Kommer det här att funka?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av Nerre »

När man slipar i en planslip så är ju frammatningen (för varje vända av slipbordet) långtifrån en slipstensbredd.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av Glattnos »

Nerre skrev:Men blir det verkligen det? Är det stor skillnad mellan om det är slipskivan som roterar och om det är arbetsstycket som roterar?

Jag tänker på att man både våtslipar knivar och bryner knivar på ett bänkbryne. Det är visserligen bryning och inte slipning, så det är inte exakt samma sak.

Antar att problemet är att slipskivan sätts igen av material istället för att "damma" iväg det.

Men om nu spindeln går 10 sekunder på ett varv, hur fort kommer man kunna mata toppsliden? En mm i kvarten? För matar man den för fort kommer man ju att slipa en spiral i konan?
Det blir enklare att förstå om man tänker sig en fräsmaskin. Tar man tex. 1 mm med en pinnfräs så har den en hel fräslängd med 1mm material framför sig som den ska "ta bort" när den matas fram, då förstår man att matningen inte kan kompensera för fräsens rotationshastighet, det går med andra ord att mata för fort.
Nu är kanske toppsliden handvevad på den där svarven men annars ställs ju en svarvs matning in som mm/varv så då hade det ju varit lämpligt att prova med lite mindre än slipskivans bredd. Handvevar man får man räkna ut ungefär hur mycket man ska veva för att åstadkomma rätt mm/varv.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av säter »

Glattnos skrev:Matning i svarvens fall är spindelvarvet och inte sliden.
Det här måste du ha fått om bakfoten.
Matningen är det samma som vid svarvning.

Jag innerslipat en hel del, både i rundslipar och i svarvar.
Jag tror inte på metoden att mata med toppsliden, det går aldrig att få bra yta med denna metod.

Vad är är anledningen till att du vill slipa istället för att svarva?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av Glattnos »

Om man sätter en slipmaskin på supporten i svarven på det där sättet så blir svarvens spindelvarv x slipningsytans omkrets = matningen för slipmomentet. Sliden bestämmer bara var man slipar, inte vilken hastighet materialet matas emot slipskivan.

Jag är inte helt hemma på terminologin och matning kan ju ske på olika ledder så allt som rör sig kan ju kallas matning, men jag menar att (svarvspindelns varvtal) x (omkretsen på det som ska slipas) = matningen för slipmomentet, d.v.s i vilken hastighet slipskivan matas med material som slipas bort.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av tecno »

Förstår inte hur det ska avverka något då du inte har någon matning på Z i svarven, du har nog nåt om bakfoten nu.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av säter »

Glattnos skrev:Om man sätter en slipmaskin på supporten i svarven på det där sättet så blir svarvens spindelvarv x slipningsytans omkrets = matningen för slipmomentet.
Nej, det som kallas matning, vid rundslipning, är normalt Z-rörelsen, såvida man inte talar om insticksslipning.
Normalt, med en stabil maskin, kan man mata upp emot halva slipskivans bredd per varv.

I det här fallet får man nog räkna med betydligt mindre matning.
Kanske 1mm/varv.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av Glattnos »

Så när ni kör en planslip så menar ni att matningen inte är när bordet åker fram och tillbaka under slipning utan när bordet flyttas på bredden i mellan slip-stråken? :wink:

Som jag sa, matning sker ju på flera ledder så allt som matas är ju matning. Jag menar att matningen för själva slipmomentet(det som motsvarar hastigheten på bordet på en planslip) är (svarvspindelns varvtal) x (omkretsen på det som ska slipas). Sen måste man såklart mata i sidled också om man ska ha någon bredd på slipningen.

Jag förstår hur ni menar, om ni inte förstår hur jag menar så är det ju in som fått det om bakfoten ^^
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av säter »

när ni kör en planslip så menar ni att matningen inte är när bordet åker fram och tillbaka under slipning utan när bordet flyttas på bredden i mellan slip-stråken?
Om man jämför med rundslipning, då motsvaras matningen av sidoförflyttningen.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av Glattnos »

säter: Åter igen, som jag sa, så finns det flera olika typer av matningar. Jag pratade om matningen av material emot slipskivan för att förklara varför spindelvarvet inte kan adderas till slipskivans varvtal. Du lyfte ut en mening ur mitt resonemang som såg konstig ut när det stod ensam:
Glattnos skrev:Matning i svarvens fall är spindelvarvet och inte sliden.
När det i själva verket bara var en mening där jag försökte förtydliga att jag INTE talade om det som normalt kallas matning, dvs sliden.
Glattnos skrev:
Nerre skrev: Det behövs väl inte så sakta?

Om slipen går i 5000 rpm och spindeln i 100 rpm så blir det samma "hastighet" som om slipen gick i 5100 rpm ju?
Slip-hastighet och matnings-hastighet är två olika saker och kan inte kompensera för varandra. Slipen avverkar materialet den har framför sig genom slipning, materialet matas med en viss hastighet emot slipen. Slipen måste hinna averka materialet i den takt det matas fram(även om man bara avverkar 1/100 mm), annars blir det inte slipning längre utan "svarvning med sten" eller vad det nu skulle kallas.
Matning i svarvens fall är spindelvarvet och inte sliden.
Det är väl självklart att Z och X förflyttningar i svarven är matningar och även kallas så om dom används, oavsett om man slipar eller svarvar. Men hur snabbt materialet som bearbetas "löper"(törs inte säga matas) emot slipskivan går inte att styra med X och Z förflyttningar utan det är spindelvarvet och omkretsen på det som slipas som styr det.
Jag vet att man matar sidledes också när man slipar men det finns ingen parameter där som påverkar själva slip-processen utan det görs ju för att man ska slipa "härifrån och dit" lixom :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av säter »

Du har nog fattat fel hur rundslipning fungerar.
Det är ganska likt svarvning, med den skillnaden att man bara tar någon hundradelar på diametern, och kör massvis med "skär" i Z-led i stället.
Man brukar avsluta med en massa Z-rörelser för "utgnistning".
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av Glattnos »

Även om man bara tar en hundradel på diametern så slipar slipskivan bort den hundradelen med sliphastigheten (slipskivans omkrets) x (slipskivans varvtal) och den "färdas över ytan som slipas"(vågar inte säga matas) av (omkretsen på det som slipas) x (svarvspindelns varvtal).

Jag tycker att det är uppenbart men kollade ändå i Karlebo-boken och där står det såhär:
Va = arbetsstyckets hastighet m/min (räknas fram med hjälp av Da och na)
Da = arbetstyckets diameter mm
na = arbetstyckets varvtal r/min
Vs = slipskivans hastighet m/s
Arbetstyckets hastighet Va väljs i relation till slipskivans hastighet. Lämpligt är att välja Vs/Va=60

Så även där står det lika som jag säger, bortset från att det inte kallas matning, men jag skrev att jag inte kunde terminologin helt hundra utan beskrev så gott jag kunde vad jag menade men det är ju inte fel att säga att material matas emot slipskivan, men korrekt är alltså inte matning utan arbetsstyckets hastighet :)
Ska vi vara riktigt petiga så kallas det ni kallar matning inte heller för matning i Karlebo-boken utan det kallas stigning vid rundslipning och när det står matning så syftar man på nedmatning i arbetsstycket och mäter i mm/slag eller mm/varv(vid instick).

Jag provar att räkna lite för att gå tillbaka lite mer OnTopic:
Om man har en slipskiva på 50mm som snurrar 18 000rpm så blir Vs = 50*3,14*18 000= 2 826 000 mm/min vilket blir 2826000/60/1000= ca 47 m/s
Vs/60= Va (borde vara formeln Vs/Va=60 "baklänges")
47/60= ca 0,78

Vs = 47 m/s
Va = 0,78 m/min eller 780 mm/min vilket låter rimligt eftersom jag brukar slipa med en 50mm skiva på 18 000 rpm i min fräs och då kör jag runt 500 mm/min vilket blir väldigt bra(jag brukar ta 3 hundradelar i taget)

Så om arbetstycket är 60mm i diameter så blir det 60x3,14= 188,4mm i omkrets. Då blir arbetsstyckets varvtal na 780/188= 4,14 r/min på svarvspindeln
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av GunnarW »

Jag vill ställa mig på Glattnos sida helt och fullt!

Tänk på liknelsen med en vanlig planslip: Slipskivan har en periferihastighet på cirka 30m/s (beroende, förstås, på varvtal och diameter) och slipförfarandet är både "med-" och "motslipning" eftersom bordet rör sig fram och tillbaka fast med en hastighet som är mycket långsammare än skivans periferihastighet. Detta resulterar ju förstås i att skärhastigheten (den relativa hastigheten mellan skivan och arbetsstycket) kommer att variera beroende på om bordet rör sig åt vänster eller höger, men skillnaden blir så liten att den kan försummas.
Föreställ er sedan att vi drar detta till sina ytterligheter dvs bordet rör sig med 30m/s också!!! Detta kommer att medföra att vid bordets rörelse åt ena hållet så "rullar" bara slipskivan på arbetsstycket och inget kommer förstås att avverkas då MEN när bordet rör sig åt andra hållet så kommer den relativa hastigheten mellan skivan och arbetsstycket att bli summan av skivans och bordets dvs i exemplet 60m/s. Om nu maskinen överhuvudtaget kommer att orka driva skivan vid denna våldsamma avverkning så kommer inte resultatet att vara acceptabelt...

Samma resonemang gäller förstås vid rundslipning... sen är det en annan sak om det spelar någon roll om arbetsstycket snurrar 10 eller 100 rpm eller mer när diametrarna är förhållandevis små... det blir inga periferihastigheter att tala om ändå.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av wiklis »

Det är märkligt hur en tråd med en fråga som man bara kastar iväg liksom får ett eget liv.
Att montera en sån här motor på det här viset var kanske inte så smart.
Fräsens kylluftsintag täcks av alu skivan och det var på vippen att den brann upp bara vid provkörning.
Tänket inte på det... måste fixa luft igenom den på nåt sätt.

Svarven är TOR D360 en spansk väldigt udda maskin.
Den dök upp hos Hydrauto (fd hydraulcylinder tillverkare) i Skellefteå när dom tog hem jobb från Spanien.
Då var den ombyggd till presspoleringsmaskin för att polera rör invändigt.
Köpte den på en intern auktion för nån tusing.
Den hade ingen chuck, toppslid, dubbdocka eller drevsats.
Chuck och toppslid gick ju att fixa, dubbdockan och drevsatsen gjorde jag på Hydrautos serviceverkstad där jag jobbade på den tiden.
Har letat MYCKET efter information om den här maskinen.
Elschema och sprängskisser skulle vara toppen att hitta.

wiklis
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av Glattnos »

Jag surfade några spanska forum men det var ganska tunt, dock detta:
Tillverkad av Tornos TOR i Guipuzcoa (torno = svarv på spanska)
En firma som heter(om den finns kvar) Suministros Zamor(Zamors leveranser?) som påstår sig ha manualer till Tor-svarvar om man kontaktar dom på info@suministroszamor.com Du kanske kan prova att skicka ett mail dit :)
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Kommer det här att funka?

Inlägg av wiklis »

Har skrivit till dom nu

Nä, det studsade, adressen finns inte längre
Skriv svar