Kraftig stegmotor med proportionell styrning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
tompajo
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 juli 2009, 23:10:10

Kraftig stegmotor med proportionell styrning?

Inlägg av tompajo »

Jag tänkte bygga en enkel styrning till min bil och behöver en stegmotor som kopplas med kugghjul till styrstången och en styrning till stegmotorn. Jag tänker mig att styrningen till stegmotorn ska vara ett litet vridreglage så att om jag vrider tex 20 grader på reglaget så ska ratten vrida sig motsvarande 20 grader. Med andra ord som ska systemet fungera som ett vanligt servo med en servotestare men kraftigare.
Någon som har förslag på delar eller annan input?

/Tom
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?

Inlägg av Icecap »

Själva grejen är ju inget problem. Ska stegmotorn reglera med lite hastighet ska drivspänningen stegas upp en del - men det är ju enkelt också.

Hur har du tänkt dig att kalibrera det hela? Alltså hur vet styrningen var den står vid power-on?
tompajo
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 juli 2009, 23:10:10

Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?

Inlägg av tompajo »

Jag tänker mig att den automatiskt ska återgå till mittenpositionen när jag släpper ratten. Om det ska skötas med mjukvara eller mekaniskt med fjäder typ vet jag inte.

Sen inser jag att jag inte kan vrida den lilla ratten mer än kanske 180 grader så styrningen måste vara exponentiell. Om rattutslagen är små ska bilens rattutslag vara små men om jag maxar miniratten måste bilens ratt svänga max.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?

Inlägg av Icecap »

Jag tror att du missuppfattar.

En stegmotor kan just stega men utan någon feedback på rattstammens verkliga position kan elektroniken inte veta vilken position den startar med.

Och "Jag tänker mig att den automatiskt ska återgå till mittenpositionen när jag släpper ratten." låter ju bra - men HUR? Om elektroniken inte har koll på var positionen är kan den knappast återgå till mitten.

Normalt brukar det finnas en positionsindikering som är mekanisk kopplat till den fysiska position, då kan elektroniken vid start kolla läget och evt. jucka fram och tillbaka på den positionsindikering så att den avkänns korrekt.
tompajo
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 juli 2009, 23:10:10

Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?

Inlägg av tompajo »

Om jag visste precis HUR jag skulle lösa det här så hade jag inte frågat här på forumet :-) Det är precis sånt här jag behöver hjälp med. Jag har inte en aning om hur det ska lösas.

Om jag tex skulle använda ett vanligt RC-servo så har sändaren en mekanisk fjäder som alltid centrerar. På samma sätt skulle man kunna lösa det här. Om det inte finns en smidigare/säkrare/billigare lösning.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?

Inlägg av Icecap »

Igen är du inte helt med.

Ett RC-servo har en inbyggd potentiometer som anger vilken vinkel styrningen står i.

Om du ska göra det samma med en stegmotor är det ganska lätt - men det förutsätter att det finns någon feed-back så att styrningen kan veta "Detta är läge noll!". Detta har INGET med styrspak eller liknande att göra.

I grova drag ska du ha en styrning som dels får ett signal (i någon form) som betyder "Ställ ratten såhär".
För att kunde göra det måste styrningen veta var ratten rent faktisk står och DÅ - baserat på skillnaden mellan de två signaler - styra motorn åt rätt håll.

Med en stegmotor behövs (oftast) inte ett signal om var motorn är här och nu, det kan styrningen räkna ut vid att räkna steg. Men det räcker inte! Det måste finnas ett sätt där styrningen - vid uppstart - kan läsa positionen och då ha något att räkna ifrån.

På en del 3D-skrivare finns det en ändlägesbrytare för X & Y där skrivaren kör ut till det klickar, då vet styrningen att "detta är läge <whatever> X" och "detta är läge <whatever> Y".

Detta sätt är inget bra på en bil, där brukar det vara bäst att kolla mittläget eller ha en rotationsenkoder på. Och enkodern ska även ha koll på hur många varv det rör sig om.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?

Inlägg av arvidb »

tompajo skrev:Jag tänkte bygga en enkel styrning till min bil /.../
Ska det vara trådlöst? I så fall, är det OK om styrningen tappas under färd?
tompajo
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 juli 2009, 23:10:10

Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?

Inlägg av tompajo »

Nej inte trådlöst. Jag vill kunna sitta bekvämt med armen vilande på ett mittarmstöd och en liten ratt framför. Jag tänker mig att det borde vara en bekväm körställning.

Men projektet kanske är lite utanför mitt kunskapsområde just nu. Det hade varit trevligt om det fanns delar motsvarande RC-servo mm.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?

Inlägg av Icecap »

Ett ratt kan ju vevas ett antal varv, exakt antal beror på om det är servo eller inte.

Det går att göra en servo-liknande konstruktion med rätt antal varv men man måste konstruera den själv rent mekaniskt. Därefter måste man göra styrelektroniken.

Jag hade tagit en DC-motor med rotationsencoder på och växlat det hela så pass att hastigheten och kraften blir rätt.

Hade monterat en encoder även på lågvarvssidan för synkronisering vid uppstart.

Bilen kan såklart inte godkännas vid besiktning om den är byggt på detta viset men kul är det ju ändå.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kraftig stegmotor med proportionell styrning?

Inlägg av grym »

jag hadde gjort en helt analog sak

har byggt motsvarande för båt

lämplig lågvarvig dc motor kopplad med kuggrem till rattaxlen , en 10 varvig pot som ärgivare som är växlad så att man annvänder nästan hela 10 varven för ratten fulla utslag, man kan ha en en bra plastbanepot med med högre utväxling

sedan bara en börvärdespot i lillratten, lagom utväxling där med

och en opamp med kraftdrivning nog för motorn

med bra inställning följer den stora ratten den lilla bra, med strömstyrning kan man ha lagom kraftig motor som man lagom svårt kan ta över manuellt utan att koppla ifrån elektroniken

och vill man ha den normal kopplar man bara bort motorn eletriskt så är det inte mycket trögare än utan motorn inkopplad fysiskt
Skriv svar