Plocka isär stegmotorer, blir de dåliga?
Plocka isär stegmotorer, blir de dåliga?
Då jag har samlat på mig en ansenlig mängd stegmotorer (13 nya igår), och några av dem skrapar lite osv, undrar jag om jag kan plocka isär dem och rengöra/putsa för att sätta ihop igen. Letade på CNCZone och där hittade jag en tråd om att man tappar den mesta kraften i motorn, har för mig att jag läste något liknande här tidigare, men hittar inte tråden. Ett par motorer jag har sitter helt fast, dessa kan jag ju tänka mig att plocka isär även om det innebär en försämring av effekten eftersom de ju i dagsläget inte går att använda till något.
Vad säger ni, blir det stor försämring eller någon alls? Och vad är det som händer? Permanentmagneter som försvagas?
Vad säger ni, blir det stor försämring eller någon alls? Och vad är det som händer? Permanentmagneter som försvagas?
- Mizzarrogh
Re: Plocka isär stegmotorer, blir de dåliga?
Någon här tipsade om att man faktiskt kan det om man trär in en centrerad järnstång samtidigt som man drar ur rotorn (Edit: Så att (den magnetiska) järntenen följer rotorn direkt) .
Edit: Korrigering, magneterna bör sitta i rotorn, alltså ett rör över denna.
Edit: Korrigering, magneterna bör sitta i rotorn, alltså ett rör över denna.
Senast redigerad av Mizzarrogh 23 oktober 2009, 10:48:01, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det är knappast värt besväret, du ska svarva en stång som passar precis och sen kan man ju fråga sig varför i hela friden ska du ge dig på detta. Fm gammalt unipolärt med noll kraft, lager som kan vara helt slut mm. Näe - ge attan i detta.
Det är väl mest som experiment, och unipolära är de inte. Men då vet jag.
- Mizzarrogh
Jag tror inte stången behöver passa så väldigt exakt
bara den är skapligt grov så att inte magneterna kan ta ut varandra.

"Stången" skall i så fall vara ett rör, i vilket rotorn träs när den plockas ur statorn - eftersom det är i rotorn magneterna sitter på en stegmotor.
Jag har läst både det ena och det andra, en del hävdar att det inte blir någon skillnad alls medan andra menar att motorn blir i princip kass. Mariss på Geckodrive gjorde ett test, har jag för mig, som visade på att motorn tappade en stor del av momentet men andra hävdar som sagt att dom haft isär stegmotorer utan att märka någon nämnvärd försämring. Kanske har det med magnet-materialet att göra, finns ju en del olika.
Har du en motor som inte fungerar så har du ju inte så mycket att förlora - men är det värt det?
Jag har läst både det ena och det andra, en del hävdar att det inte blir någon skillnad alls medan andra menar att motorn blir i princip kass. Mariss på Geckodrive gjorde ett test, har jag för mig, som visade på att motorn tappade en stor del av momentet men andra hävdar som sagt att dom haft isär stegmotorer utan att märka någon nämnvärd försämring. Kanske har det med magnet-materialet att göra, finns ju en del olika.
Har du en motor som inte fungerar så har du ju inte så mycket att förlora - men är det värt det?
Om det är 5-15 minuters jobb att öppna motorn, rengöra och blåsa ur och få ihop den igen, så är det åtminstone värt det för min del. Fungerar det dåligt efteråt så vet jag det och behöver inte göra det fler gånger.
Och ja det är ju i rotorn magneterna sitter.
Och ja det är ju i rotorn magneterna sitter.
Om det beror på att magneterna tappar magnetism kanske de går att återmagnetisera genom att skicka in hög ström(100-tals ampere) på lindningen under ett ögonblick?
Har tänkt på detta hur magneterna kan tappa sin kraft, kan inte i mitt liv förstå hur de kan detta. Det brukar ju normalt vara neodym och man kan sätta två stycken med samma pol mot varandra under en mycket lång tid utan att deras magnetfält försämras. Även om det skulle vara känsliga keramiska magneter så förstår jag ändå inte.
Alla magneter förlorar deras magnetisk vid en viss temperatur, har motorn alltså varit riktigt varm är den "död".
Jo det är ju en sak men att de skulle förlora sin magnetism bara för att man tar ut rotorn med magneterna på från statorn får jag inte ihop.
Det är nånting med att magnetfältet inte längre är slutet...
Jag grävde lite i "arkiven" och hittade följande från Mariss på Geckodrive:
(2009-05-07)
(2009-05-07)
Tyvärr hittar jag inte det gamla inlägget han refererar till men här är ett svar på ovanstående inlägg från Nicholas Benezan:The last time (more than a few years ago) I posted on this topic was in reference to "round" motors using alnico (Aluminum, Nickel, Cobalt) magnets. They would demagnetize if the rotor was removed from the stator (it had nothing to do with the rotor touching the stator). The performance drop after reassembly was over 60% when measured on a dynamometer.
This no longer applies in an age of "square" motors because they use rare-earth magnets. They will not self-demagnetize when removed from the stator.
What will still happen is the magnetic rotor will attract any magnetic material like steel the same way a black hole absorbs matter. The rotor will give-up said material just as easily as a black hole gives up matter that is beyond the event horizon.
All it takes is a piece of magnetic swarf 0.005" in diameter to jam the air-gap between the rotor and stator. Just try and see if you can find it afterward.
Moral: Don't open a step motor unless you have a completely clean environment around it.
Mariss
Ett annat inlägg, från en annan tråd, också detta av Nicholaz Benzan:Hello Mariss,
this is true for most modern motors but not all. I had to convert a stepper motor to hollow shaft to directly drive a spline nut. I tried several models to find out which is best. Of course I had to disassemble them to push the shaft out of the rotor. The chinese no name motors still worked well with no remarkable loss of torque. But a motor from Sanyo Denki (103H6701, high torque type and definitely uses rare earth magnets) was almost completely demagnetized. No more detent torque and almost no power after re-assembly. I think they have an "over-optimized" magnetic cirquit. They are 20% smaller for the same torque than no name motors but are more sensitive.
Best Regards
Nicolas Benezan
Så svaret på om det går eller inte går verkar vara....det beror påHello Art,
that depends on the material of the permanent magnets and the design of the
motor. In most cases, NdFeB and SmCo magnets are safe (they are strong
enough to self-sustain) but AlNiCo and ferrites are not. When the iron of
the rotor is removed the air has a much lower permeability resulting in a
lower flux. When it drops below the coercitive (sp?) field strength of the
material the field collapses until a new stable point on the hysteresis
curve is reached. This is normally irreversible unless you apply a very high
external field, again.
BTW. I've successfully extended the rear shaft end of some motors by putting
their main shaft end into the chuck of a lathe with the whole motor still
on. I drilled a hole in the back and glued a dowel pin into it. When the
motor is very heavy you should support it, though.
Regards
Bene

Jag har haft isär en stegmotor och den funkar prima efteråt.
Beroende på hur motorn ser ut så kan man ju faktist lyckas byta både främre och bakre lagret och sen blåsa ur utan att ta ur rotorn från höljet.
Jag är förövrigt nyss hemkommen från våran gemensama godisbutik med 50kg extra i bagaget
Jag tyckte det fanns en hel del alu om du är på jakt efter det.
Beroende på hur motorn ser ut så kan man ju faktist lyckas byta både främre och bakre lagret och sen blåsa ur utan att ta ur rotorn från höljet.
Jag är förövrigt nyss hemkommen från våran gemensama godisbutik med 50kg extra i bagaget

Jag tyckte det fanns en hel del alu om du är på jakt efter det.
Jag får också plocka isär stegmotorer ibland. Sitter i en del flipperspel och blir skitiga av fint järndamm så det skrapar i dom eller rent av inte går att snurra alls på.
Funkar bra att ta isär och göra rent!
Funkar bra att ta isär och göra rent!