Fartkontroll för elutombordare?
Fartkontroll för elutombordare?
Hej!
Jag har ett projekt för att göra en gummibåt med en mindre elutombordsmotor radiostyrd. Utombordaren är 12V / 29A och drivs av ett marinbatteri på 12V. För att slippa göra våld på fartreglaget i själva utombordaren funderar jag på om det går att använda ett vanligt fartreglage till radiostyrda bilar för att reglera spänningen till motorn? Är det någon som känner till ett sådant fartreglage som levererar rätt nivå på spänningen?
Jag har ett projekt för att göra en gummibåt med en mindre elutombordsmotor radiostyrd. Utombordaren är 12V / 29A och drivs av ett marinbatteri på 12V. För att slippa göra våld på fartreglaget i själva utombordaren funderar jag på om det går att använda ett vanligt fartreglage till radiostyrda bilar för att reglera spänningen till motorn? Är det någon som känner till ett sådant fartreglage som levererar rätt nivå på spänningen?
Re: Fartkontroll för elutombordare?
Är det en vanlig eldriven utombordsmotor med 5 farter framåt och 2 bakåt typ?
Dom har väll som regel flera kablar ner till motorn och flera kol som ger olika mycket effekt-uttag från motorn, det finns inget fartreglage i egentlig mening utan bara fasta kontaktorer som kopplar in full spänning på olika kablar till motorn. Så du borde kunna ha några reläer på kablarna och sen styra reläerna för att få olika effektutag.
Men vanliga fartreglage som klarar 12V(3 cell LiPo) kan användas:
Dom har väll som regel flera kablar ner till motorn och flera kol som ger olika mycket effekt-uttag från motorn, det finns inget fartreglage i egentlig mening utan bara fasta kontaktorer som kopplar in full spänning på olika kablar till motorn. Så du borde kunna ha några reläer på kablarna och sen styra reläerna för att få olika effektutag.
Men vanliga fartreglage som klarar 12V(3 cell LiPo) kan användas:
Re: Fartkontroll för elutombordare?
En sak jag har funderat på ...
PWM ut från många radiogrejer idag är 400Hz PWM utan nämnvärd "dö tid".
Ska man då styra en borstad motor så bör väl en helt vanlig MOSFET kunna kopplas direkt till PWM och sen är det klart? Visst, några extra kondensatorer men inte så mycket mer...
PWM ut från många radiogrejer idag är 400Hz PWM utan nämnvärd "dö tid".
Ska man då styra en borstad motor så bör väl en helt vanlig MOSFET kunna kopplas direkt till PWM och sen är det klart? Visst, några extra kondensatorer men inte så mycket mer...
Re: Fartkontroll för elutombordare?
EDIT: Postat i fel tråd :/ Tydligen seg i kolan.
Jag skulle nog passat på att göra mig av med det gamla och köpa ett borstat fartreglage för RC-bilar och en Servo-testare istället.
Bättre effektivitet och bättre finjusteringsmöjlighet. Men det beror förstås på hur bra det gamla reglaget var.
https://www.youtube.com/watch?v=VNPej0njTg4
MVH: Mikael
Jag skulle nog passat på att göra mig av med det gamla och köpa ett borstat fartreglage för RC-bilar och en Servo-testare istället.
Bättre effektivitet och bättre finjusteringsmöjlighet. Men det beror förstås på hur bra det gamla reglaget var.
https://www.youtube.com/watch?v=VNPej0njTg4
MVH: Mikael
Re: Fartkontroll för elutombordare?
Tack för tips! Sista videon sa precis hur jag tänkte göra (dvs placera ett fartreglage mellan motor och batteri och sedan sätta motorns inbyggda på maxfart). Återkopplar efter sommaren om hur det gick.
Re: Fartkontroll för elutombordare?
SYNS inte mitt inlägg eller????
Edit: Btw Detta är grymt bra https://stockholm.reservdelsrc.com/prod ... age-80a-wp
Edit: Btw Detta är grymt bra https://stockholm.reservdelsrc.com/prod ... age-80a-wp
Re: Fartkontroll för elutombordare?
Om man nu ska koppla en ESC till sin utombordare(som har olika motorkol för att åstadkomma de olika effektlägena), vilket blir då effektivast om man bara behöver 40% gas och upplösningen inte är ett problem?
1. Koppla ESC:n på motorkolen som ger 100% gas och sen PWM:a pulskvot 0-40%
2. Koppla ESC:n på motorkolen som ger 40% gas och sen PWM:a pulskvot 0-100%
1. Koppla ESC:n på motorkolen som ger 100% gas och sen PWM:a pulskvot 0-40%
2. Koppla ESC:n på motorkolen som ger 40% gas och sen PWM:a pulskvot 0-100%
Re: Fartkontroll för elutombordare?
Jag skulle ju gissa att det bästa är att koppla på motorkolen som ger 40% gas och sen PWMa 0-100% eftersom impedansen borde bli mindre då och därför skonsammare emot ESCn. Är det en korrekt slutsats?
Re: Fartkontroll för elutombordare?
Nä nu! Kan någon åtminstone bekräfta att mina inlägg syns i denna tråd?
Re: Fartkontroll för elutombordare?
Ja i normala fall är det bättre att switcha en lägre ström om det går, så det bör väl vara bättre som du tror.
Re: Fartkontroll för elutombordare?
Tackar, detta är den enda tråd som mina inlägg inte verkar ha synts i men nu vet jag att dom gör det trots allt
Att köra på kolet som ger lägre effekt bör ju innebära att motorn "ser mindre ut" för ESCn så det borde vara okej. Det är ju även ett bra sätt att förhindra att det blir full gas pga programmerings-fel.
Att köra på kolet som ger lägre effekt bör ju innebära att motorn "ser mindre ut" för ESCn så det borde vara okej. Det är ju även ett bra sätt att förhindra att det blir full gas pga programmerings-fel.