Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av Perkla »

Jag har hittat felet från igår kvälls fräsning.. materialet var nämligen inte exat lika stort som i CAD.. felade 1.5mm ungefär och därför blir inte fräsningen exakt på mitten... ska göra om nu och se hur det blir...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32535
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av säter »

Tangera båda kanterna med en fräs, och ta medelvärdet av detta.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Ett litet problem....

Inlägg av Glattnos »

Om du ska ta ut mitten på en bit, gör då som säter säger, tangera båda kanterna på biten och dela med 2 och så lägger du nollan där.
Sen om du ska hålla på mycket med att vända träbitar så borde du göra som jag föreslog tidigare
Glattnos skrev:man kan t.ex. fräsa två grunda hål på ovansidan och sen sätta styrpinnar i bordet när man vänder biten.
Du ska alltså då ha en styrpinne där du har nollan(eftersom det är lätt att mäta in nollan i styrpinnens hål), samt en till styrpinne någonstans(beroende på hur stor bit det är kan du ha flera alternativa hål för den pinnen, det är bara för att detaljen ska ligga rakt). Då kan du i första fräsningen ha nollan vart du vill(rekommenderat där din "noll-pinne" är, så slipper du mäta om i mellan programmen) och lägger bara in två hål för styrpinnarna i din CAM. När du gör andra fräsningen så har du nollan på din "noll-pinne" och låter pinnarna styra i hålen.
Arbetstyckets storlek spelar ingen roll, du behöver inte ta ut mitten någonstans, det går fort att få biten i position och det blir repeterbart med flera bitar även om dom är snedsågade och skilljer lite i storlek.


Den här killen gör en väldigt avancerad lösning på samma princip. Observera att det är att krångla till det i onödan att borra hål först och styra båda fräsningarna på pinnarna, OM man inte som han vill utnyttja materialet väldigt mycket. Det är exaktare att fräsa hålen i första programmet och styra bara i det andra programmet. Hålens position behöver då inte vara justerbara utan kan vara fasta i fräsbordet eller i en offerskiva. Jag har fräst permanenta hål i bordet på min fräs, det är bara bra att ha några väl positionerade hål i bordet.

Ett tips för just portalmaskiner som din är att lägga styr-hål i Y-riktningen eftersom X-axeln vinkelmässigt inte är lika låst till bordet.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off ?

Inlägg av Perkla »

Jag tänkte testa att fräsa med nollan i mitten... borde gå att ställa detta nånstans i ArtCam så den förstår att noll ska vara där, sen vet jag inte riktigt... ang Touch Off så ska man väl skriva värden då som nån nämnde tidigare.. känner mig förvirrad... :shock:
seksttog
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mars 2012, 23:45:42
Ort: Kristianstad

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av seksttog »

Tror du kan välja var nollpunkten är i ArtCam när du skapar en ny modell, File/New/Modell. I rutan som kommer upp där du anger måtten står det "Click in the corners or centre of the box above to select the job origin". På befintlig modell kan du titta under menyn "Modell/Set Size". Nere i vänstra hörnet i fönstret som kommer upp kan du klicka i Origon i mitten.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Tack så mycket.. känner mig mycket tacksam för all info jag kan få ang detta så jag kan komma igång med fräsning och se om jag kan få till så jag kan fräsa fram och baksida...
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Så om jag nu ställer noll på mitten i CAM... och mäter ut mitten på själva stycket jag ska fräsa i och gör Touch Off där och sen kör som vanligt så blir resultatet bättre än om jag gör Touch Off i nedre vänstra hörnet ?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Och efter fräsningen av ena sidan är klar borde jag kunna köra bort Y så jag kommer åt att vända på stycket och sen skriva G0 Y0 så åker Y till där jag gjorde touch off sist va.. och då gör jag bara ny touch off där den stannar på mitten och kör igen...

Tänker jag rätt nu ?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Och.. jag behöver inte bry mig om måttet på arbetsstycket heller eftersom den alltid jobbar från mitten och huvudsaken materialet räcker till..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32535
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Hur hittar du mitten på detaljen, utan att mäta?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32535
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

Hur löste du det här problemet i din förra fräsmaskin?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Jodå klart jag måste mäta men behöver inte bry mig om måttet i CAD när jag skapar nytt för att rita nåt nytt.. rent fysiskt måste jag ju mäta förstås..

Detta problemet löste jag aldrig med min förra CNC....
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Klas-Kenny »

Inget svårt att hitta mitten ju.
Kör frässtålet emot ena sidan på arbetsstycket, kör touch off på den axeln. Kör över frässtålet till andra sidan av arbetsstycket och kolla vilken koordinat maskinen då hamnat på.

Dela den koordinaten med 2 för att få fram koordinat för mitten. (Säg att du landar på 250mm, dela på två till 125) Sen kör fräsen till uträknad mittpunkt (förslagsvis med G0), och gör en ny touch off där.

Upprepa på andra axeln.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av Perkla »

Ja precis.. går ju mäta med tumstock också, med tjockleken på pennans spets osv så blir det ju aldrig på tiondelen i alla fall...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32535
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Jag är förvirrad....

Inlägg av säter »

med tjockleken på pennans spets osv så blir det ju aldrig på tiondelen
Det är nog bättre att tangera med en fräs.
Jag brukar hålla ett papper mellan.
Skriv svar