BF16 vs BF20

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av mr_ping »

Här är min skönhet, väldigt skiten, men funkar :)
Köp ett ursvarvningshuvud om du vill kunna fräsa större diameter manuellt, eller större hylsor än ER20.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av hubben »

Ett ursvarvningshuvud måste införskaffas. ;)
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av hubben »

Nu har jag lekt lite med maskinen och visst har den sina begränsningar, men den fungerar fint till småbitar..
Idag, när jag hade kört innerdiametern på en bit jag ska göra med ursvarvningshuvudet och ville ta av ytterdiametern så blev det stopp. Maskinen går inte att reversera, dvs den kan bara köra medsols, och alla bommar som kommer med huvudet är ju sådana att de svarvar ytterdiameter när man kör motsols.. Hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte komma på ett sätt att köra ytterdiametrar med de verktyg jag har..

Är det något sätt jag missar, eller behöver man spegelvända svarvstål för att köra ytterdiametrar på en maskin som inte går att reversera - och finns det såna stål?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av CPMS »

Tänk på att om ursvarvninghuvudet sitter fastgängat på ett dorn så är det inte så lyckat att köra baklänges, fråga inte hur jag vet det... :oops:
Senast redigerad av CPMS 21 februari 2016, 23:30:57, redigerad totalt 1 gång.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av meconer »

Annars får du väl vända på faserna i motorn. Har du verkligen ingen omkopplare för det? Jag hade nog satt i en direkt om jag var du. Hur ska du annars kunna gänga vettigt?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av hubben »

Jag har inte tänkt gänga med den maskinen, och nej - det finns ingen omkopplare för moturs rotation. Sen är det en enfasare, och då är det väl inte riktigt så enkelt?

CPMS: Exakt så är det, så det är vänstergående svarvstål som gäller.. har bara inte hittat några med 12mm rund bom.. :(
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av hubben »

Hmm, om man vill söka efter 12mm runda svarvstål, vad heter det på engelska?
Lathe tool round blir helt fel prylar.. :(
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av tecno »

Boring bar
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av hubben »

Så enkelt! Tack!
Matthew
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 juni 2009, 15:14:55
Ort: Karlstad

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av Matthew »

hubben skrev:Nu har jag lekt lite med maskinen och visst har den sina begränsningar, men den fungerar fint till småbitar..
Idag, när jag hade kört innerdiametern på en bit jag ska göra med ursvarvningshuvudet och ville ta av ytterdiametern så blev det stopp. Maskinen går inte att reversera, dvs den kan bara köra medsols, och alla bommar som kommer med huvudet är ju sådana att de svarvar ytterdiameter när man kör motsols.. Hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte komma på ett sätt att köra ytterdiametrar med de verktyg jag har..

Är det något sätt jag missar, eller behöver man spegelvända svarvstål för att köra ytterdiametrar på en maskin som inte går att reversera - och finns det såna stål?
Du får skaffa en bom med samma diameter som den/de du har, de finns nämligen i både vänster och högerutförande. Då slipper du reversera spindeln.

//Mattias
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av hubben »

Japp, det är det jag har insett. Vet du var man kan hitta något liknande i Sverige? Ebay har ett fåtal vänsterbommar, men jag skulle gärna hitta någon som är kortare än de 150mm som verkar vara de enda som finns där.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av CPMS »

Svarvbom i vänsterutförande borde funka.
http://smaskin.se/svarvning/skarande/st ... invandigt/
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av tecno »

Kolla med Ola på OTDTools
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av hubben »

Skickat mail till OTDTools så får vi se, tack för tips!
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: BF16 vs BF20

Inlägg av hubben »

Nu när man ägt en HBM BF16 ett par år tänkte jag bara ge min tanke om maskinen, eftersom att denna tråd är bland de första sökresultatet man får på google när man googlar på det.. kan ju vara bra med en ärlig åsikt..

Använde maskinen väldigt sparsamt första året jag ägde den, men efter ganska precis ett år sa det POFF när jag borrade ett 6mm hål i en stålbit och maskinen tvärdog. Återförsäljaren hävdade att garantin var ett år, men jag skulle få köpa ett nytt drivkort för ungefär 20% av vad maskinen kostade ny.. Såg inget alternativ, så jag köpte, men returnerade igen då det inte gjorde någon som helst skillnad. Någon mer hjälp fick jag inte.

Upptäckte att maskinen går om man håller in startknappen, så jag har hankat mig vidare - haft för mycket på för att ta tag i detta ordentligt. Nu i helgen skruvade jag så isär maskinen för att felsöka ordentligt, och ser att det sitter en reläswitch för 110V monterad, där reläspolen brunnit av vilket gör att den inte låser i PÅ-läget.. enkel fix, men seriöst - när man köper en 230V maskin från en svensk ÅF ska det inte sitta 110V prylar i den..

Rent mekaniskt är den OK, låser man gejdrarna så är den relativt stum och går bra att borra och småfräsa med.. hade jag handlat idag hade jag köpt en ordentligare maskin istället.
Skriv svar