) är frästa från två sidor. Lite mer om bakgrunden i tråden om mätarmen.

Ett praktiskt problem är att det inte alltid är endera fram- eller bakkant på spanten som är "större". En del spanter kan ha bredare bakkant på ett visst område och bredare framkant på ett annat. I värsta fall kan spanten vara som bredast mellan fram- och bakkant (men det är antagligen försumbart). När man sedan filar till slutgiltiga profilen så kan man inte endast jobba mot linjen på ena sidan, utan man måste beakta om det är fram eller bakkanten som är bredare.

Hur som helst, om man är nöjd med att använda "största värdet" av antingen fram eller bakspanten så går det säkert att få till på någon vänster. Jag kunde t.ex. tänka mig att man "skivar" som normalt med 0,1 mm avstånd (eller vad man vill använda). Sedan plockar man ut lagren som motsvarar fram och bakspant Men jämför därefter dessa för att se vilket lager som är "bredare" och använder det. Ifall det finns något färdigt program som gör detta är tveksamt, men med en moderat mängd programmering borde det i alla fall vara möjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Gimbal »

Snyggt! :tumupp:
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Morgons »

Det stämmer Glattos, den flyttar alla ytor. Ibland så fixar jag visa modeler med Patch i fusion för att kunna fräsa över osv men jag förstår vad ditt beskymmer är nu

jag hade nog bara delat på body och gjort skivor av den och kört 3d fräsning på dom, sedan satt ihop dom efteråt men kanske bearbetning från sidan osv
Det kanske inte funkar i ditt läge dock
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Glattnos »

Det manuella sättet som blir exakt är att skiva upp modellen och sen göra konturen för varje skiva utifrån siluetten på den. Då spelar det ingen roll, det blir rätt oavsett. Det är en funktion som gör det lite mer automatiskt jag skulle vilja ha, det är ju mellan 100 och 200 bitar i skroven så det sparar ju tid.
Jag skär med värmetråd så 3D-fräsning går inte.

På många sektioner så smalnar just en båt av åt alla håll(konturen blir mindre runt om på nästa skiva. I de sektionerna är det fort gjort i SolidWorks. Skiva modellen först, sen högerklicka på en snittyta, välja Save as DXF och upprepa på alla snittytor. Men det funkar som sagt bara där det är avsmalnande runt om.

Just denna båt är fixad, men till nästa skulle det vara bra med nån annan metod :)
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Morgons »

Mest nyfiken nu, så du är bara intresserad av den största omkretsen på biten? så du skär helt raka kanter hela tiden om jag förstår dig rätt
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Glattnos »

Ja precis, jag skär ett 90 graders-snitt eftersom jag bara spänt en tråd i min plasma-skärare.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Program som "skivar upp" en CAD-modell?

Inlägg av Krille Krokodil »

Hmm, det borde väl inte vara så svårt att klippa och klistra ihop en kod som skivar soliden i 0.1 mm snitt och summerar ytorna eller extrusionerna över de intervall man vill ha... (Bortsett från att Autodesk-möget säkert kraschar sjuttioelva gånger under beräkningarna.)

Det hade varit skoj att leka med ett CAD-API men jag har tyvärr ingen idé i nuläget som skulle motivera att slängde arbetstid på det...

Hittade en kodsnutt som summerar sketcher och spottar ut dem som en DXF, där är lite struktur man skulle kunna sno:

Kod: Markera allt

import adsk.core, adsk.fusion, traceback
import os

def run(context):
    ui = None
    try:
        app = adsk.core.Application.get()
        ui = app.userInterface
        
        sketches = []
        for seln in ui.activeSelections:
            sketch = adsk.fusion.Sketch.cast(seln.entity)
            if sketch:
                sketches.append(sketch)

        folderdlg = ui.createFolderDialog()
        folderdlg.title = 'Please select a folder to save dxf files:' 
        res = folderdlg.showDialog()
        if res == adsk.core.DialogResults.DialogOK:
            folder = folderdlg.folder
            for sketch in sketches:
                fullpath = os.path.join(folder, sketch.name)
                sketch.saveAsDXF(fullpath + '.dxf')
                    
        else:
            ui.messageBox('No folder is selected.')

    except:
        if ui:
            ui.messageBox('Failed:\n{}'.format(traceback.format_exc()))
Skriv svar