VFD + Spindel eller Kress ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Perkla »

Jag undrar om det funkar lika bra att köra lämplig fräs som spindel typ Makita eller Kress eller liknande istället för att köpa VFD med passande spindel ?

Det är ju en avsevärd prisskillnad dessutom, en skaplig kinesisk VFD med Luftkyld spindel med ER16 chuck kostar ju runt 3000:- medans en lagom hobby fräs typ Kress kostar runt 1000 lappen... pengar att spara kan jag tro..

Vad förespråkar ni och varför ?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av X-IL »

VFD-vattenkyld spindel, tystare, "enklare" att kontrollera från datorn, mer anpassat till jobbet vad det gäller timslånga program.

Sen tror jag inte du får en Kress för en tusenlapp längre?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av hawkan »

En VFD-ansluten spindel kan styra on/off och varvtal från cncn. Vet ej om en kress kan det så det är väl möjligen en skillnad.
Vattenkyld sägs vara tystare men inte tyst och verkar ändå låta en del om motorn.. En luftkyld spindel låter en del kanske mest motorljud snarare än fläktljud.
De trivs bäst på höga varv kring max 24000 ripums, det finns inte mycket ork kvar om man kör de under 10000 ripums.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av mankan »

Har för mig att spännhylsorna till Kress är special och därmed dyra.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av X-IL »

OffTopic: Tror att hawkan kollat på AvE jag :)

I övrigt så instämmer jag med påståendena om varvtal. Finns dock de som labbat med VFD-inställningar på "standard" Kina-VFD-Spindel-kombo för att ha lite mer oumphf på lägre varv. Det finns det trådar om på CNCZone.

Men ska man köra oreglerat så köp en begagnade AEG eller nåt med den mindre "runda" formfaktorn, dem kan man definitivt hitta under tusenlappen, om man sen kan hitta nåt annat än standardhylsan till dem är ytterst osäkert, ytterligare en fördel för Kinaspindlarna som kör ER-hylsor.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Perkla »

Jag har sett att dom flesta nyare fräsarna typ Makita och liknande har spännhylsa för 6 och 8mm och det är väl dom vanligaste i dessa sammanhang, hade tänkt att det går spara en del pengar på att köpa en traditionell lämplig fräs typ Kress eller Makita eller annat, fräser ju mest i trä så borde inte vara speciellt svårt att hitta lämpliga varvtal...

Jag vill ju absolut inte ha nån spindel som får jobba ihjäl sig, jag vet inte hur det är med dom här 7-800watts fräsarna när det kommer till lite högre matningar ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Glenn »

Jag har ju en 6040 och den har en 1500W kinaspindel (vattenkyld), det sägs ju vara det lägsta som fungerar bra, de med klenare spindlar byter oftast ut dom.

..Men det beror väl i vanlig ordning på vad man tänker fräsa i och hur snabbt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Perkla »

Min förra CNC hade en vattenkyld spindel på 1.5kw tror jag, hade inga större problem med den vad jag minns, hade en tunna med vatten och upplevde att jag hellre skulle vilja ha nån form av dator kylare och kyla vattnet på så sätt.. slipper helst vattenkylning om jag ska köpa ny CNC nu och funderar därför på makita eller kress eller liknande att ha som spindel.. billigare dessutom.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Glenn »

Jag kör också hink-kylning med dränkpump, men har köpt datorkylningsgrejer och tänkte bygga om till helslutet system. ..I manualen till fräsen står det att "in" på spindeln ska anslutas till vattenkranen och "ut" till avloppet, färskvattenkyla alltså, känns inte så jättebra :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Perkla »

Hahaha det stod det i min manual till min 3040 också, jag tyckte det verkade obra som fan... hahaha, inget miljötänk där inte...
jaste
Inlägg: 149
Blev medlem: 11 juni 2005, 12:36:43

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av jaste »

Jag köpte en makita kopia från england till min fräs men har nu gått över till 1,5 kw kina spindel. Myyyycket tystare om inte annat, men känns också mycket stabilare och därmed som om den kommer hålla längre... kanske
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En sådan där DeWalt 611 då?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Perkla »

Jag vet vad en DeWalt 611 är och jag kan anta att dom är svåra att få tag på.. dom ska visst vara riktigt bra, vet ej hur många watt dom är på.. har inte orkat googlat det än.

Just i dagsläget känns det inte direkt som jag har råd att lägga 3500:- för en vettig VFD och spindel, så kommer nog köra nåt betydligt billigare alternativ för att slippa VFD..

Skulle tro att maskinen det lutar åt att jag köper ändå kommer kosta runt 18 tusen, jag har en budget på 20 tusen och då har jag lite annat som ska köpas också så vill inte spräcka den allt för mycket..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av Perkla »

jaste skrev:Jag köpte en makita kopia från england till min fräs men har nu gått över till 1,5 kw kina spindel. Myyyycket tystare om inte annat, men känns också mycket stabilare och därmed som om den kommer hålla längre... kanske
En vattenkyld ?
jaste
Inlägg: 149
Blev medlem: 11 juni 2005, 12:36:43

Re: VFD + Spindel eller Kress ?

Inlägg av jaste »

Nä luftkyld, den fräsen jag körde med innan var:

https://www.aimtools.co.uk/products/101 ... nater-220v

riktigt billig så kanske att en kress 1050 eller Dewaulten låter mindre.

Betalade 1800 ink frakt (tror jag) för vfd och spindel, men då har också vfd:n redan brakat efter ca 2 veckor....
Skriv svar