Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Vad som känns viktigt för mig just nu är detta med varvtal och matning i kombination med hur mycket stepdown och stepover jag kör med.. jag har ju 6 lägen på min spindel, jag brukar köra på läge 4 oftast, vilket är på tok för högt.. och jag brukar ta 50% på stepover och 2.5 till 3mm på stepdown oftast..

Här är några varvtal från Makitas hemsida.. jag borde nog testa göra på läge ett max 10000 varv och laborera med matning och stepdown utifrån det, skulle tro att jag borde ta max 2mm istället så slipper spindeln slita så ont, men fortsätta ta 50% av stålets bredd. i och med detta kan jag nog höja matningen ganska mycket för att få fina kutterspån, med det nya stålet från JBCNC som jag tycker funkade jätte bra fram tills nyligen har jag kört matning på 700, vilket är för lite eftersom jag tagit för mycket på stepdown på 3mm, jag vill se siffror uppåt 1000 eller ännu högre och varv på 10 tusen.. kanske tänker jag fel men har fräst så pass mycket nu att jag börjar få en bild över hur detta fungerar....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av säter »

säter skrev:Kör du medfräsning eller motfräsning?
Vi fick aldrig något konkret svar på detta.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Förstår inte riktigt.. jag vet ju att det beror på åt vilket håll spindeln snurrar, det är lite luddigt på så vis att jag förstår ju också att om det är motfräsning när jag kör på ena sidan materialet så blir det ju medfäräsning när jag kör på andra sidan.. spindeln snurrar ju åt samma håll fast axeln arbetar åt motsatt håll så blir det ju annorlundare.. hur kan man välja detta ?

Jo kanske genom att sätta helt egna verktygsbanor så man alltid jobbar enbart åt samma håll, det skulle också betyda en hel del dö tid i själva fräsningen, vilket knappast skulle vara lönsamt.

Jag kanske tänker helt fel, min spindel snurrar åt samma håll som nästan alla andra spindlar gör, och fräser gör jag på samma sätt som nästan alla andra, i alla fall som jag tittat på live eller på youtube. Skillnaden är väl mina felande matningar och rpm antar jag..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan välja mellan climb milling och conventional milling i artcam.

https://knowledge.autodesk.com/support/ ... 9-htm.html

Framförallt verkar det som du behöver en kraftigare spindelmotor som orkar på lägre varvtal.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Jag kör med conventional alltid.. vet inte varför men det gör jag.. började jag göra redan med min första CNC... ja jag har funderat på spindel... kostar en del dock... tänker mest en spindel med VFD då förstås...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

climb milling = medfräsning

Kör du motfräsning får du även problemet att fräsen drar in sig materialet.
Jag vet inte hur pass påtagligt detta är vid fräsning i trä, men i stål är det avsevärt.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Eli »

"så faller motorn tillbaka till närmaste helsteg"
Nej en stegmotor kan inte missa detent med bara ett helsteg utan minst 4 eller en multipel *4
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Och jag kör ju Conventional som jag sa...
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Eli »

Har man 2 motorer för samma axel så låter det helt fel med 2 olika givare.
(Även om man skulle ha två olika drivare och det verkligen finns prog. som klarar att homa en i taget) Oftast kör man med bara en drivare.

Har man kulskruvar så bör dessa i stället justeras in så att man har samma mått genom att ha ström på motorerna och båda i ett reset homeläge och lossa motorkoppling & vida på skruv i förhållande till motor tills man har samma mått.

Om det gäller Z så mäts avstånden till bordet* i båda kanter lätt med t.ex en "passbit"
* som förstås först måste vara vinkelrätt mekaniskt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Perkla skrev:Och jag kör ju Conventional som jag sa...
Du borde nog prova "climb milling" istället.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Eli skrev:Har man 2 motorer för samma axel så låter det helt fel med 2 olika givare.
(Även om man skulle ha två olika drivare och det verkligen finns prog. som klarar att homa en i taget) Oftast kör man med bara en drivare.

Har man kulskruvar så bör dessa i stället justeras in så att man har samma mått genom att ha ström på motorerna och båda i ett reset homeläge och lossa motorkoppling & vida på skruv i förhållande till motor tills man har samma mått.

Om det gäller Z så mäts avstånden till bordet* i båda kanter lätt med t.ex en "passbit"
* som förstås först måste vara vinkelrätt mekaniskt.
Jag har två drivare till mina Y motorer...dvs en drivare till varje motor..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

säter skrev:
Perkla skrev:Och jag kör ju Conventional som jag sa...
Du borde nog prova "climb milling" istället.
Jag ska testa detta i min nästa fräsning...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Eli skrev:Har man 2 motorer för samma axel så låter det helt fel med 2 olika givare.
(Även om man skulle ha två olika drivare och det verkligen finns prog. som klarar att homa en i taget) Oftast kör man med bara en drivare.
Det där är redan avhandlat tidigare i tråden.
Har du inte läst tråden?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Testade Climb mill nu och det blev ett bättre resultat tycker jag... första bilden är resultatet av en fräsning jag gjorde tidigare som är Conentional offset, och den nedre bilden är Climb Mill offset... min spindel skulle aldrig orka gå på 10 tusen varv med en matning på 1000mm/min och stepdown på 2mm och stepover på 45% som jag kör nu... då skulle jag kanske måsta ha en stepdown på max 1mm.

Den har inget moment så den orkar känns det som..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Du ska lägga på en liten radie på utvändiga hörn när du ritar.
Då slipper du de där tråkiga graderna som blir.
Skriv svar