Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte fortsätta här istället för att spinna vidare på säljes-annonsen. Hoppas det går bra.

Kikade över svarven lite mer genomgående idag och dubben(?) var ganska trög att veva fram och tillbaka. Eller ganske inte trög, det högg en del när jag använde veven men gick lätt genom att enbart skruva på hjulet.
Skruvade isär för rengöring, smörjning och ihopsättning, och självklart blir det frågor...

Vad skulle ni smörja de olika delarna med? Eller ja, ni kanske har dunderbra grejer hemma men jag har inte så mycket mer än smörjolja, 5-56, grafitfett och kullagerfett. Även spindelfettet jag fick av tecno för att smörja pelarborret men det sparar jag helst.
Just nu verkar mycket vara smort med något slags grafitbaserat fett.

Ps. Även fått låna hem en minidator med par-port samt lite tillbehör. Får se om jag hinner ge mig på det ikväll. Ds.
DSC_3609.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av tecno »

Finns mera fett hos mig Magnus så smörj på du.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Magnus_K »

Efter en rejäl rengöring så använde jag ditt fett tecno, och dra mig baklänges vad bra det blev. Dubben, dubbstycket (eller vad det heter) går så fruktansvärt fint så man kan tro den är ny. Det till och med pös lite om den i början :D

Två frågor till:

1. Vad använder ni på "skenorna" som blocket löper på? Känns väldigt "torrt". Kan tänka mig det blir lite klurigt då blocket tycks vara gjort av aluminium.

2. Kan hända att jag finner svaret i manualen, ska kika senare ikväll, men chucken hugger också en del och känns rätt "torr". Vågar man ge chucken en omgång också eller är det stora risker för obalans eller att den börjar slå?
DSC_3612.jpg
DSC_3613.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mruf
Inlägg: 56
Blev medlem: 2 februari 2011, 19:21:51
Ort: Vretstorp

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av mruf »

Jag smörjer alltid med gejderolja på alla ytor så fort behövs känns som det behövs.
vilken olja som helst är bättre en att köra torrt. 5-56 använder vi på jobbet på vissa *bord*.
Tyvärr har denna maskin stått förvarad några år och då dragit på sig lite ytrost så tvätta rent och smörj in.

Chucken kan du nog plocka isär och rengöra om du lossar dom tre skruvarna på framsidan och ta bort chucken.
Så tror jag nog att det sitter ett par skruvar till på baksidan så du kan plocka isär den och rengöra den den invändigt.
När landstiget hade maskinen tror jag dom svarvade mässing i den för jag sanerade bort en del sådant när jag köpte den.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av CPMS »

Se bara till att sätta tillbaka backarna på rätt plats, dom och platsen dom sitter på brukar vara numrerade.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Magnus_K »

Perfekt, tack för alla tips!
Ska se till att ha skruvar och backar uppmärkt för att vara på det säkra.
Den här manövern är det inte så panik med, men då dubben blev så mycket bättre av ett snabbstäd så ser jag det som min skylldighet att göra det med chucken också. :)

Nä, nu ska jag försöka installera linuxcnc. Bootbar sticka fixad, resten är bara ett svart hål...
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av jihe »

Och smörj chucken ytterst sparsamt om du inte vill gå omkring prickig tills du orkar ta isär den igen. Berättade grannen, eller nåt :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Glenn »

Magnus_K skrev: Nä, nu ska jag försöka installera linuxcnc. Bootbar sticka fixad, resten är bara ett svart hål...
Wizarden är rätt bra, aldrig använt den till svarv iofs, men valet fanns när jag configgade fräsen.

(Däremot sprang jag på en massa andra problem som relaterade mer till mina bristande kunskaper om CNC i allmänhet)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Magnus_K »

Nu är det nära!

Tog med mig chucken till jobbet och meckade isär den på lunchen. Mycket riktigt var det en hel del mässingsspån i den. Väl rengjort upptäcktes också lite grader på chuck-blocken (eller vad dom kallas som håller ämnet??). Väl avgradade och allt uppsmort så känns chucken som ny.
Det var också väl stämplat med position på både blocken och i chucken :tumupp:

Tack vare min superba leverantör (Xyzzy) av hårdvara och linuxkunskap, så har jag nu en dator som bootar så snyggt med Debian Wheezy och linuxcnc.
Nu är det bara konfigurationen och optimering av latency kvar.
Konfigurationsfiler fick jag av mruf men inte hunnit ladda dessa än men här kommer lite frågor. Peka mig gärna i rätt riktigt så ska jag läsa på!
  • 1. Ref bild 1. Kikade i manualen som olalofberg delade med sig av och hittar inte vilka "pinnar" på Emco:n som går till vad. Hur finner ni sånt här? Kan man läsa det på kortet i maskinen? Tex nödstoppet.
    2. Ref bild 1. Vart hittar man parport adressen i Linux?
    3. Ref bild 2+3. Körde ett latency test och det såg ganska bra ut (bild 2) tills jag flyttade på dialogrutan, då flög det upp till värden enligt blid 3. Har ni några tips på vad man kan göra för att förbättra värdena?
    Obs. Om jag är dålig på datorer. Ännu värre om det inte är Windows som operativ, om det spelar någon roll.
BILD 1
DSC_3646.jpg
BILD 2
DSC_3648.jpg
BILD 3
DSC_3649.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Zkronk »

"Chuck-blocken" heter chuckbackar, eller kallas ofta bara backar ;)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Magnus_K »

Ja det är klart, skriver ju till och med det tidigare i tråden :doh:
Skyller på nattjobbet!
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Zkronk »

Adressen till parallellporten bör du kunna få fram genom:

Kod: Markera allt

lspci -v
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Magnus_K »

Inte tillgång till burken just nu men gäller detta även om det inte är ett PCI-kort? Utan en integrerad port på moderkortet?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av Glenn »

Interna brukar också sitta på PCI.

Det kan vara så att du har en dålig driver som inte har stöd för acceleration eller liknande, om din dator är en Core2Duo borde du kolla i min tråd där jag tillslut lyckas hitta varför mina värden var kassa och hur jag fick dom perfekta via en kernelparameter :)
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Frågor kring EMCO Compact 5 PC och LinuxCNC

Inlägg av olalofberg »

Jag kan kolla lite på min och se hur det ser ut där med pinnarna. Du kanske kan ha användning av nån av mina configfiler... min parallellport sitter på moderkoret...
Skriv svar