Krille356 bygger CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Mr3D »

Äntligen ger du oss en uppdatering! Antar att det är fräsbygges-säsong nu. :P

Om du vill vara riktigt jävlig med temp-stressen så efter den varit i frysen kan du slänga in den i ugnen på 50(?) 75(?) 100(?) grader.

Hur funkar epoxyn med vibrationer och chocker? Det blir ju endel vibrationer från fräsning och även chocker om man kraschar eller dyl.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Tror inte att chocker är någon fara, har ju provat hållfastheten genom att slå med hammare för länge sen på diverse provgjutningar. Slaghållfastheten är åtminstone utmärkt, sen är ju delarna som jag gjuter in rätt stabila saker som kommer att fördela belastningen över stora delar av gjutningen.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har varit och handlat MDF, fick tag i fyra 19mm skivor samt en 30mm skiva :)
30mm skivan ligger underst men syns inte på fotot av någon anledning.

Tyvärr fick jag inte tag i någon 10mm skiva vilket suger då jag var tvungen att låna en släp med hardtop för att få hem dem.
Som tur är så är det inte så mycket 10mm jag behöver så hittar jag bara det någonstans så kan jag nog kapa ner det så man får in det i bilen.
s_2014-02-02 10.52.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av ralvejd »

Hej krille
Har du en Cheapy butik i närheten så har de:

MINISKIVA
mdf board 10x800x1200mm
Artikelnummer:9020235
64,95:-

Den kanske du får in i din bil (går iallafall in i min V70)
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har inte hänt så där jättemycket då jag blev tvungen att renovera en garderob och min tvättstuga i vinter.....

Har i alla fall blivit en hel del MDF sågat i vinter :P

Min verkstad är i minsta laget för att hantera hela MDF skivor (eventuellt har jag för mycket prylar 8) ) så jag får peta in två plank under och vända och vrida lite när jag sågar dem men det fungerar rätt OK.

Kör med två skenor samman skruvade och min sänksåg, blir i stort sätt helt rakt :tumupp:
S_IMG_1898.jpg
När man såga med så långa skenor och det är lite svårt att nå så är dessa skruvtvingar som passar i spåret på undersidan av skenan helt fenomenala för att inte riskera att skenan glider.
S_IMG_1900.jpg
Kör med dammsugare, rätt klumpig slang men det fungerar rätt OK för att slippa damma ner hela verkstaden.
S_IMG_1902.jpg
Första delarna är till en torsion box som jag ska använda för att ha något plant och rakt att lägga mina gjutformar på, gör den rätt hög då den ska klara rätt mycket vikt.
S_IMG_1903.jpg
Sågar också upp delar som ska bli till MDF formar som jag sen ska gjuta fräsen i.
S_IMG_1904.jpg
Blir delar och spill utsprida i hela verkstaden, gäller att hålla tungan rätt och märka allt efterhand så att man inte sågar i sönder en färdig del....
S_IMG_1905.jpg
För att styra delarna till torsion box rätt så tänkte jag köra med min Domino fräs.
S_IMG_1907.jpg
Riktigt smidigt, man kan ställa hur breda spåren ska vara. Tanken är att man gör en tajt som styr i sidled och resten på en sträcka kan ha några mm glapp då de bara styr i höjdled :)
S_IMG_1908.jpg
Satt på en tillsats som gör att man får det vinkelrätt på plana ytor.
S_IMG_1909.jpg
Gör motsvarande hål för domino pluggen på kanten, finns en liten fjädrande pinne som gör att man automatiskt får rätt avstånd från kanten på den dominon som ska styra i sidled.
S_IMG_1910.jpg
Ändrat om fräsen för att kunna fräsa hålen mitt på MDF skivan.
S_IMG_1913.jpg
Många hål blir det.......
S_IMG_1914.jpg
När alla hål är frästa så limmar jag samman allt för att få det så starkt och styvt som möjligt.
S_IMG_1915.jpg
Nästan som att montera IKEA skåp :)
S_IMG_1916.jpg
S_IMG_1917.jpg
Vände på lådan och la min Hultafors på snedden för att se hur mycket MDF skivan dippade av tyngden på mitten, dippade ca 3mm bara av tyngden av MDF skivan.
S_IMG_1918.jpg
Nästa steg var att plugga och limma boxarna inuti.
S_IMG_1920.jpg
Många delar som ska limmas men allt passar tajt och fint :D
Borrar och skruvar även alla "fack" från framsidan för att tvinga den att bli plan.
S_IMG_1922.jpg
Nästan alla facken limmade, blev tyvärr ingen bild då allt är färdig limmat.
S_IMG_1923.jpg
Blev riktigt bra, testade med Hultafors rätskivan när jag var klar och man kunde som mest få ett A4 papper mellan rätskivan och MDF över hela ytan oberoende hur jag la rätskivan.
S_IMG_1919.jpg
Har stuvat undan delarna inför sommarens byggsäsong, nästa fräsrelaterade aktivitet är att jag ska gå Richard King´s skav kurs till hösten. Tror att jag kan ha mycket nytta av den kunskapen när fräsen väll är färdig gjuten :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Mr3D »

Mycket trevligt! :D

Den skavkursen verkar intressant, har du någon länk, vad kostar den, var och när är den? :D
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av tecno »

Hade man bara råd så....
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Tror att det finns platser lediga på kursen ännu för de som är intresserade, bara att mejla lauritz.j.saxtrup@gmail.com som organiserar allt :)

Kursen kostar helt klart en slant, men dyrast blir nog pryllarna som man kommer att vilja köpa efter kursen...... Biax, skavlinjaler, mätinstrument mm :vissla:
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av gunne »

Kul att det händer saker!

Har du nån uppfattning om när det blir gjutning av grejjerna?
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av Thorped »

Ser att du ännu inte har vridit på fötterna till portalen, jag har varnat dig för detta innan och jag kommer inte göra det igen men vill du ha en maskin som inte ska brista på den punkten så rekommenderar jag att du vänder på fötterna. Säger sig själv, har du spindeln i framkant så bör fötterna vara vinklade i framkant också. Man bör bygga en maskin som kan stå av sig själv utan att vara fastsatt för att få den att vara stabil i längden, din nuvarande konstruktion orsakar höga belastningar i bakkant av fötterna samt i bakkant av portalen då detta kommer belastas 24/7 = inte bra alls.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

gunne skrev:Kul att det händer saker!

Har du nån uppfattning om när det blir gjutning av grejjerna?
Nu under sommaren så kommer jag främst lägga tiden på att bygga mitt växthus färdigt så det blir nog ingen gjutning av fräsen fören till hösten/vintern. Har sågat i stort sätt alla delar till gjutformarna men det är ju så klart även en hel del jobb kvar innan de är klara för gjutning.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Thorped skrev:Ser att du ännu inte har vridit på fötterna till portalen, jag har varnat dig för detta innan och jag kommer inte göra det igen men vill du ha en maskin som inte ska brista på den punkten så rekommenderar jag att du vänder på fötterna. Säger sig själv, har du spindeln i framkant så bör fötterna vara vinklade i framkant också. Man bör bygga en maskin som kan stå av sig själv utan att vara fastsatt för att få den att vara stabil i längden, din nuvarande konstruktion orsakar höga belastningar i bakkant av fötterna samt i bakkant av portalen då detta kommer belastas 24/7 = inte bra alls.
Anledningen till att portalens ben lutar bakåt är att jag redan bygger maskinen så stor som jag maximalt kan få in i min lilla verkstad, lutar benen framåt så minskas arbetsytan ganska rejält så det är en kompromiss.

Håller med om att det är bättre att bygga i "balans" men efter att ha tittat på otaliga bilder av kommersiella portal fräsar och sätt att väldigt många är byggda men denna kompromissen så har jag bestämt mig för att det nog är en vettig kompromiss.

Vikten av delarna som sticker ut från portalen är också mindre än vikten av portal bron och benen vilket borde göra det hela lite bättre.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har lyckats hitta en bättre begagnad BIAX BL 40 power scraper på tyska ebay, han skickade egentligen inte till SE men efter några meddelande gick det bra :)

Så om han inte blåser mig och skickar en sen i stället så är det en BL 40 på väg hem till mig med posten :D

Ska bli riktigt skoj att testa denna skönheten :tumupp:
1.JPG
3.JPG
För er som bor i närheten av Stockholm så kan jag tipsa om denna aktionen som kronofogdemyndigheten har, hittade den efter att jag köpt min på ebay. Hade ändå inte åkt så långt för att vara med på aktionen men för er som bor i närheten så finns möjligheten till ett klipp :)

http://kronofogden.se/5.1c1a126b144d4780132fb72.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av arvidb »

Vilka trevliga maskiner du verkar ha! :tumupp: Jobbar du med snickerier, eller är det "nödvändiga hobbyutgifter"? :vissla:

Till en sån där torsionsbox så är det ju ganska bra om de inre delarna blir exakt parallella och dessutom lika breda. Det perfekta verktyget där är väl en bordssåg, eftersom anhållet av naturen då hålls på samma avstånd från sågbladet genom hela snittet (och mellan varje snitt). Hur löser du det med sänksåg? Gäller det bara att mäta in skenans position tillräckligt bra innan varje snitt? Någon speciell teknik för detta?
Skriv svar