Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av papabear »

Om du går vidare till steg 4 i den länken så kommer du till installation av Etcher, och sen vidare för att skriva ison.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av X-IL »

En tanke här, visst körde Boris EMC2/LinuxCNC redan när han hängde här. Hans maskiner hade ju dubbla Y-motorer också, kan det finnas nån ledtråd i nån av dessa trådar?

En annan tanke, har du bara testat att köra motorerna i stepconf eller har du sparat och startat om och joggat i GUI:t? Läste detta på cnczone:
I seem to recall, as long as you're still in stepconf, you won't be able to control both motors from the same button. From what I understand, stepconf only controls a single axis at one time. I'm pretty sure the slaved axis will operate once you've exited stepconf and restarted LinuxCNC to read the new ini and hal files.
Där hade frågeställaren testat och då funkade det.

OM du byter till nyare LinuxCNC så verkar det vara "Joint axis" du ska leta efter:
You no longer create slaved steppers, you define a joint axis and you can square the gantry by changing the homing offsets in software. The tradeoff is you need to home all axes before jogging with a single button press.
Hoppas att det kan vara till någon hjälp
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av säter »

visst körde Boris EMC2/LinuxCNC redan när han hängde här
Jag vill minnas att det var så.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av tecno »

OM du byter till nyare LinuxCNC så verkar det vara "Joint axis" du ska leta efter:

Ovan gäller enbart MASTER dvs 2.8 vilket jag inte rekommenderar att börja strula med då detta är en utvecklings version!
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Jag har nu bränt över iso filen med LinuxCNC 2.7 på en USB sticka enligt guiden som länkades till tidigare, jag använde programmet Etchy eller vad det heter, allt gick bra och kom inga felmeddelanden.

Det gick bra att boota med min HP Compaq DC7100 och det visade sig att Latencytestet gav bättre resultat men inte helt bra för en snabbtest gav 50000 ungefär, då tänkte jag testa en annan dator jag har som är lite äldre som har Windows 2000 installerat, helt original oskruvad maskin som nån datafirma i stan byggde till en äldre herre runt år 2000 eller nåt sånt.

Jag kan inte boota med detta USB minne hur jag än försöker, har aktiverat USB i bios och när jag väljer boot device menyn genom att trycka F9 så finns ingen USB enhet där... bara Floppy, HDD och CD...

Några förslag på hur jag kan göra... skulle gärna vilja testa den datorn också för att se om den skulle vara lämplig för LinuxCNC
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av säter »

säter skrev:Provade du "idle=poll"?
Du har provat detta?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av tecno »

Perkla skrev:Jag har nu bränt över iso filen med LinuxCNC 2.7 på en USB sticka enligt guiden som länkades till tidigare, jag använde programmet Etchy eller vad det heter, allt gick bra och kom inga felmeddelanden.

Det gick bra att boota med min HP Compaq DC7100 och det visade sig att Latencytestet gav bättre resultat men inte helt bra för en snabbtest gav 50000 ungefär, då tänkte jag testa en annan dator jag har som är lite äldre som har Windows 2000 installerat, helt original oskruvad maskin som nån datafirma i stan byggde till en äldre herre runt år 2000 eller nåt sånt.

Jag kan inte boota med detta USB minne hur jag än försöker, har aktiverat USB i bios och när jag väljer boot device menyn genom att trycka F9 så finns ingen USB enhet där... bara Floppy, HDD och CD...

Några förslag på hur jag kan göra... skulle gärna vilja testa den datorn också för att se om den skulle vara lämplig för LinuxCNC

Är nog så illa att den gamlingen inte har USB boot stöd, så säg pass på den.
Senast redigerad av tecno 21 augusti 2018, 14:14:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Magnus_K »

Har för mig jag hade samma problem när jag skulle installera LCNC. Det fick bli en DVD-skiva att boota med istället.

EDIT: Sorry, missade att du inte kunde bränna.
Senast redigerad av Magnus_K 21 augusti 2018, 14:17:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av tecno »

Nu har han ju inte möjlighet att bränna DVD.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Jag hittade en av mina gamla Macbook Pro som har en DVD brännare installerad, och så hittade jag en IDE DVD som jag ska installera i den datorn som inte hanterade att boota från USB, så ska testa att gå den vägen istället.. hittade några DVD-R skivor också..

Jag använder väl programmet jag använde till att göra USB minnet bootbart även till DVD antar jag.. !?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av säter »

Perkla skrev:lite äldre som har Windows 2000 installerat, helt original oskruvad maskin som nån datafirma i stan byggde till en äldre herre runt år 2000 eller nåt sånt.
Vad är det för dator?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Det är en intel Celeron 2Ghz processor, 512Mb ram.. minns inte hur stor hårddisken är dock.. onboard grafik och ljud, inget extra förutom en CD-RW brännare utöver den vanliga CD spelaren..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av tecno »

Perkla skrev:Jag hittade en av mina gamla Macbook Pro som har en DVD brännare installerad, och så hittade jag en IDE DVD som jag ska installera i den datorn som inte hanterade att boota från USB, så ska testa att gå den vägen istället.. hittade några DVD-R skivor också..

Jag använder väl programmet jag använde till att göra USB minnet bootbart även till DVD antar jag.. !?
Hur du bränner i Macbook vet du bättre än jag i alla fall då jag bara kör Win i såna fall det ska brännas.

Sen kan det ev. strula till sig med drivrutiner i W2K burken.

Spontant så låter det som om burken inte är en bra kandidat med såpass lite minne osv...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av säter »

Märkligt att den inte kan boota från USB.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av tecno »

Gammal burk Tommy och inte stöd i BIOS för det.
Skriv svar