Styrspänning till räle heidenhain

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
D.anderssons
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 mars 2016, 13:32:01

Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av D.anderssons »

Hej har tappat parametrarna i min acme fmb-12 fräs med heidenhain 415 i och har nu knappat in parametrarna från en annan maskin med samma styrsystem dock inte lika Dan maskin. Men får inget till o röra sig och mäter jag på styrrelät så är där ingen spänning ut så nån som har nån koll på nån parametrar eller så som säger till styrelät o dra? Mvh Dennis
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av Micke_71 »

Du det brukar vara 24v manöver på den.

Kolla vad som står i MP4010. Jag har en misstanke att den inte läser in PLC'n som den ska.
0 så läser den PLC från EPROM
1 Så läser den från RAM.

Om du inte har PLC i ram som man brukar göra när man lägger till extra funktioner i efterhand så finns det inget att läsa.

Vet inte hur det är på TNC 415 men prova att i inmatningsläget ange kod 807667 och så borde du kunna läsa in och ut tabeller samt se PLC'ns funktion.

Men är inte den maskinen lite för gammal för TNC 415? Är det en retrofit, dom brukar väl vara i TNC 355?
D.anderssons
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 mars 2016, 13:32:01

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av D.anderssons »

Hej då minnet blivit raderat så läser den nu från eprom . Allt i plc är skrivet på tyska o fattar varken det eller plc i sig . Och har inte rätt parametrar till maskinen så tänkte prova mig fram o se om jag får det till o funka . Dock kört fast när jag inte kan få den till o röra sig eller liknande. Är utbytt styrsystem i den är tnc 355 från början .
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av Micke_71 »

Men vem har bytt till TNC 415? TNC akuten? Dom måste väl ha maskinparametrar, PLC och annat sparat efter jobbet isåfall?

Men var det en ny TNC415 de har satt dit. Det kan ju vara så att de tagit en begagnad och inte bränt något nytt EPROM och då stämmer ju inte PLC alls.

TNC 426 och nyare har hårddisk, det har inte din?? Isåfall kanske det går att hitta filerna där med hjälp av TNC Remo.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av persa »

Har ett svagt minne att jag hört att det är TNC-akuten som bytt styrsystem på den. Men det borde ju Sättraby Mekaniska garanterat veta

Utan rätt parametrar är det ju näst intill dödfött att få någon ordning på maskinen. Näst bäst om du inte får tag i parametrarna till din maskin är parametrar till en likadan maskin med TNC355. Även om parametrarna ska flyttas till andra parameternummer så borde ju det gå att lösa om man har parameterbeskrivningar för bägge systemen

Har du erbjudit dom utländska maskinhandlarna som har maskin på lager att betala för en parameterlista ?. Tror inte ens dom bemödar sig att gå ut och titta efter en lista utan att se en ersättning hägra. Men erbjuder du dom t.ex. 200 EURO för en lista kan det nog bli bättre fart på dom

Om det var TNC-akuten som gjorde jobbet tror jag definitivt att han hade koll på att flytta över eprom med PLC till den nya styrningen (alternativt bränna nytt eprom)
D.anderssons
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 mars 2016, 13:32:01

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av D.anderssons »

Har varit i kontakt med sättraby verkstad och Norrtälje modelindustri som haft den förut o ingen av dom har några filer kvar . Tomas på tnc akuten har jag med pratat med o han tror att han har en backup men den är gjord för typ 8-10 år sen så är inte det lättaste att hitta. Inte fått några svar alls från utlandet . Hade kunnat ge 10000:- för o få filerna som krävs för att maskinen ska funka igen .
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av persa »

Då får vi ju hoppas att rätt person läser den här tråden :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av säter »

D.anderssons skrev:Tomas på tnc akuten har jag med pratat med o han tror att han har en backup men den är gjord för typ 8-10 år sen så är inte det lättaste att hitta.
Då är det ju hopp om liv.
Du får ge dem lite tid bara.
Jag misstänker att de har en hel annat som går före.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av cinc »

D.anderssons skrev:Har varit i kontakt med sättraby verkstad och Norrtälje modelindustri som haft den förut o ingen av dom har några filer kvar . Tomas på tnc akuten har jag med pratat med o han tror att han har en backup men den är gjord för typ 8-10 år sen så är inte det lättaste att hitta. Inte fått några svar alls från utlandet . Hade kunnat ge 10000:- för o få filerna som krävs för att maskinen ska funka igen .
Tomas på TNC akuten brukar ha ordning på sina backuper.
Erbjud honom dom där 10 laxarna så blir han nog mer sugen på att sätta fart på din maskin.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av Micke_71 »

Herr Törnblom på TNC akuten är nog ditt bästa val idag. Han har väl jävligt mycket o göra men alltid bra att göra med.

Jag har en stark misstanke om att felet ligger i PLC. Parametrarna är mest driften. Finns inget i maskinparametrarna som säger något om hur maskinen ska ”starta” igång och reagera på knapparna. Allt sånt ligger i PLC.

Eftersom det är en retrofit med TNC 415 så är risken stor att du inte har ett korrekt elschema på in och utgångar från PLC.

Om all Plc i Eprom är på tyska så är den nog inte aktuell. Det jag har sett Tomas lagt in i våra 426or har haft svenska kommentarer.
D.anderssons
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 mars 2016, 13:32:01

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av D.anderssons »

Fåt besked nu av Tomas o han har inte lyckats hitta nån backup ☹️ Och han trodde med att plc parametrarna inte stämmer
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av Micke_71 »

Vilken del av landet bor du i?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av persa »

Har maskinen aldrig någonsin varit igång med det nya styrsystemet hos dom två tidigare ägarna ???. Har den varit igång med nya styrningen låter det konstigt att det skulle vara fel på PLC

Utan parametrar och med fel PLC är ju maskinen tyvärr bara skrot :(

Kilopriset för järnet och eventuellt någon som kan tänkas köpa styrsystemet är nog det du i bästa fall kan få ut
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av Micke_71 »

Du kan ju kolla PLC'n om den verkar stämma med knapparna.

Om du slår in kodnummer 807667 och väljer "Table" input och så trycker du på olika knappar och ser vilka ingångar dom ligger på. Sen kör du ut PLC från Eprom till dator och börjar söka på ingångarna.

Nu vet jag inte hur det ser ut på TNC415 utan 426'orna. Om du slår in kodnumret ovan när du står i inmatningsläge och går till fillistan. Kan du se systemfiler under en PLC mapp som dyker upp?
D.anderssons
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 mars 2016, 13:32:01

Re: Styrspänning till räle heidenhain

Inlägg av D.anderssons »

maskinen funkade när jag köpte den men sen plockade jag ur ett kort för felsökning av överföringen utan o tänka mig för så då raderades minnet . och plc inställningarna som ligger på eprom värkar inte vara rätt .

bor i blekinge ronneby kommun .

enda felet jag märker av först o främst är att styrspänningen inte slår till så kan inte få nått till o röra sig . kommer in i alla menyer o sånt .
Skriv svar