På tok för billiga kina-CNC's för trä, vad får man?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

På tok för billiga kina-CNC's för trä, vad får man?

Inlägg av dar303 »

Satt och kollade vad en spindel med ATC kostade nu för tiden och sprang då på en massa kompletta CNC-maskiner på AliExpress, alla verkar ju på tok för billiga för att kunna vara sanna, vad är haken?
Jag förstår ju att de ser finare ut på bilderna och att man alltid måste tweaka dom, har köpt bland annat laserskärare förut. Och att det tillkommer importavgifter och moms.
Det står fri frakt men det förutsätter jag inte stämmer, borde väl kosta iaf 20.000+ att få hem en. Men det borde ändå vara det billigaste sättet att få en stor maskin med ATC för träarbeten? Är det någon som testat?

Kolla här:

2000*4000*200mm, vakumbord, ATC för 6500USD
http://shorl.com/pruvustadrofybru

Eller det här härket baserd på samma plattform som ovan med tre spindlar och Y-axel som går utanför bordet till en svarvtillsats för 8639USD.
http://shorl.com/stajohefrative
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: På tok för billiga kina-CNC's för trä, vad får man?

Inlägg av Henry »

Du glömmer alla miljoner mellanhänder eller framförallt svenska grossister som gnuggar händerna för allt de kan lägga på extra så summorna till slutkund kommer upp till de summor folk är så vana vid att se, tills man den dagen ser vad det egentligen kostar.

Håller dock med om att det är ett bra pris oavsett för det är inga småbitar de där, men man får ha riktigt klart för sig vad som ingår eller ej även om det nämns att allt ingår så att säga, fri frakt är ändock ingen omöjlighet då de tjänar så mycket på detta ändå.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: På tok för billiga kina-CNC's för trä, vad får man?

Inlägg av Zkronk »

Både DHL Express och FedEx går väl med flyg från Kina?
På bilderna så är lådorna de packar maskinerna i ganska så rejäla, och att skicka en sån låda på flyget lär nog inte vara billigt :humm:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: På tok för billiga kina-CNC's för trä, vad får man?

Inlägg av Henry »

Skulle inte förvåna mig ett enda dugg om kinas regering har speciella avtal även med dessa firmor så det blir skitsummor att skicka även sådana här grejer och då säljaren ändå tjänar mycket på detta ändå så kan frakt ingå för en gladare köpare och ev även kunna få fler köpare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: På tok för billiga kina-CNC's för trä, vad får man?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är felifyllt i fraktrutan.

Längre ner på sidan står ju att dom skickar med båt till önskad hamn, och att dom har olika alternativ beroende på om frakt ingår i priset eller ej.

Att skicka en dylik med DHL-flyg skulle kosta ca 80 000kr
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: På tok för billiga kina-CNC's för trä, vad får man?

Inlägg av Henry »

Nej självklart går de inte med flyg. Lite roligt dock att se en förpackningsvikt på 1 kg för den stora och 10 kg för den lilla, tror de väger lite mer än så.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: På tok för billiga kina-CNC's för trä, vad får man?

Inlägg av dar303 »

Jag borde testa att kontakta en och se om man kan få en realistisk slutsumma, återkommer om jag får fram något vettigt!
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: På tok för billiga kina-CNC's för trä, vad får man?

Inlägg av dar303 »

Uppdatering: De hävdar bestämt att det är gratis frakt till hamnen i Göteborg!
Kollade på en 2000x3000 med ATC och 3kW spindel + vakuumbord. Har ej fått pris, de ska maila.
Det kan ju vara så att de har lockpriser på Aliexpress och sanningen kommer fram i mailet!

Det som tillkommer borde ju vara tull och importavgifter (upp till 12%), moms 25% och sen transport till dit den ska.

Och ja, jag inser att jag kommer att få bygga om all elektronik om jag får hem den men bara ramen är ok så kanske det är värt det. :)

Från http://www.scandinasian.se/importguiden ... ms-import/

Exempel på tull och momskalkyl vid import
FOB Pris: 200 000 SEK
Fraktkostnad: 15 000 SEK
Försäkring: 200 SEK
Tullavgift: 4.5%
Tullvärde: FOB Pris + Fraktkostnad + Försäkring = 200 000 SEK + 15 000 SEK + 200 SEK = 215 200 SEK
Tullavgift: Tullvärde x 0.XXX = 215 200 x 0.045% = 9684 SEK
Moms: (Tullvärde + Tullavift) x 0.25 = 56221 SEK
Reo
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 maj 2018, 22:17:23

Re: På tok för billiga kina-CNC's för trä, vad får man?

Inlägg av Reo »

Hur gick det? Bestämde du dig för att köpa den trots allt?
Skriv svar