Inspektionsrobot

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Jan Almqvist »

Glattnos: Själva återfjärdingen till noll (0) bör vara enkelt att fixa, jag detekterar ju att man släpper.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Skogen »

Jäkla fräck liten robot :tumupp:
Smarta band. Är ju ofta rätt grov makadam i krypgrunder.
Jag hade nog satt dit en stabil dragögla bak och haft ett hyfsat snöre, så man kan dra tillbaka den om den fastnar/tappar kontakten/får spel/whatever.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Nerre »

Jag satt precis och tänkte så, om batteriet dör när den är inne nånstans blir det ju inte lätt att få ut den om man inte har nåt att dra med.

Så varför krångla med trådlöst när det ändå borde vara positivt att ha en kabel?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Glattnos »

En liten film på roboten :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Glattnos »

Den är friare utan kabel så man kan köra runt saker och liknande, jag tror att en kabel skulle hindra den pga att roboten är så liten. Om kabeln t.ex. hamnar under en rot eller liknande så kan roboten fastna pga det, och då går det kanske inte att dra ut den heller.
Men det är såklart så att om nått händer så blir roboten kvar så man får tänka sig för lite :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag tror att Ni alla har kommit fram till den bästa lösningen!
En kamera direktsänder till en platta.
Den andra kör manöver.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Glattnos »

Du menar att man kör med två plattor?

Har någon nått förslag på någon liten kamera som kan sända direkt till en platta?
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Gimbal »

Kanske någonting baserat på Raspberry pi zero W + tillhörande kamera?
Borde kunna fixa både kamera, wifi och styrning av fordon. Känns det som, kan detta dåligt.

Fin film! :tumupp:
Men med så gott om plats under husen så kan du ju bygga större, mycket större.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av mrfrenzy »

Valfri övervakningskamera med wifi. Om det är svårt att nå fram med signalen kan du ha en accesspunkt på en pinne och sticka in i husgrunden.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Jan Almqvist »

Glattnos skrev: Jan: Snyggt! Jag sitter och leker lite med programmet nu och det är ju väldigt enkelt att få till, dock är det synd att det inte finns en "virituell återfjädrande joystick", det hade varit grymt :) Jag kom på att om man kör en slider för varje band och placerar en upptill och en nertill så kan man lägga telefonen ner och styra med tummarna vilket skulle vara ganska intiutivt, visserligen blir alla andra element på fel ledd då :humm:
Jag blev tvungen att prova det här med "återfjädrande" och det var ju inte så svårt. Det kommer i nästa större uppdatering.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Glattnos »

Snyggt Jan, det var bra att det gick att ordna :)
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Jan Almqvist »

Än så länge så är det bara i x-led men att göra en egen enkel GUI-komponent som fungerar i både x och y-led samtidigt är nog en baggis. Det är ju bara en rektangel med en fylld cirkel som man kan dra runt innanför ramen och att man använder två variabler istället för en.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Glattnos »

Det kommer nog bli en version 2 av denna robot snart. Jag har använt den lite nu och det som är störst problem rent fysiskt är egentligen att den är lite tippig framåt/bakåt, jag tror att den nya roboten bör vara något längre och möjligen även ha lite kortare men fler "kammar" på banden. Den kommer då att "klättra" lite sämre men bli mindre tippig och då kunna ta brantare stigningar.

Sen skulle det behövas bättre mottagning både på RC och video. Eftersom jag kommer bygga nästa robot med mer stabilitet så kommer jag nog även skippa möjligheten att kunna köra den upponer och därför kunna montera bättre antenner på den. Funderar även på att sätta kameran högre upp och längre bak på roboten så man får bättre sikt.
Servo istället för gimbalmotor till kamera-tilten är så gott som spikat då det blir mycket starkare och drar mindre störm. Lampor och kamera ska vara separerade.

Sen kommer kretskortet få en del uppdateringar och möjligen göras mindre. Switch-reglulator är en viktig del då den originala linjära blev lite för dålig.

Det blir nog egentligen en helt ny robot som bara delvis kommer bygga på den tidigare.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Glattnos »

Vad skulle jag kunna förvänta mig för räckvidd om jag skulle köra styrning via Wi-Fi med HMI Droid till en ESP8266-modul? Min nuvarande 2,4Ghz RC-länk tappar ibland kontakten, förmodligen för att man kör under golv där det finns mycket hinder och liknande.
Har varit inne på 433Mhz men då blir antennen så lång att den blir lite av ett problem i sig, kortare antenn-konstelationer än ca 170cm på 433Mhz verkar reducera räckvidden rejält när man kollar på tester på Youtube.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Inspektionsrobot

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag har inte provat att köra på långt avstånd så jag vet inte. För tillfället har jag ingen ESP8266 igång men jag ska försöka göra lite räckviddsprov vid lämpligt tillfälle.
Skriv svar