DIY Fogbuster

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

DIY Fogbuster

Inlägg av drlove »

Efter diskussioner här på forat ang hur jag lämpligast kyler verktyget på min framtida fräs verkade en Fogbuster vara ett bra val då jag inte gillar vätskor överallt och dimma inte tilltalar mig heller.

Då jag har en ofrivillig paus i byggandet på min fräs (väntar på leveranser av material) tänkte jag att jag skulle ägna fritiden åt att bygga en egen Fogbuster. Efter tips och länkar här på forat på andra som byggt liknande system skred jag till verket.

Originalet:
Bild

Min version:
Bild

Byggbilder:

Här har jag inhandlat massa grejor till bygget. En vattenrenartank, regulator, massa kopplingar, 1/8" mässingsrör, 8 mm kolfiberrör.
Bild

Moddat en 1,0 mm svetsmunstycke så den passar inuti mässingsröret och kolfiberröret.
Bild

En plump mässing ska få bli kroppen.
Bild

Lite förberedelser för slangkopplingar och ett genomgående hål för mässingsröret.
Bild

Jag gör så att mässingsröret går genom hela kroppen och borrar sedan hålet där vätskan injiceras efter montag av mässingsröret. På så sätt får jag ett skarvfritt rör från gasinloppet till munstycket.
Bild

Lite klen i detta utförande så därför kommer jag montera ett kolfiberrör utanpå allt och injicera epoxy inne kolfiberröret för stabilitet.
Bild

Leker doktor ;)
Bild

Börjar ta sig.
Bild

Gasnippeln på plats, man ser även ändan på mässingsröret som sticker ut i nippeln.
Bild

Massivt modifierad nålventil jag hade liggande, förberedd för montage.
Bild

Dags att montera nålventilen.
Bild

Sista 1,5 mm av godset in till och igenom väggen på mässingsröret borras med 1,2 mm borr.
Bild

Allt monterat.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tanken hopmonterad oxå. Här tankad med vatten.
Bild

Många olika kopplingar blev det för att allt skulle vilja passa ihop.
Bild

Gas och vätskeslangarna monterade.
Bild

UPPDATERING

Nya slangkopplingar:

Bild


Video

Test med vatten @ 10 PSI

Test med vatten @ 15 PSI och en svarv

Riktigt nöjd med konstruktionen och funktionen men jag har ju inget att testa den på ännu, men nog känns det som om det fungerar bra.

Mvh Love
Senast redigerad av drlove 1 september 2010, 15:36:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av Fagge »

Mycket snyggt bygge :tumupp: :bravo:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av X-IL »

Snyggt och inspirerande! Du har inte möjligtvis en Nokia E71?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av lgrfbs »

Gissar på en röd E75 :humm:
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av drlove »

X-IL skrev:Snyggt och inspirerande! Du har inte möjligtvis en Nokia E71?
He he, true true.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av PeterH »

När börjar du sälja dom till oss forumister? 8) Såg att lunchen låg och väntade också, gå och ät nu!
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av drlove »

He he, orka :) Alla här kan väl bygga sina egna :wink: Kostade mig ca 500kr att pyssla ihop denna men då hade jag en hel del grejor sen tidigare. Nästan inte värt att bygga om man inte har många delar på hyllan redan.

:) Det var gårdagens middag som jag glömde äta igår och glömde tillika äta den som lunch idag oxå, ful ovana jag har att glömma att äta när tjejen jobbar å jag grejar med ngt projekt.
Senast redigerad av drlove 8 september 2010, 21:03:14, redigerad totalt 1 gång.
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av alvestjo »

Som sagt, mycket snyggt och snabbt jobbat. Är mycket sugen på att bygga en själv.

Var har du köpt filter-tanken?

Hur har du gjort med röret som går ner i botten på tanken? Är det samma rör som fortsätter ut eller är det skaravat i kopplingen? Vilken typ av kopping använder du för att få det tätt där röret får ut från tanken?

//Jonas
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av drlove »

Jag köpte den på Jula, riktigt billig faktiskt. Dock anv den R25 anslutningar så får gå ner med muffar i minst 2 steg vilket fasen va dyrare än hela tanken :)

Jag kör en reducering från R25->R20 (invändig gäng) sen en R20 plugg som jag borrade ett hål i och sen gängade R1/8" i. Sen tog jag en av mina slangkopplingar och svarvade av den en bit i bakändan (så den såg ut som en slangnippiel) så när jag gängade in den i hålet utifrån sticker det in en liten smalare del inne i tanken som jag sedan pressade på tank-slangen på, tryckte över en rörstump på slangen för att låsa den, sen fyllde jag upp hela R25->R20 muffen med smältlim på insidan. Går ju att lösa på många sätt, tror dock inte på genomgående slang, stor risk för läckage.

Mvh Love
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av alvestjo »

Tack för beskrivningen!

Jag tyckte det såg ut som slangen var genomgånde och tänkte också att det borde vara svårt att får det tätt. Vi får se när jag lyckas få tid till detta.

//Jonas
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av DW »

Snyggt! Lämna gärna en rapport på film när du kör skarpt. Du har härmat en grej som finns i moderna
räddningtjänster som heter skärsläckare. Ju finare droppar desto lättare förångning = bästa kyleffekten.
1 liter vatten = 2000 liter vattenånga.
Vet inte effekten på din maskin men även 2mm fräs blir varm i hög fart.

Som sagt återkom gärna, jag är väldigt intresserad av en filmsnutt :tumupp:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av PeterH »

Jag har funderat lite på funktionen... Jag tolkar det som att du har ett konstant luftflöde och släpper in olika mängd vätska med hjälp av nålventilen, stämmer det? Skulle det fungera sämre om man gjorde likt en "airbrush", den suger väl upp vätskan med hjälp av suget som bildas när luft släpps igenom munstycket? :humm: Du har också ett svetsmunstycke = ganska smal öppning medans orginalet använder något som ser ut som "raka rör". Hur påverkar detta utformningen av vattendropparna? Jag förstod som att det var just det som var det speciella med "orginalet", den släpper ut små droppar istället för dimma (som vidderligen också är droppar men mycket mindre)...

Det skulle vara kul att se foto på hur dina droppar ser ut på samma sätt som dom fotat orginalet :D

Har du lust att göra en skiss på hur dina kanaler ser ut i blocket, gissar att det bara är ditt genomgående rör och ett litet hål i detta där vattnet kommer in via nålventilen? Var kan man hitta lämliga nålventiler, har sökt men får bara träff på stora åbäken till ventiler :( Har också lurat på hur kanalerna går i orginalet men jag får inte riktigt till vilken kanal som deras nålventil stänger, ser ju ut att korsa båda :humm:
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av drlove »

Japp, när fräsen är klar ska det bli film :)


Ang funktionen så stämmer det att jag anv konstant luftflöde och reglerar vätskeinblandningen med ventilen. Hela idén med en Fogbuster är att slippa små partiklar som blir till en dimma och som sprider sig i lokalen, tanken är att det skall bli en mer punktformig och kontrollerad kylning/smörjning vad jag förstår. Därav namnet "Fogbuster", ingen dimma :)

Ang konstruktionen så använder originalet oxå ett smalare parti i slutet av röret, jag har försökt efterlikna originalet så mycket det går.

Bild

På bilden ovan ser man vilka kanaler som stryps.

Jo jag har planer på att försöka ta en liknande bild som i produktbeskrivningen men min kamera är nog inte snabb nog, kan inte ställa slutartiden på den heller. Men ska klura på det.

Jag har ingen CAD på min konstruktion, designade den på papper :) men kan ta å modellera upp ngt sen när jag hinner så Ni får se exakt hur jag gjort. Men den påminner mycket om originalet.

Hitta nålventiler är nog inte lätt, jag har inte hittat någon på nätet men hade en liggande hemma. Har man en svarv kan man ju alltid göra en egen nålventil. Har klurat på om man skulle göra en/flera till ifall ngn vill ha och då blir det nog till att göra egna ventiler för att hålla ner kostnaden.

EDIT: Eventuellt kan det finnas lämpliga ventiler i gamla förgasare till gräsklippare osv som kan modofieras.

Mvh Love
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av alvestjo »

Jag har också letat efter delar till ett bygge av fog-buster.

Nålventil har jag hittat här (till rimliga priser):
http://cgi.ebay.com.sg/Nadelventil-Need ... 0409301264
http://se.rs-online.com/web/search/sear ... um=2788780
http://www.esska-teknik.se/cgi-bin/essk ... delXMSV000

Det får nog bli den från ebay. Den är billigast.

Jag tänkte testa att montera ventilen "utanför" mix-blocket som på följande bild. Det borde väl funka:
Bild
Bilden kommer från denna byggtråd

Vattenfiltertank hittade jag på clas olsson (dock aningen dyrare än Jula).

//Jonas
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av PeterH »

Tack för beskrivningen! :tumupp:

Jonas, jag har som sagt också hittat en del nålventiler liknande dom du hittat, men jag tycker det ser "proffsigare" ut med Loves typ av ventil. MAn kanske kan ta en befintlig ventil och bara använda nålen, men då måste man ju få till det bra i "blocket" istället :humm:
Skriv svar