lite hjälp att laga en 64tum plasma tv (ingen bild men ljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CoZeNGTX
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 september 2017, 00:22:42

lite hjälp att laga en 64tum plasma tv (ingen bild men ljud

Inlägg av CoZeNGTX »

tjenare är rätt ny här :roll: så nu till det roliga ist för att slänga en mkt fin 64tums plasma smart 3d tv som är helt svart men ljud hörs ifrån den

har öppna upp den och kolla lite tycks inte hitta några transformatorer som är bulliga eller liknande men har lite svårigheter hur jag ska kunna mäta dem om nån skulle va trasig iallafall

första symtomen är att den uppenbarligen får ström och standby lampan lyser och när man slår på den så blinkar den 5ggr sen kommer det ljud om man försöker gå in på tvn menyer.
men bilden är helt svart, i min fråga vilken del av tvn ska man börja med att felsöka.
för de sitter 2 st sora kretskort som styr Y och X bilderna och sen nått som kallas t-com kort och main AV kort som man sätter in HDMI usb eller AV in utgångar osv

så all hjälp upskattas verkligen och jag har sökt runt lite här på forumet innan ja gjorde detta inlägg men hittade inget detsamma om just detta fenomenet

bilder kan ordnas vid behov!

MVH Tim :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: lite hjälp att laga en 64tum plasma tv (ingen bild men l

Inlägg av adent »

Hej och välkommen till forumet!

Kolla om du hittar din teve eller en liknande här: http://www.leifline.com/reptips/LCD_PLA ... PLASMA.htm

MVH: Mikael
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: lite hjälp att laga en 64tum plasma tv (ingen bild men l

Inlägg av larky »

Ofta är det nätdelen som går sönder, skriv ut hela modellnumret så har du större chans att få svar här.
CoZeNGTX
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 september 2017, 00:22:42

Re: lite hjälp att laga en 64tum plasma tv (ingen bild men l

Inlägg av CoZeNGTX »

nätagget verkar fungera fullt ut utan några problem. följde en guide hur man mätte den genom pinnarna och den leverar de ström som sakerna ska ha så den utesluter jag tills vidare

modellen på tv ör en Samsung PS64E8005GUXXE plasma smart tv plus med 3D :)


detta fel dök upp efter ha vart på semester på 2 veckor och tv har vart urkopplad från samtliga enheten tex dvd, box tv antenn och väggutaget för att riskera att den skulle gå sönder men sen när man kom hem så var den helt svart i bilen varken backlighten blinkade till så helt bäcksvart och standby lampan på hörnet sken och man kunde trycka igång den så man hörde iaf ljud sen dess har det stått och har ingen lust att slänga en sån bra tv när de kanske handlar om små pengar att laga själv eller beställa en ersättningsdel på ebay som inte kostar många kronor men man får ju vänta ett tag innan man får delen
Skriv svar