Rekommendation för köp av bra CNC-router

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
brainchild
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 april 2011, 16:40:29

Rekommendation för köp av bra CNC-router

Inlägg av brainchild »

Jag ska eventuellt köpa in en CNC-router/-fräs till jobbet som ska främst användas för att skapa front-paneler och andra plåt-delar i aluminium. Jag skulle behöva tips för passande maskiner. Den behöver klara åtminstone 1000x1000mm och vara av vettig kvalitet, men bör inte vara alltför dyr.

Jag har tittat på den här: http://cncmaskiner.org/produkt/raw-1-5- ... 00x1000mm/ och även dess storebror som klarar 1800x1300mm. Är det någon här som vet om dessa är bra?
makervall
Inlägg: 226
Blev medlem: 26 januari 2008, 18:33:13
Ort: Arboga

Re: Rekommendation för köp av bra CNC-router

Inlägg av makervall »

De säger ju själva såhär om maskinen.

Vad kan jag skära med en Raw 1.5
Mjuk trä, hård trä, spån, Mdf, plast, lättare aluminium utskärning, Skylttillverkning, 3D utskärning samt gravering mm. Observera att aluminium är svårt att lära sig at skära och det finns bättre maskiner till det så som laser eller water jet. Ska du enbart skära i aluminium så bör du kika på dyrare industrimaskiner.

Och skärytan är ca 750x750mm på den du länkade till enligt specen...
brainchild
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 april 2011, 16:40:29

Re: Rekommendation för köp av bra CNC-router

Inlägg av brainchild »

Du har så klart en poäng. En waterjet eller laserskärare som klarar aluminium misstänker jag är lite väl dyrt, men det finns kanske någon modell till ett resonabelt pris? Tips?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Rekommendation för köp av bra CNC-router

Inlägg av Perkla »

En Raw 1.5 CNC har jag... den som är 1000x1000mm.. efter lite efterforskningar av vad som finns tillgängligt i Europa för billiga pengar så tror jag denna är den bästa.. troligen en del som inte delar min åsikt om detta men jag tror det i alla fall..
Skriv svar