Frallzor bygger OXCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Ett annat tips jag kan komma med av egen erfarenhet nu innan du börjar komma igång att köra är att sätta locktite på alla insexskruvar skruvar och muttrar på hela Z släden... dom vibrerar nämligen lös annars, du behöver sätta locktite på justeringsskurvarna som justerar lagren mot skenorna också för dom vibrerar upp dom också annars..

Glöm inte låsskruvarna till samtliga remhjul och på Z mellan motor och skruv... jobbigt när fräsjobbet man gör inte blir som man tänkt på grund av att det finns onödiga glapp orsakade av skruvar som vibrerat upp och muttrar som kanske till och med är helt uppskruvade... om möjligt byt alla M6 muttrar mot locking modell...

:tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Felet; oklart gissar på felkoppling, kopplade om allt, och vipps fungerade det, gjorde inget annorlunda än innan såvitt jag minns.

Halvt ok nu, 1 av 2 motorer till ena axeln fungerar, var för sig = liv, slaven är bångstyrig men det är mach4 som är boven där.

Ett annat problem nu är detta;


Inte den mjuka fina rörelsen man förväntar sig vid joggning.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Detta via pokeys egna mjukvara



Lutar mot att det som är kvar är Mach4-inställningar då :)
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Efter att ha felsökt lite så visar det sig att motorer, drivare och pokeys57cnc verkar helt ok.

Största problemet just nu verkade vara att usb inte hängde med, testade köra via ethernet och nu går det så här via mach4.




Helt felfritt :) Nu ska jag bara komma fram till varför slave inte fungerar för axeln med 2 drivare/motorer. men det är till 99% mach4 :)
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Eftersom jag tänkt bygga mig en terminal så köpte jag mig ett ponet tangentbord till mitt pokeys57cnc, men hittade en smidigare lösning som jag kör på nu och sitter med ett tangentbord, tänkte man kanske skulle göra en kompis till pendanten.


Vad tror ni om något sånt här? Och en snygg kabelgenomföring på det hela. Eller blir det hela kaka på kaka? :)

Bild
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Nu fungerar allt som väntat, bara ändlägesbrytarna och proben att koppla in där det sista är lättast.

Visade sig att man kopplar in home och limits till 8 axlar, trodde att det helt enkelt var så att det var XYZ 123 då, men visade sig vara att de tolkar 1 axel per motor så får till X köra home till 1 och2 på samma kabel så kortet tror de triggar på varsin homebrytare samtidigt så att säga.

Lätt fixat dock, ska bara fixa till ett litet fulpcb för att konvertera 12v till 5v så man slipper fula kablar :)
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Mateo_swe »

Perkla skrev:Ett annat tips jag kan komma med av egen erfarenhet nu innan du börjar komma igång att köra är att sätta locktite på alla insexskruvar skruvar och muttrar på hela Z släden... dom vibrerar nämligen lös annars, du behöver sätta locktite på justeringsskurvarna som justerar lagren mot skenorna också för dom vibrerar upp dom också annars..
Vilken typ av loctite använder du?
Jag har använt lite olika färger/typer och med vissa sitter skruvarna så hårt att det nästan är omöjligt att skruva den dem om det skulle behövas.
Jag antar det skulle vara bra att sätta loctite på de flesta skuvarna i fräsen då det kommer att vibrera en del då man kör den.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Efter lite undersökning kom jag fram till att mina PNP-ändlägesbrytare inte är kompatibla med min motioncontroller, utan bara NPN utan pull-up resistorer
så nya har anlänt idag, som dessutom fungerar helt utan modifikation!

Bild
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Mateo_swe skrev:
Perkla skrev:Ett annat tips jag kan komma med av egen erfarenhet nu innan du börjar komma igång att köra är att sätta locktite på alla insexskruvar skruvar och muttrar på hela Z släden... dom vibrerar nämligen lös annars, du behöver sätta locktite på justeringsskurvarna som justerar lagren mot skenorna också för dom vibrerar upp dom också annars..
Vilken typ av loctite använder du?
Jag har använt lite olika färger/typer och med vissa sitter skruvarna så hårt att det nästan är omöjligt att skruva den dem om det skulle behövas.
Jag antar det skulle vara bra att sätta loctite på de flesta skuvarna i fräsen då det kommer att vibrera en del då man kör den.
Ja du som kommer köra Raw behöver verkligen ha loctite på alla tänkbara skruvar och muttrar, jag har lärt mig en läxa ang detta, det är i första hand alla små svarta lås skruvar du måste sätta loctite på, dom under sidoplåtarna på Y som justerar kullagren som ligger mot skenorna behöver ha loctite, samt låsningen på samtliga remhjul, samt låsningen till övergången på Z motorn... ja alla små svarta insexskruvar helt enkelt.. jag använder blå "vanlig" loctite, svindyrt men bra..
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Mateo_swe »

Tack för tipset ska inte snåla med locktiten. :tumupp:

Tjusiga ändlägesgivare, inget mekaniskt slitage i dessa.
Om jag skulle köra min fräs mycket skulle jag också skaffat sådana.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Slitage skiter jag i, men dessa har bättre repeterbarhet :)

Satsa på dessa, inte speciellt dyra, eller ja dessa kostade en slant då jag inte ville vänta på långsamma leveranser igen!
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Håller på att slutföra det sista med givarna, men insåg att jag inte gillade min styrelektronikslåda alls.

Den är stor, alldeles för rymling och otymplig, samt sticker ut från maskinen alldeles för mycket där den sitter så återgick att kika på den jag köpte först som jag trodde var för liten pga mina 2 större nätdelar.

Efter lite caddande med delar av rätt mått kom jag fram till en alternativ montering som tillåter mig att använda lådan.


Bör t om finnas plats till min superpid med lagom kylfläns. Dock får jag flytta om med LCDn till den men det krävs bara en kabel :)

Bild
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Efter lite mer planering så börjar nya styrlådan ta form! Simplistisk med allt som behövs, ska även drag-gravera med min drag-engraver.

Bild
Bild
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av ToPNoTCH »

Propert :tumupp:
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Fick en liten uppenbarelse när jag skulle koppla det sista och såg på dåvarande låda :)

Skrymmande och tar upp onödigt utrymme
Bild


Mot nätt och väldigt diskret placerad :)

Bild



Tycker version 2 blir betydligt bättre :D
Skriv svar