Köpråd Modig MD5000

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Finns inget på M19 i Heidenhain manualen och jag har inte maskinmanualerna här jag är nu.
Jag tvivlar på att motorn och driven har hört ihop från början. Jag har för mig att driven är från slutet av -90, -98 såg jag någon stans. Men jag vet inte om det står något årtal på motorn, men den ser betydligt äldre ut iaf.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Trodde det var Contraves även på spindelservot. Men Lenze verkar ju ännu bättre vad gäller manualer och support (även i Sverige) :). Tror även Modig kan hjälpa till. Dom borde ju ha dokumentation på just deras inställningar
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av säter »

Är det tachometer för varvtalsåterkopplingen?
I sådana fall kanske inte spänningsnivåerna stämmer mot spindelservot.

Det är ju inte säkert att förra ägaren har uppmärksammat detta.
Maskinen fungerar ju trots fel varvtal.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Det borde vara tacho ja. Antagligen visste inte förra ägaren ens om att varvtalen inte stämmer.
Men jag ser inte det som något större problem :)

Ska försöka lära mig hur Tnc systemet fungerar nu bara, inte så lätt när man aldrig har rört ett liknande system förut.. :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av tecno »

Vad får du för varvtal med S5000? Kan du ange ett högre värde för att uppnå 5000rpm eller sätter systemet stopp för sådant?

Fungerar det för övrigt så är det ju enkelt att skapa en fusktabell för att ange högre S värden, men hur funkar då detta med gäng cykler?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Jag testade aldrig s5000, men eftersom jag hade 2.08V vid 1020rpm så borde det vara ca 9.95V vid s5000. Och då ger tnc'n ut max vid max inställt varvtal, så inga fel där.
Men troligtvis finns det någon inställning för max rpm i spindel drivern.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Det är inga problem skriva in nästa högre varvtal (finns ett stort antal fasta varvtal att välja på) förutsatt att man först ändrat parameter för max. varvtal

Men om det alltid är ungefär samma procentuella underskott är det ju enklare att kompensera genom att ha varvtalsövermanningen ställd i motsvarande grad över 100%
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av MatsN »

Minns inte riktigt men finns det inte en parameter för varvtal?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av säter »

Till det ursprungliga felet.
Det måste vara någonting som ger Larm31.
Är du hundra på den där hemgjorda byglingen på PLC?

Min magkänsla säger mig att detta har med din trasiga lågväxel att göra. :)
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Byglingen för "spindle ready" är jag säker på att +24V och att den ska vara hög.
Däremot kan det helt säkert ha något med växlarna att göra. Tänkte att jag skulle öppna luckan på sidan av spindelhuset och kolla men jag har dragit på mig en förkylning så jag får läsa manualer och datablad istället :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av säter »

Har du manualen till spindelservot tillgänglig för uppladdning?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Jag har alla papper i verkstan, men jag kan fixa det imorgon om jag kommer ihåg det :roll:
Är det något speciellt du tänker på?
Spindel drivningen ser ut så här:
TNC > Indexeringskort från Contraves > Lenze 4902 > DC spindelmotor

Datablad på Lenze
http://www.finndrive.fi/uusi/materiaali ... saadin.pdf
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

En lite uppdatering hur bra/dåligt det har gått idag :?

Efter lite sökande i manualen till Lenzen hittade jag parametrarna för varvtalen. Men vart efter jag justerade upp varvtalet ju svårare fick indexeringen jobba. Och när varvtalet stämmer inom 5rpm så klarar den inte av att indexera vid stop :evil: Så det kanske var meningen att varvtalet var för lågt.

Så jag började söka i manualerna och kom fram till att PI regleringen redan var justerad i botten. Och vilka inställningar jag än gjorde på Lenzen och spindelkorten fick jag det inte bättre.
Sen sökte jag genom manualer och elscheman för att ta reda på vad som faktiskt används. Så jag hittade ett kort som inte borde behövas och som inte såg ut att vara i användning så jag stängde av maskin och tog bort det.
Sen startade jag maskinen och då blev det maxvarv utan att växeln var i. Hmm, ingen fara tänkte jag och stängde av igen. Satte tillbaka kortet och vips så fungerar varken reglering eller indexering..
Här gav jag upp och for hem för idag..

Han/hon som byggde om för den nya spindelmotorn borde ha fått sparken för länge sen! Följde ett kabelpar i elskåpet, drog lite i dom och maskinen nödstoppade och jag fick ändorna i handen. Tydligen låg dom löst bakom ett kort. :doh: Och hela skåpet är fullt av liknande grejer..
Ingen större fara med det för efter omstart fungerade allt igen.

Nu känns det som att kasta ut tnc + plc och bygga eget är bästa idén men det kommer ju vara ett jäkla jobb :humm:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av säter »

Nog får du fart på det där om du tar lite tid på dig och felsöker systematiskt.

Vad var det för kort du ansåg onödigt?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Det var det "styrkortet" till den gamla spindeldrivern. Det som har alla potentiometrar för justering för maxvarv, kompensering och allt sånt.
Jag var säker på att det inte var i användning när allt sånt finns i den nya Lenze drivern. Och när utgången från tnc kommer till indexeringskortet och därifrån till Lenzen. Resolvern(?) är också kopplad till indexkortet så jag såg ingen anledning för det andra att var inkopplat, men tydligen gjorde det ju något :humm:
Skriv svar