CNC_konstruktion mm

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

CNC_konstruktion mm

Efter flitigt användande av min hembyggda budget-CNC* i > 10 år till kretskortsfräsning, och senaste tidens fräsning i stål, så märktes nu ett tydligt glapp på Y-axeln, men inget tecken på sådant på X-axeln som ligger skyddad under bordet.

Förklaringen måste vara att det är glasfiberdammet som är största orsaken.

Jag driver alla axlar med M10 rostfri gängad stång via >10 mm långa mässingsmuttrar.

Jag beställde kulskruvar från Kina för uppgradering när jag upptäckte glappet, men det var nog förhastat för jag kom på en enkel lösning när jag rivit ner maskinen, så dessa kommer troligen användas till ett nybygge i stället.

Hade en del flänsmuttrar som låste bra mot varandra i små steg, så man kan justera till lämpligt fjädrande spel i kombination med några tallriksfjädrar.
FlangeNut.JPG
SpelJustc.JPG
* Nu när isärplockat passar jag på att visa hur jag klarar mig med endast en 19mm rundstång för linjärlagringen av Y-led.
Vridning hindras av 2 kullager som ligger an mot den fasta U-balken.
Y_BB.JPG
Y_gavel.JPG

X-axeln har också bara en lika dan rundstång, men monterad med support.
I framkanten vilar bordets U-balk på 2 kraftiga kullager på var sin sida om arbetspunkten och annat trycker ner mot
U-balken med stor fjäderkraft och litet fjädrande spel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Lite fler tips för lågbudgetbygge:
T-spår i bordet med dyra T-muttrar är vanligt, men ett par rader gängade skruvhål längs bordets kanter är mycket billigate och man slipper problem med spånor i spåren.
Om arbetsstycket inte går att fästa direkt, så är ett par metallbalkar tvärs över bordet en lämplig lösning, speciellt för kretskort.

En laminatgolvplanka har räddat mitt bord från att skadas många ggr.
SKRUVH.JPG
Äldre unipolära stegmotorer kan man ibland komma över billigt.
Mina hade en intressant lösning för att få jämnare gång & mer kraft: Ett slirande svänghjul.
Massan är kopplad till axeln via en intern skiva omgiven av någon högviskos flytande massa.
STEPHJUL.JPG
Det finns även andra varianter med små metallcylindrar som kan rotera vid fartändring.
Behovet av sådana mekaniska lösningar har minskat med microstegning och bipolära motorer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Finns det någon site med CNC-motsvarighet till den uppsjö av 3D-Print designer som finns på Thingiverse mfl. ställen.
Söker både träsnideri och metallskapelser.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Hittade en: grabcad.com Finns det flera?

Rekommenderar INTE KRESS som spindel. Den låter för mycket, & t.ex så kostar verktyghållarna ca 10 ggr mer än ER11-ER16 och lägsta varvtal är 5k rpm.

Så här byggde jag min A-axel: Utväxling med både snäckväxel och tandremshjul som ger bra låsning och 160 fullsteg / grad.
Minimerar glappet i snäckan genom att ena lagringen är fjädrande.
openA_axc3.jpg
Borde använt en liten svarvchuck i stället, men hade en borrchuck över.
Arbetsstycket lossnar lätt om det inte belastas i samma rotationsriktning som en borr vid fräsning.
A_AXEL.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av datajompa »

Eli skrev:Rekommenderar INTE KRESS som spindel
Vad är ett bättre alternativ?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Ja svaret på det söker jag själv just nu inför nästa bygge.

Det som avgör är ju främst användningsområde, och visst klarar Kressen jobbet att fräsa kretskort och aluminium, men vill man även fräsa i stål, så lär det väl vara en kraftigare, vattenkyld, 3fas, VFC-styrd som gäller.
Tips på bra, prisvärda alternativ är välkomna.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Har skrivit ut några planetväxlar med 3D-skrivaren, men har nu insett att det är bättre att fräsa ut kuggkransen, så att den passar ihop med standard modul-1 metall kugghjul.
Fräst med 1.1mm HM borr för kretskort i PVC för måttutprovning. Hoppas att verktyget skall klara att fräsa i mässingsblock, men är tveksam.
Annars får det bli i POM.
PLANETV.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Hittade några POM bitar först. Även de var svårare att fräsa i än PVC och gav lite annorlunda mått.
Det bildas ett segt skägg som gör att HM borrarna ( som fjädrar väldigt lite ) bryts när detta kommer emellan.

Jag lyckades till slut, efter att ha tillverkat en adapter för en standard 1.2mm HSS borr.
ChuckADAP.jpg
POMPLATE.jpg
PLANETVXL.jpg
POM gav också de värsta spånen jag stött på. De verkar laddas upp statiskt och flyger vilt, fastnade på Y-skruven, så den trögade ihop.
Åtgärdat lite med kapad pensel och skyddsplåt utanför, men får jag någon tid över, så kanske det blir en avskärmande rullgardin också.
PENSEL.jpg
SKYDDSP.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Gimbal »

Kul tråd. :tumupp:
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av H.O »

Plast av olika slag kan vara klurigt att bearbeta, rätt sorts verktyg och rätt skärdata hjälper - borr är inte gjorda för att fräsa med så att DET strular är inte konstigt. Imponerande resultat med tanke på verktygsvalet :tumupp:
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av svanted »

laminatgolv är inte att leka med,
tror att slitytan innehåller sand/lera?
den slöar ner en hårdmetallklinga på nolltid, kapade på altanen i halvmörker en gång och det glödde precis i ytskiktet,
efter 10 kap var klingan skräp.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

@ Gimbal Tack för visat intresse.

@ svanted Ja det har jag märkt när jag någon gång vänt slitytan upp.
Har fått för mig att undersidan är bättre för detta.

@ H.O Har letat efter tunna 2 flute end mills men de längsta jag hittat klarar bara 5mm djup och att köra från 2 sidor ger nog mer problem, och de som är avsedda för PCB tror jag inte fungerar i plast.
Sedan tar valet av verktyg mest ekonomihänsyn: 10-pris för en HSS borr à 0.77 SEK jämfört med HM borr à 2.64 SEK, och fräs à ?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av H.O »

10st för 100:- på EBAY, (12mm skärlängd). För plast kan du överväga single-flute, t.ex 10st för 90:- på EBAY, (8mm skärlängd).

Men funkar det OK med borr så är 77 öre svårslaget :tumupp:
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Problemet är att med en diameter på 2mm så blir det inte mycket av kuggarna kvar.
1mm är bättre och helst i HSS för att inte brytas.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CNC_konstruktion mm

Inlägg av Eli »

Har påbörjat CNC#2 och kommit en liten bit på väg:

Ja, jag borde väl cadda först, för att undvika alltför många ombyggnader, men det är nog billigare att låta konstruktionen
till stor del avgöras av hur de fynddelar, man kan göra på skroten & Tradera mfl. ställen, passar ihop.

Nu skall skenor och kulskruvar sitta väl skyddade från spånor.

Gillar verkligen att bygga i aluminium, som är både billigt (10-20kr/kg på skroten) & lätt att bearbeta, t.o.m. med verktyg avsedda för trä.
CNC2YZ.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar