Grejat lite med fräsbygget i helgen och kommit på att jag bygger en för stor fräs till att ha i en lägenhet, funderar på om jag skulle skära ner den till mindre än halva storleken eller kanske bygga ett helt nytt stativ. Typ bänkmodell.
Som det är nu bygger jag den i ett litet sovrum som barnen använder när dom är här och nu kommer dom i morgon och fräsen tar upp halva rummet
Det bästa vore kanske om nån ville ta över stativet så jag kan bygga en ny fast mindre.
Nu kommer dilemmat, ska jag bygga i aluminiumprofiler eller stålprofiler, det blir nog stabilare i stål, fast tyngre.
Bestämt är att det ska bli en i "lådmodellen" med fast portal och rörligt bord i x-led totalstorlek 600x500, tänkte då få en arbetsyta på 450x250mm.
Eller är det fel tänkt?
Enligt mig skulle det va lättare att byta din nuvarande soffa mot en bäddsoffa som är stor nog för barnen att sova i och sen tar du och slänger sängen och allt skit som finns i rummet som fräsen står i och så har du en fin verkstad hemma! (Kan t.o.m spara sängen om du vill ta en tupplur sammtidigt som fräsen surrar! )
En kåpa och dammsugare eller stor fläkt och filter är nog en bra idé om någon skall sova i rummet där det skall bearbetas. Speciellt om du har tänkt köra kretskort, som så många andra på detta forum, blir dammet riktigt elakt åt lungorna. MDF och trädamm är nog inte heller att leka med, för att inte tala om aluminiumdamm om man utsätts länge för det. Kylvätska tar bort de flesta småpartiklarna som skulle åka ut i luften vid aluminiumbearbetning såklart.