Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av Terho »

Dom drivstegen är grymma, gör motorerna väldigt tysta och kraftiga för ett bra pris och man slipper en trafo. Duger nog med Leadshine AM882 drivsteget med om du kan få tag i en billig trafo och troligen måste sänka matningen lite.

Jag har Wantai Nema42 1700OZ 11.2 nm, varvar 1500 rpm stabilt med dom drivstegen, det driver på ordentligt utan utväxling på en 4mm kulskruv. 6000 mm/m och 150-300 mm/s acceleration beroende temperatur i verkstaden.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av BEEP »

Jag såg att du hade köpt Leadshine DM2282 till din fräs :)

Jag kan inget om moment på motorer men för mig så verkar det vara för lite med 11.2 nm direkt på trapetsstången?
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av H.O »

Det är inte så intressant hur mycket hållmoment motorn har, det intressanta är hur mycket moment den har vid ett "användbart" varvtal.
Det kan mycket väl vara så att en "mindre" motor (givet andra förutsättningar är lika) ger mer moment än den större motorn när de kommer upp i lite moment.

Nackdelen här är ju den låga verkningsgraden på trapetsgängan.

Om du lyckas få in 5Nm i skruven får du ut ca 1600N räknat på 25% verkningsgrad.

Är det separat matningsmotor på din Abene eller tar den effekten från spindelmotorn? Om det är separat motor, vad är det för effekt på den och hur fort kan den mata?
Med de uppgifterna kan du räkna ut hur mycket moment den "trycker in" i skruven - då har du något att utgå ifrån.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av BEEP »

Det är en separat motor till matningen. Jag ska ta reda på värdena för den och utväxlingen.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av H.O »

Specifikationen på min VHF-3 säger att matningsmotorn är (var) på 750W och att snabbmatningen i X/Y var 3000mm/min.
Om vi säger att det systemet har en total verkningsgrad på 20% skulle det generera en linjär kraft på 3000N.

Om vi skippar matningsmotorn och dess växel etc och istället snurrar direkt på skruven och vi, som tidigare, räknar med att den har en verkningsgrad på 25% måste vi "stoppa in" 9.5Nm för att få 3000N.

Mekanex beräkningsida kan underlätta.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av BEEP »

Om jag tar en momentnyckel och sätter den direkt på trapetsstången så gissar jag att det behövs 10 nm för att den inte ska lösa ut vid kraftigare fräsning.

"måste vi "stoppa in" 9.5Nm för att få 3000N"
Om jag sätter motorerna direkt på x och y trapetsstängerna räcker det då med 10 nm hållmoment eller jag ska köpa motorer med 20 nm för att vara på den säkra sidan?

z matningen behöver nog ha en större motor än x och y.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av H.O »

Hej,
Det beror helt på hur fort du behöver mata under den här tunga fräsningen. Motorns moment är specificerat som hållmoment, så fort den börjar rotera börjar momentet att minska, ju fortare den snurrar desto svagare blir den. Nu är det ju en fördel att det, oftast i alla fall, ska matas relativ långsamt vid "tung" fräsning.

Generellt, du vill ha en motor med så låg induktans som möjligt men som ända faller inom ramen för aktuellt drivsteg vad det gäller strömmen. 11Nm, 5mH, 8A är "bättre" än 11Nm, 20mH 4A (siffror tagna ur luften) - välj motorn med lägst induktans och köp drivare som klarar den högre strömmen. Ju högre spänning du kan mata drivarna med desto fortare kan dom driva motorn innan momentet sjunker allt för långt. I princip kan man säga att dubbla matningspänningen ger dubbla hastigheten.

Du måste titta i databladet för motorn, där ska finnas en kurva som visar hur mycket moment motorn ger vid ett visst varvtal och en viss matningspänning.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av tecno »

Detta med att hitta datablad på 'kina-kalle' tillverkade stegmotorer är banne mig inte lätt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av BEEP »

I går så började z kärva och jag trodde att det var något fel på knät men när jag vevade ner så gick kullänken sönder.
DSCN4878.JPG
Felet var att axeln kärvade i längsled.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av DW »

Det skrivs om trapetsgänga men skall du bygga om till cnc så är väl kulskruvar ett måste?
Jag har svårt att tänka mej att du får pinnfräsarna att hålla och hur får man bort glappet i en trapetsgänga åt två håll.
En förspänning av en speciell mutter löser ju problemet när den är manuell men bara åt ett håll i taget.

Sen är ju frågan om man vidhåller någon bra precision vid cirkulär körning.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av BEEP »

Det skulle inte skada att byta till kulskruvar. Hur mycket kostar en 1 m lång kulskruv?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av DW »

Från billigt till dyrt kan jag tänka mej. Kina grejor till SKF.

Varför jag undrar är inte för att slå ner på ditt bygge utan om det ens funkar med annat än kulskruvar.
Så förstör inga grejor förrän du får det bekräftat av någon som vet.
Jag gissar att en skruv lika lång som din X-axel kostar kanske 5000kr i bästa klass men jag gissar bara.
Här nedan finns några du kan kolla. Den nedan är billig med:

25mm axel 1000mm kostar 680kr
Mutter till kostar 860kr + frakt. Tull slipper du Inom EU. http://www.motioncontrolproducts.co.uk/


http://www.arbogamachine.com/

http://www.ballscrewmanufacturers.com/sv/index.html
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av tecno »

bygga om till cnc så är väl kulskruvar ett måste?
Nej inte ett måste, min gamla Aldrin fräs hade 'bara' trapetsskruvar men med justerbara kluvna muttrar original och det fungerade.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Tröttnade på Jula eländet, köpte en riktig fräs.

Inlägg av Mr3D »

Visst funkar det med trapetser, men hade verkligen varit smart att satsa på kulskruv. Speciellt för verkningsgraden i en kulskruv(~95%+) är mycket högre än i en trapets(~30-40%).
Skriv svar