Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Ja jag bestrider inte påståendet det minsta lilla, jag kan på tok för lite om det här för att göra det. Som jag sa, kan man komma med en specifik specifikation på en dator som skulle vara lämplig för att jobba med LinuxCNC så vet man vad man ska leta efter, jag har absolut inte tid till att börja ta mig runt och hämta upp gammalt skräp som sen kommer visa sig inte fungera så bra till CNC. Jag har redan 4 sånna datorer ståendes här sen tidigare.

Läste lite i min CNC 3040 tråd tidigare, där skrev människor väldigt mycket olika saker ang detta, några av er skrev att jag minsann måste ha en dator som är perfekt anpassad med bra Latency siffror medans andra skrev Nej så viktigt är det absolut inte för en hobbyist men korrekta siffror för att komma igång.

Göra om göra rätt.. ja absolut, jag ska inte göra några precisionsjobb precis... självklart skulle kunna köpa en liknande CNC maskin med tillhörande dator som troligen skulle vara ett bättre alternativ för mig som okunnig, skulle troligen minst kosta det jag normalt lägger på att köpa elgitarrer varje år... ca 35-50 tusen. Nu valde jag att göra så här istället och med lite erfarenhet sen min 3040 så hade jag hoppats på att det här skulle vara lika enkelt att komma igång...
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av papabear »

Har du ingen gammal disk över som du kan stoppa i och dra hem nyaste linuxcnc till och "börja om" med utan att för den skull sabba det du har?
Minns det lite som trial and error när jag höll på, men varje varv lärde man sig nåt och till slut fick man till det.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Jo jag har några äldre diskar jag skulle kunna stoppa i, nyaste ska visst vara 2.8 men vet inte om det borde vara 2.7 jag ska ta hem då jag fick tips om det tidigare...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av tecno »

Men inte MASTER då detta fortfarande är under utveckling och har sina små problem här och där.

http://www.linuxcnc.org/linuxcnc-2.7-wheezy.iso


Kör själv 2.7.14 och går inte på Master innan den är rumsren så att säga.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Ja ok.. då ska jag kolla in den versionen som du tipsar om...

Nu undrar jag en sak, vad är det som skulle vara att det blir så mycket lättare för mig i min situation att köra en nyare version ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av säter »

Man måste ju börja nysta i någon ände.
Då kanske det kan vara lämpligt att eliminera eventuella felkällor som man känner till?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Jag ska göra så.. leta fram en disk och försöka installera version 2.7 som tecno föreslog...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av tecno »

Perkla skrev:Ja ok.. då ska jag kolla in den versionen som du tipsar om...

Nu undrar jag en sak, vad är det som skulle vara att det blir så mycket lättare för mig i min situation att köra en nyare version ?
Mindre antal buggar och en hel del förbättringar, har ju varit en del versioner sen den versionen du har nu.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av mrfrenzy »

Här finns en lista på datorer och moderkort som har testad latency.

http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?Latency-Test

Kolla vilka som har lägre än 20 000 under "Max jitter" och leta reda på en sådan hos blocket, inrego, it-auktion etc.
Då har du rätt förutsättningar för att få ett bra resultat.
Sedan är det bara att installera version 2.7 och gå igenom ett steg i taget.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Tack för info..

Är det blå eller röd jag ska titta på ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av mrfrenzy »

Den som är högst av dom två gäller, båda ska alltså vara under 20 000.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Då förstår jag.. ska kolla listan och se, verkar inte helt enkelt med tanke på att dom flesta maskinerna i listan är riktiga old timers...

Vet inte varför men fastnade direkt för Compaq DeskPro i listan eftersom jag haft flera sånna för länge sen, finns väl knappast att få tag på idag och skulle LinuxCNC version 2.7 funka på en så gammal dator ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33770
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Glenn »

Jag bara tog en dator ur skrotlådan på jobbet och struntade fullkomligt i den där listan. Det råkade bli en HP SFF.

Jag hade först stora problem med "max jitter" innan jag hittade nåt magiskt att ändra på och mina värden gick från usla till perfekta, minns inte exakt vad det var men jag hittade det genom LinuxCNC-forumet tror jag, och det står i min 6040-tråd.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Jag har en gammal HP Compaq DC7100 som står, den finns inte med i listan men kanske funkar den bättre än den jag har ? klart sånt kan man kanske aldrig veta dock...

Den jag använder nu är en HP Compaq DX2000 och den har ju fungerat bra tycker jag även om siffrorna på latencytest var urusla..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av mrfrenzy »

Senaste versionen använder Ubuntu 8.04 enligt Wiki: http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... quirements
Därifrån är länkat till Ubuntus system requirements: https://help.ubuntu.com/community/Insta ... quirements

Den gamla DeskPro ser ut att fungera men är precis på gränsen.

Om du har andra maskiner så är det ju bara testa. Boota livecd, kör testet. Om det är dåligt resultat in och läs på linuxcnc vilka inställningar som ska ändras för att förbättra och testa om det hjälper.

Har du dåligt med tid/tålamod och gott om pengar så är det ju bara köpa en ny maskin för några tusenlappar.
Skriv svar