Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Glattnos »

Du kanske kan testa med mindre stepover och mer stepdown. Jag kör normalt 1,5 gånger fräsdiameten "stepdown"(dvs 9mm på en 6mm fräs) och ca 10% stepover när jag kör aluminium. Men se upp lite hur det blir i innerhörn och liknande, om den "dyker in" i hörnet med ökad stepover som följd eller om den håller den stepover du skrivit in. I Fusion kan man styra detta men i ArtCAM vet jag inte hur det funkar.

Man kan tänka såhär:
Rätt varvtal för att få rätt skärhastighet(inte öka varvet för att den ska orka mer)
Rätt matning för att få rätt avverkning per tand(inte sänka under accepterad avverkning per tand för att den ska orka mer)
Djup/stepdown 1-1,5 gånger fräsens diameter(uppdelat till lagom värde beroende på hur djupt det ska fräsas)
Stepover så mycket som spindeln orkar(här ligger justeringen som bestämmer hur fort man kan avverka material, detta kan teoretiskt vara allt ifrån 1-100% utan att skärdatan påverkas. I praktiken så sackar en spindel utan varvtalsreglering så man får räkna med det också)

Observera att en mindre fräsdiameter i vissa fall kan avverka material snabbare än en större om det är spindelns vridmoment på erforderligt varvtal som är begränsningen. Detta eftersom mindre diameter betyder högre varvtal med bibehållen skärhastighet, högre varvtal betyder högre matning med bibehållen avverkning per tand, högre varvtal betyder även högre effekt ut i fräsen vilket, i kombination med lägre erfoderligt vridmoment för den mindre fräsens diameter, gör att den orkar högre stepover.

Innan jag satte utväxling på min spindel så orkade fräsen högre avverkningsshastighet(mängd bortfräst material per tidsenhet) med en 6mm fräs än med en 8mm, så oavsett hur mycket som skulle fräsas bort så var 6mm snabbast. Sen jag satte på utväxling på spindeln så verkar 10-12mm fräs ge högst avverkning.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

säter skrev:Du ska lägga på en liten radie på utvändiga hörn när du ritar.
Då slipper du de där tråkiga graderna som blir.
Jag måste undersöka hur jag gör det i ArtCam... :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Glattnos

Jag tolkar detta som att jag borde satsa på mindre stepover men betydligt mer stepdown, sänka från 45% stepover till runt 10% och från 2mm stepdown till kanske 4mm ?

Jag behöver köra på läge 3 på min spindel för att den ska klara av detta, läge 2 eller lägre så storknar den. Jag satte in en bild på ungefärligt varvtal för några inlägg sen..

När den ska lägga första snittet på varje nytt varv så blir det ju 100% stepover en liten bit, då måste man ha i åtanke att den måste klara det också om man har en sån spindel som jag har som verkar vara ganska svag och dåligt moment..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Perkla skrev:Jag måste undersöka hur jag gör det i ArtCam... :tumupp:
Det brukar heta "fillet" i de flesta CAD-programm.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Ja just det.. jag tror jag har sett nåt sånt när jag sätter verktygsbanorna eller nåt sånt.. måste kolla upp det... hur kommer maskinen fräsa då om jag lägger till fillet ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Jag menar de fyra vertikala hörnen som är inne i fickan.
Fräsen rundar av hörnen helt enkelt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Ja men problemet med det enligt översta bilden jag har lagt upp finns inte längre.. försvann i och med climb mill...
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Glattnos »

Du kan köra ytterkonturer med lite mindre stepdown om du kör 100% ingrepp. Jag brukar köra adaptive och då kan man köra även ytterkonturer med lagom stepover. Men ArtCAM fixar kanske inte det? det blir bättre kontroll på belastningen för både fräs och spindel.

Men om du hade en starkare spindel skulle du förmodligen inte behöva bry dig så mycket om stepover när det är trä. 100% stepover är ju inte svårt i trä med 6-8mm fräs om spindeln orkar på rätt varvtal. Fast med en starkare spindel vet jag inte om du ändå skulle kunna köra så mycket hårdare för någonstans bör ju ramen säga ifrån också, det är inte världens stabilaste konstruktion så med en kraftig spindel kan nog andra problem börja visa sig i form av fjädrande struktur och vibrationer. Så din fräs är nog rätt bra som den är om man håller sig runt 6mm och neråt i fräsdiametrar.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Om jag fräser en grej med samma verktyg genom hela fräsningen så kan jag inte välja att göra mindre stepdown i en del av fräsningen och mer i en annan ... då måste jag göra två separata filer i sånna fall.. och redigera egenskaperna för verktyget jag väljer om det är samma i båda fräsningarna vill säga..
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Glattnos »

I så fall tycker jag att "CAM" i ArtCAM har betydligt mindre att göra där än "Art" :D
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Ja verktyget har ju sina preferenser och jag vet inte jag kanske kan lägga till två verktyg för dom olika verktygsbanorna och på den ena sätta preferenser som du säger och i den andra sätta nåt helt annat..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Dessutom är jag i väldigt stort behov av att försöka designa en dust shoe, blir grymt spånigt och dammigt, lite osäker på design dock, nåt som passar på 65mm spindel jag har nu... :humm:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Samt att jag väldigt gärna skulle vilja komma igång med enklare 3D fräsning :badgrin:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Det finns bra mycket lite information beträffande 3D i ArtCam tycker jag.. vet inte riktigt hur jag ska komma igång... :humm:
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Är jag förvirrad ?

Inlägg av hummel »

Jag rekommenderar att du lämnar ArtCAM och tittar på Fusion 360. Set du inte viktigt vill det men det kommer förenkla för dig och det har om jag minns rätt sagts tidigare i tråden. Snälla ge Fusion 360 en chans!
Det är flera här på forumet som kan hjälpa dig (jag hjälper dig gärna för att få dig "över tröskeln") med dina design/CAD-problem om du kör Fusion 360.
Skriv svar