Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Inlägg av Perkla »

Lägger upp en tråd här om min beställda CNC 3040 med 800 watts vattenkyld spindel, vet ej speciellt mycket om dessa kineser mer än vad jag läst mig till, sparade ihop lite extra pengar så jag kunde köpa den med större spindel så jag slipper byta den inom en snar framtid, tanken är att kunna köra lite Aluminium åxå så bra spindel är ett måste. Sen har jag läst att lagren i dessa inte är nån höjdare, så jag lär märka om och när dom måste bytas.

Hoppas jag har gjort ett bra köp har funderingar på att bygga en kåpa till hela maskinen med inbyggd LED lyse och plexi så man ser in, och en lucka så klart så man tar sig in utan att lyfta bort hela huven, detta för att jag har tänkt ha den här i huset och vill slippa skita ner så mycket. Alla tips kring detta tas gärna emot. Nån form av dammsugare åxå, eller nånting som suger upp eller på annat sätt håller lite rent behövs, har ingen lösning på det ännu.

Kommer troligen att mixtra med färdiga G koder tills jag lärt mig hur jag fixar egna projekt, alla tips på gratis färdiga G koder som jag kan köra i maskinen utan större problem önskas, lära mig kommer jag göra under tiden genom att studera hur allt funkar och inte minst ta del av kunskap som många delar med sig av här.

En sån här blev det...

http://www.aliexpress.com/item/Updated- ... 99118.html

Vet ej om det följer med kylare och grejer eller om man måste fixa det själv !?

Edit: 2014-12-08 idag har den kommit, bilder nedan...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Perkla 6 januari 2018, 19:17:29, redigerad totalt 31 gånger.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

En fundering som slagit mig senaste dagarna är, finns det bra program till Linux som man kan använda sig av till en CNC maskin ? I sånna fall skulle det vara jätte coolt...även program så man kan rita upp grejer i som passar åxå... ??
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av konig7070 »

http://www.linuxcnc.org/
Vet dock inte om det är bra eller inte.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Ok tack.. ska kolla och se.. jag lär inte veta jag heller eftersom jag aldrig använt det tidigare.. :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av LaRdA »

LinuxCNC är ett bra program.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Ok.. verkar inte finnas så där jätte mycket info från folk som verkligen kör det...

Tips på CAD program till Linux.. ?
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Hesabon »

Det beror helt på vad du vill göra.

Att cadda är inte allt i ett, utan du behöver flere steg innan fräsen rör på sig.

Här är några exempel på prpogram för Linux. En del är "Free" som i "Free Beer", andra kostar en slant.
- LibreCAD, FreeCAD, Blender är program som kan användas för att rita och modelera, 2D och 3D.
- Kicad och Eagle för att rita elektriska scheman och planera PCB.
- Sedan behöver du CAM-program som gör G-coden: ex. CamBam, MeshCAM, Dxf2Gcode för modeller i 2D, 2.5D och 3D, för kretskorten PcbGcode (för Eagle), Pcb2Gcode (för ex. Kicad), osv.

Om du vill ha "allt" (+ litet till) färdigt i en distribution: Kolla upp CAELinux på CAELinux.com
Du kan prova den genom att ladda ner Image-filen, bränna den på en DVD eller ett USB-minne och sedan starta direkt från den utan att installera något.

Distron innehåller dessutom flere program för matematiska beräkningar och analys, ifall du vill gå ett steg längre och beräkna hållfastheter i konstruktionen, mm.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Meduza »

Jag har kört LinuxCNC på två fräsar, snart blir det en tredje, och det fungerar utmärkt :)
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Hesabon »

Meduza,
Vad använder du för CAM?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Hesabon skrev:Det beror helt på vad du vill göra.

Att cadda är inte allt i ett, utan du behöver flere steg innan fräsen rör på sig
Jo det har jag förstått åxå, men som sagt vet inte mycket när det kommer till denna typen av arbete, tanken är ju att jag ska lära mig grunderna först och 3D blir det nog inget tal om än på ett bra tag, känns som överkurs, tänkte som sagt börja med färdig G kod som jag bara kan ladda in i datorn och köra i maskin för att se hur det funkar och så, sen ge mig på små enkla saker som kaske fräsa en ring, eller en fyrkant, eller kanske en sån där gubbe som står och pissar och under står det tex: I Piss on Windows... eller nåt :D

Ska jag vara helt ärligt så vet jag inte riktigt hur man gör när man ritar upp nått som man se vill köra i maskinen, hur man får maskinen att gå som man vill, alltså var den ska börjda och sen var den ska fortsätta och i vilken ordning.

Behöver absolut röja plats här hemma åxå, samt få tag på nån gammal datorn som jag kan använda till CNC maskinen...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu är detta utanför topic, jag ber om ursäkt för det!
Jag är inte heller jätteförtjust i Windows, kör även Mac och flera Linux distributioner.

Men eftersom den största delen som är på ett forum som detta kör Windows, förstår jag inte varför man skall kanalisera sin ilska i vart och vartannat inlägg!

gubbe som står och pissar och under står det tex: I Piss on Windows... eller nåt :D

Jag menar , vanlig umgänges och social kod hanteras väl inte så?

En mycket undrande Lasp
slaith
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 maj 2009, 08:36:59

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av slaith »

Kul att du fick beställt en maskin, den kommer säkerligen bli kanon!

Ang. Linuxcnc, du får kolla så att ditt breakoutkort stöds av just detta operativsystem.
Jag som har en X6-1500GT med USB kort får genast problem då detta kort inte stöds i LinuxCNC.
Dock så är det ju bara att köpa ett annat och bygga om så funkar det ju sen, men det är pengar och tid som inte alltid finns tyvärr.

Mach3 är egentligen inget dåligt program.
Får man stängt av allt i datorn som kan stjäla resurser så funkar det bra.
Dock vill man ju klösa ur sig ögonen när man ser orginal framsidan, ser ut som en hemsida från -95
Men det finns ju andra "frontends" som ser bättre ut.
Nu är väl Mach4 förhoppingsvis inte så långt bort, så då blir det nog lite mera industrimässigt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Meduza »

Ja om man kör med något usb-interface (det är skillnad mellan att ha ett kort anslutet på LPT-porten som optoisolerar och ger dig skruvplintar mot en usb-ansluten grej med processor och pulsgenerering) så måste det ju finnas stöd för den i mjukvaran, och de varianterna som kineserna kör stöds mycket riktigt bara i Mach3 (som det ofta medföljer en piratkopia av med fräsen...)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Lasp skrev:Men eftersom den största delen som är på ett forum som detta kör Windows, förstår jag inte varför man skall kanalisera sin ilska i vart och vartannat inlägg!
Du det var ett skämt, absolut ett skämt, jag är väl den som under nästan alla mina år här sagt att man ska respektera varandra och vad man gillar och vara glad för vad andra är glada över, jag respekterar alla Windowsanvändare och blir absolut inte sur eller sne på nån annan för att den kör tex Windows för att jag själv gillar Mac. Det finns allt för många som gör det redan, och dom är bara sura och bittra på sitt sätt, jag gillar för övrigt inte människor som blir sura på andra för att dom inte gör som dom vill att man ska göra.

Men påpekar så klart när det behövs att jag kör mac och inget annat, ja Linux nu då åxå förstås, respekterar vi varandra så blir det mycket trevligare att umgås och diskutera om viktigare saker än hur vida det är mac OS eller Windows eller Linux som är bäst

I piss on Windows var dagens största skämt och inget illa menat mot nån... vill bara säga det.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

slaith skrev:Kul att du fick beställt en maskin, den kommer säkerligen bli kanon!

Ang. Linuxcnc, du får kolla så att ditt breakoutkort stöds av just detta operativsystem
Ja det känns roligt verkligen, hoppas den kommer funka bra åẍå, jo fast finns det inget som passar till Linux så blir det ju en burk med Windows endå, troligen XP med bara det som behövs att köra CNC maskinen, inget annat på den burken. Finns möjlighet med Linux så kanske jag ska testa det och se hur det funkar, har två äldre 80GB SaTA diskar ligganes jag tänkte använda, en med Windows och en med Linux så får man jämföra och se.
Skriv svar