Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av Eson »

Har du hört talas om ServoBelt? http://www.bell-everman.com/products/li ... linear-sbl

Bild

Det minskar radikalt vändglappet i remdrift.

I OpenBuild-språk så kallas det "dual belt" där dom använder samma GT3-rem som följer med. Men GT3-remprofilen funkar inte så som det är tänkt med ServoBelt. ServoBelt behöver T-remmar som har en likbent parallelltrapets-profil (eng. trapezoid) som verkligen låser sig själv om man lägger två remmar på varandra. Den understa remmen är limmad i aluminumprofilen.

Jag måste absolut prova att byta till T2.5-remmar och göra som ServoBelt. :)

Sen missa inte heller den balla KAOS-roboten:
http://www.bell-everman.com/products/li ... g/kaos-oem
https://www.youtube.com/watch?v=Omd90UfgGv0

EDIT: Ser nu att det finns olika grader på remkugghjulets vändglapp. Man borde ha Zero-backlash varianten.
Se sidan 6: https://www.aratron.se/wp-content/uploa ... emhjul.pdf
Senast redigerad av Eson 1 september 2016, 16:53:08, redigerad totalt 1 gång.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av zealotry »

Ja det där är en riktigt snygg lösning för remdrift!
n0rth3rnlight
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:11:34

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av n0rth3rnlight »

Oj jäklar va fränt. Bra lösning verkar det som.

Har lekt lite mer med fräsen och börjat svetsa en arbetsbänk. Ska posta lite Bilder imorgon
n0rth3rnlight
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:11:34

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av n0rth3rnlight »

Bild

Blev en liten skylt i mdf. Wip
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av Eson »

Snyggt!

Har nu snart gått en vecka innan jag beställde min OXe. Har fått bekräftelsemail men det har stått "Complete" på statusen för ordern lika länge.
Nu när jag söker google på vslot-europe.com så dyker det upp trådar om att vslot-europe.com har ganska dålig kundservice med månadslånga leveranser och inget svar på mail eller telefon. :(

Jag ska prova och skicka ett mail och se om dom svarar. Det verkar som att alla har fått sina beställningar trots allt, fan att man inte gjorde lite bakgrundskoll innan beställning. :(
n0rth3rnlight
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:11:34

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av n0rth3rnlight »

Eson skrev:Snyggt!

Har nu snart gått en vecka innan jag beställde min OXe. Har fått bekräftelsemail men det har stått "Complete" på statusen för ordern lika länge.
Nu när jag söker google på vslot-europe.com så dyker det upp trådar om att vslot-europe.com har ganska dålig kundservice med månadslånga leveranser och inget svar på mail eller telefon. :(

Jag ska prova och skicka ett mail och se om dom svarar. Det verkar som att alla har fått sina beställningar trots allt, fan att man inte gjorde lite bakgrundskoll innan beställning. :(
Prova. Fan va tråkigt när det strular. Jag var på väg att beställa från r o b o c u t t e r s men nätet dröp av dåliga reviews så tur man kollade.

Håller tummarna för dig.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av Eson »

Såg nu att det står upp till 15 dagars ledtid innan den skickas. Så jag får vänta en vecka till.. :|
n0rth3rnlight
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:11:34

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av n0rth3rnlight »

Eson skrev:Såg nu att det står upp till 15 dagars ledtid innan den skickas. Så jag får vänta en vecka till.. :|
:////
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av Eson »

Nu fick jag en uppdatering av att min order håller på och processas..

Hittade på youtube nån som har gjort precis så som jag tänker göra med servos+OX!
https://www.youtube.com/watch?v=5vMF8AX4mCY
https://www.youtube.com/watch?v=SgaTP0agvHM

Edit: Nu står det att den skickats!
micfra
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 september 2016, 11:38:52

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av micfra »

Har också tänkt att köpa en ox, kommer att kolla lite här hur det går för er så jag hoppas att tråden hålls vid liv. Kom gärna med tips på mods, fallgropar osv.
Just nu försöker jag hitta ett bra ställa att beställa från.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av Eson »

Kanon med flera oxar och välkommen till forumet!

Enligt trackingnumret så är mitt paket hos svenska posten så jag får den förhoppningsvis innan helgen.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av Eson »

Jag fick paketet till slut i fredags. Hade lite tid i går att sätta ihop delarna, vilket inte är så lätt då det inte följde med någon instruktion. Sen så ser man att kvalitén inte är den bästa på de utskurna plåtarna, vissa hål är för små för excentermuttrarna att gå in i. Jag hittade nu samma plåtar på en Alibaba sida så där har vi svaret på kvalitén.

Sen när det kommer till precision så vet jag inte vad man borde förvänta sig, aluminumprofilerna är inte tillräckligt raka för min del. Och ändarna är sågade snett..
Så jag kan i dagsläget inte rekommendera min byggsats från vslot-europe.com.

Det finns helt klart behov av förbättring av konceptet.

n0rth3rnlight: Om du tar en stållinjal och lägger den ståendes, längs med på en aluminumprofil och lyser med ett lampa bakom, ser du något ljus då?
Mic
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 september 2004, 15:52:37

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av Mic »

Tråkigt att höra att du inte är nöjd med kvalitén .
Jag funderar fortfarande på om jag ska köpa ett kit eller om jag ska plocka ihop allt själv.
Jobbar nästan granne med en mekanisk verkstad, de kan säkert sköra ut det jag behöver som inte går art köpa som standard produkt.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av Eson »

Nu har jag äntligen fått ihop den. Tyvärr så var trapetsskruven för kort så att jag jag inte får dit den.. Måste kapa aluminiumprofilen.
En annan sak var att 7st Delrin/POM-hjul har för stor diameter för kullagren och för tun mellanvägg så när man monterat ihop hjulet med kullager-bricka-kullager så är plasthjulet fortfarande löst.

Men va fan, nu är det bara att försöka göra den så rak som möjligt, beställa elektroniken, nya hjul och profiler. Man måste börja nånstans :)

Jag tänkte om man kunde göra det ännu enklare med drivningen och bara ha ett gummerat hjul på motorn istället för remdriften. Någon som har erfarenhet av det?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Beställt en hobbycnc 1000x1000mm

Inlägg av Jonaz »

Med gummerat hjul kan du förmodligen köra i snigelfart som max, om ens det, hjulet kommer med störstsa sannolikhet att börja slira förr eller senare och då har den missat steg och fräsningen går åt fanders.

Men köpte inte du en byggsats?
Börja inte och såga i något utan att ha kontaktat leverantören.

Om du har möjlighet så ta några bilder och lägg upp här på servern.
Surt... Men lycka til.
Skriv svar