Ny ide vattenbyte

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av hawkan »

Här kommer ett par länkar som kan vara bra att ha.

https://diyhacking.com/arduino-flow-rate-sensor/

http://www.instructables.com/id/Control ... elay-modu/

https://www.arduino.cc/en/tutorial/button
(fast hellre konfigurera pinnen INPUT_PULLUP och ta bort motståndet)

https://www.arduino.cc/en/tutorial/debounce
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av Mr B »

XCore skrev:Byter du vatten åt fiskarna så ofta kommer dom dö.
Det kommer aldrig hinna bli en bra miljö för dom.
Förutsatt att vattnet man har i kranen är ok för fiskarna till att börja med, och inte, som exempelvis periodvis i Göteborg, så hårt klorerat att det luktar badhus när man duschar, så är inte stora, och täta vattenbyten ett problem.
Jag var tvungen att göra minst 50% vattenbyten, dagligen, varje sommar, med mitt 375 kar. det gjorde att temperaturerna pendlade rätt friskt mellan 25 och 32 grader. Varje gång kallvattnet startade var det regnsäsong, och triggade lekbeteende.


Mer i trådens ämne... Jag hade inte satsat på en flödesmätare. Av flera anledningar. Men främst för att om man ska man slatta ut akvarievatten genom den kommer den bli skitigt, och sluta fungera som avsett med tiden. Och använd för guds skull (minst) dubbla flottörer för påfyllningen. Jag vet inte hur många automatiska påfyllningssystem som har fortsatt tanka in vatten tills någon kommer och stänger av vattnet, för att flottören av okänd anledning inte stängt av, men det stod att läsa om årligen på SVG.

Som "backup", nödavstängning, ett par elektroder som "normalt" aldrig kommer i kontakt med vattnet. Får man en sluten krets, = nödstopp. Titan, läcker inget skadligt till akvariet även om man skulle plaska mot dem då och då.

Personligen känner jag kanske att en arduino är "over engineering" av bästa sort i det här läget, men hobby, och lek har en tendens till att tillåta sådant, så lycka till.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av Nerre »

solvindvatten skrev: Flödesschema:
Vad ska hända om pumpen är trasig och inte startar?

Vad ska hända om det blir fel på flödesmätaren så den inte registrerar vattenflödet?

Vad ska hända om pumpen inte stannar när den ska stannas?


Du har gjort grundfelet att du har utgått från att allting går "bra", men du har missat alla detaljer som kan gå fel.

Du måste i princip räkna med att det kan bli fel på alla "komponenter" i systemet. Pumpar kan gå sönder, halvledare (som styr pumpen) kan gå till kortis eller avbrott, rör kan sättas igen, anslutningar (el eller vatten) kan lossna, givare kan gå sönder eller börja visa fel.

Visst, om pumpen sitter på en anpassad nivå så kommer den inte tömma akvariet, men vad händer med resten av systemet? Pumpen går och går, och systemet försöker fylla på vatten (som pumpen hela tiden tömmer ut). Hur länge klarar pumpen att gå torr? Vad händer med den om den går torr i flera timmar?
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av Morgons »

Många som komplicera grejer nu låter det som :)

Börja enkelt. Bygg i block

Tex. Gör en subrutin som sköter pump motorn.

Kod: Markera allt

void StartMotor()
{
digitalWrite(Motorpin, True);      // Start motor
}
sen är det lätt att bygga på efteråt

Kod: Markera allt

void StartMotor()
{
if(motorprotection == true)
{
digitalWrite(Motorpin, True);      // Start motor
}
}

sen i huvud programmet så kallar man bara på alla sina subrutiner

Kod: Markera allt

void loop()
{
if(digitalRead(StartButton) == High)  //Din start knapp. Sequence är en sekvens steg. så saker och ting händer i en viss ordning
{
sequence == 1
}

if(sequence == 1)
{
StartMotor();
sequnece = 2;
}

if(sequence == 2)
{
CheckLevel();
sequnece = 3;
}

if(sequence == 3)
{
StopMotor();
sequnece = 0;
}
}

Pro tip: istället för 1 - 2 - 3 i sekvens steg, kör 10 - 20 - 30... Lätt att kasta in saker och ting emallan utan att behöva ändra 40 rader
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ny ide vattenbyte

Inlägg av Icecap »

Ännu mer pro-tips:
Skit i att ge sekvensen nummer!

enum {Sequence_Idle, Sequence_Do_This, Sequence_Do_That}; // Fyll på med de sekvenser som ska köras.
Ge dom vettiga namn! Plötsligt blir läsningen av vad som händer i programmet hur enkelt som helst.

När en sekvens är körd SKA nästa steg namnges, alltså Sequence = Sequence_Whatever;

På detta vis är det aldrig någon tvekan om vad programmet gör, att lägga in extra sekvenser är hyperenkelt osv.

Att ge saker fasta värden och ha dessa fasta värden genom ett program utan att ha dessa värden specificerat ett enda ställe och ha allt att referera till denna definition är helt fel.
Skriv svar