Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av larky »

Då är det givetvis enklast om du ser till att Y0 ligger i mitten av ditt "motiv", och det är någonting som du måste ordna i CAM-programmet.
Annars är det matte som gäller, trycka touchoff och skriva in ett nytt värde.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av Perkla »

Matte.... om man slog matteläraren på käften och blev utan mattelektioner.... hur gör man då ? :humm:
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av larky »

Nu ska vi se om jag får det rätt...
Y-koordinaten, för vi börjar med att bara bry oss om Y, är i maskinen på mitten av verktyget.Vi behöver inte bry oss om radiekompensering och liknande.

Antag att din fram och baksida ser ut som följande ASCII-tekning, med två lika breda motiv som har sammanfallande mittpunkt, dvs att mitten på framsidan är samma som mitten på baksidan, bara förskjutet.
Framsida . . Baksida
|OOOOO| |OOOOO|
|OOOOO| |OOOOO|
5 ...... 15 25 .... 35

Framsidans motiv ligger mellan 5 och 15 med mitten på 10, baksidan mellan 25 och 35 med mitten på 30.
Efter injustering mot dina ribbor så att framsidan blir rätt kör du touchoff, rensar grafikförnstret och fräser framsidan, och vänder sedan detaljen.
För att fräsprogrammet för baksidan ska hamna på rätt ställe tryck touchoff, och öka den siffra som nu står i popupförnstret med skillnaden mellan fram och baksidans mitt, i exemplet 20. Inte skriva in 20, öka med med 20.
Det spelar då ingen roll var du står när du gör touchoff på den axeln, bara att addera skillnaden mellan mittpunkterna till det värde som visas.
I det grafiska fönstret kommer nu det gamla programmet ligga med tjocka röda linjer, och det nya med vita, och dessa bör vara centrerade mot varandra.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av Perkla »

Det här låter ju minst sagt väldigt intressant.. förstår inte jätte mycket av det ännu.. men jag behöver undersöka och köra några testbitar och se hur det fungerar i praktiken...
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Perkla skrev:Ja jag mäter alltid in bitarna så dom ligger korrekt i Y... så det ligger inte snett eller så..
Om nollan är satt EXAKT i mitten på den axel du flippar OCH du i din CAM satt den exakt i mitten, så kan det per definition inte bli fel.

Ditt egna exempel med spik är ju väldigt talande.
Om du slår i en spik exakt mitt i en planka och vänder på den kommer den sitta på exakt samma plats.

Slutsatsen är därför att något/några av följande inträffar:
1.) Du sätter du om din nolla när du vänt biten (utan att du skall göra det)
2.) Du har inte satt nollan exakt i mitten på biten
3.) När du vänder biten så hamnar den inte exakt rätt

Jag gissar att du har mentalt låst fast vid att nollan (eller touch off som du kallar den) alltid skall vara vid hörnet på både arbetsstycket och i ditt CAD/CAM.
Om du kan acceptera att den skall vara i mitten och även lyckas få ditt CAD/CAM att följa det så funkar det fint.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av säter »

Om du kollar upp vilka koordinater i X-led dina träbitar sitter på, då är det enkelt att räkna ut nya nollan med hjälp av dina tidigare G54-värden.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av Perkla »

ToPNoTCH skrev:
Perkla skrev:Ja jag mäter alltid in bitarna så dom ligger korrekt i Y... så det ligger inte snett eller så..
Om nollan är satt EXAKT i mitten på den axel du flippar OCH du i din CAM satt den exakt i mitten, så kan det per definition inte bli fel.

Ditt egna exempel med spik är ju väldigt talande.
Om du slår i en spik exakt mitt i en planka och vänder på den kommer den sitta på exakt samma plats.

Slutsatsen är därför att något/några av följande inträffar:
1.) Du sätter du om din nolla när du vänt biten (utan att du skall göra det)
2.) Du har inte satt nollan exakt i mitten på biten
3.) När du vänder biten så hamnar den inte exakt rätt

Jag gissar att du har mentalt låst fast vid att nollan (eller touch off som du kallar den) alltid skall vara vid hörnet på både arbetsstycket och i ditt CAD/CAM.
Om du kan acceptera att den skall vara i mitten och även lyckas få ditt CAD/CAM att följa det så funkar det fint.
Borde ju vara lika svårt som om jag skulle använda mig av vänster nedre hörn som 0.. :humm:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av säter »

Nej, det blir enklare om du har nollan på mitten.
Då blir det samma värden på G54 för båda sidor.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av Perkla »

Ja just ja du tänker så.. behöver verkligen lära mig hur det funkar med det så som han beskrev för några inlägg sen... kan ju vara värt att testa ..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av säter »

säter skrev:Om du kollar upp vilka koordinater i X-led dina träbitar sitter på, då är det enkelt att räkna ut nya nollan med hjälp av dina tidigare G54-värden.
Om du gör så här, då fungerar det fast du inte har nollan på mitten.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - G61 ?

Inlägg av säter »

Perkla skrev:Torrkörde en fil och ojojoj vad sakta det gick, det funkar inte för mig. (med G61 antar jag)?
Jag tror att du skulle få till det här mycket bättre om du aktiverar G2/G3 i Cam-programmet.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av Perkla »

Fast det där problemet löste jag med G64 P0.05
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av Perkla »

Nu sätter jag alltid det jag vill fräsa i mitten i datorn.. centrerat alltså, och jag funderar på hur jag ska göra beträffande göra touch off i mitten på själva materialet jag ska fräsa i.. mäta ut mitten förstås och dra ett litet streck på materialet... och sen.... :humm:
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av larky »

Sätt in ett spetsigt verktyg i spännhylsan och träffa av strecket?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av Perkla »

Ja jag testade det lite igår kväll.. fick känslan av att även fast jag satte touch off precis vid kanten så blev det lite förskjutet i alla fall.. typ 1.5-2mm max..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar