Styra servomotor på Cortini svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Coolkidz
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 januari 2009, 21:21:33
Ort: Göteborg

Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av Coolkidz »

Jag utvärderar att byta styrsystem på min Cortini H105 svarv, axlarna är stegmotorer så dom vet jag hur jag ska hantera men spindelmotorn är ett servo, kan jag styra den och vad behöver jag i så fall för hårdvara? jag har googlat på de beteckningar som jag kan hitta men kan inte finna särskilt mycket information.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av tecno »

Om det fungerar idag så får du försöka reda ut hur den drivern styrs idag och se om den går att ha kvar som den är.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av arvidb »

Kanske styr man varvtalet med en spänning mellan 0 V och UREF? +/-10 V? Det verkar ju vara en varvtalsstyrning med tanke på tacho-ingången.

Sen måste man bara ta reda på vad alla andra ingångarna gör också... :humm:

Edit: koppla inte in nåt på 0 V/UREF utan att mäta först på den fungerande svarven att det troligen är så det funkar. Och använd ett seriemotstånd (10 kΩ?) om/när du testar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av arvidb »

Hmm, vad dum jag är, det finns ju ett schema på locket till förstärkaren. Fast jag blir inte klok på hur det funkar. Styr man hastigheten med ΔREF?
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av hummel »

Antar att det är samma styrning som på Cortini L300-fräsen. 0-6V om jag minns rätt.
Coolkidz
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 januari 2009, 21:21:33
Ort: Göteborg

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av Coolkidz »

betyder det att jag då kan styra den som en VFD fast begränsa styrningen till max 6v? en servomotor borde väl också kunna återkoppla verkligt varvtal samt rotera åt båda hållen? kan någon tyda hur det är tänkt att fungera?

/mikael
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av tecno »

Din nuvarande styrning sker högst sannolikt med ±6V (om det nu är den spänningen, kan vara ±5V alt ±10V eller nåt helt annat) således styr du med M3/M4 vilken riktning du kör.

Mät styrspänningen så vet du eller testa med ett 1.5V batteri.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av wiklis »

Har du nån manual till svarven?
Isf finns där nåt elschema?
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av hummel »

Får rätta mig här, mitt minne sviker ibland. :-) Tror L300-fräsen i a alla fall går till 10 V men den gick att trimma till 6 V och min 0-5V driver (Gecko G100 vilket var ett riktigt dåligt köp...) gick att trimma upp till 6V.
Sitter mitt I sandlådan så jag svårt att kolla exakt. Alla manualer och schemor ligger hemma i byrålådan. :-)
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av malman »

Det verkar bara vara 3st styrsignaler till drivern...
DRSW - DriveSwitch... av o på för drivningen mot motorn. (Fri kontakt mod 0v) troligen via säkerhetsfunktioner.. nödstopp eller liknande...
RESW - RefSwitch... av o på av referenssignalen.. dvs typ motor av på från logik ( fri kontakt mot 0v)
{delta}REF - dvs analog styrsignal för önskat motorvarv... +/-spänning som ger önskat varvtal och riktning på motorn... (om nuvarande styrsytem funkar är det enklast att mäta denna spänning vid drift för att avgöra spänningsnivåer)

Dvs verkar vara ganska simpelt... inga feedbacks med tacho mm... lär vara enkelt att anpassa till alternativt styrsystem. Typ identiskt med enkel vfd inkoppling.

Tror soms sagt att DRSW ej är kopplat från nuvarande styrsytem utan är en säkerhetsloop..
Så troligen är det bara två signaler från ev nytt styrsystem... RESW och {delta}REF.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av malman »

Skiss på hur jag tyder inkopplingen i systemet...
F1AD39F9-03BD-4FCB-B205-C08FC282104F.jpeg
(Antar att anslutningen till pin7 är en kabelskärm...)
Alla signaler refererar till 0v.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av malman »

Hmm...
Om man skall kunna skära gängor med denna svarv tyder bristen på feedback från drivern att det troligen finns någon annan form av encoder för spindlrotation som styrsstemet använder för att synka stegmotorer för matningar konta spindeldrivnigen...
Detta kanske är en större utmaning för anpassningen av nytt styrsystem...

(Fast nu är jag ute på tunn is.... kanske är standard saker det också... har inte meckat nåt med ridgid taping osv...)
Coolkidz
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 januari 2009, 21:21:33
Ort: Göteborg

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av Coolkidz »

Nu har jag haft möjlighet att vara i verkstaden och mäta lite på maskinen och tack vare era tips är jag nu ganska säker på att jag kan flytta över till ett nytt styrsystem iaf med avseende på att styra spindeln.

Detta har jag kommit fram till:

Om 0v (pin1) - DRSW(pin5) är sluten så lyser torque enable (den måste vara sluten för att man ska kunna starta spindelmotorn)

Om 0v (pin1) - resa (pin3) är sluten så lyser speed enable (den måste vara sluten för att man ska kunna starta spindelmotorn)

Varvtalet styrs med 0v - Delta ref (pin11) enl.
4,2v = 3000 rpm
2,8v = 2000 rpm
2,1v = 1500 rpm
1,4v = 1000 rpm
0,7v = 500 rpm
0,04v = 25 rpm

och med negativ spänning roterar spindeln motsatt håll.

Jag har haft möjlighet att gå igenom den dokumentation som jag har och enligt den så ska det sitta en läsgaffel inbyggd i spindelhuset för att hålla ordning på varvtalet, denna har jag ännu inte gett mig på att hitta men det får bli nästa steg tillsammans med att hitta sensorn för verktygsväxlarens läge.

Min tanke är att byta till smoothstepper och hybridservo på axlarna vilket borde ge en användbar maskin som är mer modern.

Stort tack för ert engagemang och kunnande

/Mikael
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Styra servomotor på Cortini svarv

Inlägg av malman »

Åter igen på tunn is här, men möjligen kan ref-signalen vara att anse som en error signal i ett större reglersystem... där den ev reglerar torque iställer för hastighet..
Å sen har man en reglerloop som känner rotationen och ändrar styrsignalen för att uppnå begärt varvtal...

Borde gå att se genom att mäta spänningen samtidigt som man lastar lite olika.. och förhoppningsvis bibehåller varvtalet..
Skriv svar