Optimera CNC fräsande....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Optimera CNC fräsande....

Inlägg av squiz3r »

Tjena... Som vissa av er vet så har jag en liten "lillasyster CNC fräs", alltså en liten 3 axlad fräs byggd i MDF.

Jag tycker att allting tar så långt tid med den, och kollar man på youtube på andra så är det många som kör snabbare/djupare... Så jag tänkte att jag kanske använder min på ett ineffektivt / felaktigt sätt... :)

Vad är det som bestämmer hur djupt man kan köra med den? Är det hur stark spindeln är? Varvtalet på spindeln har väll bara att göra med matningshastigheten samt frässtålets diameter? När jag kör i trä (någon billig mjuk planka...) så kör jag 3mm djupt och 1200 - 1400mm/min, det tycker jag är helt okej. Men sen när jag ska köra i aluminium så kör jag bara 0,1mm djupt... Och mycket lägre matningshastighet (kanske 800mm/min) och då tar det riktigt lång tid att göra något...

Jag hinner inte fundera så mycket på vad det är som händer när saker går fel, men jag har knäckt ett antal frässtål (spetsen på en 30° gravyrsticka, två stycken 3mm pinnfräsar, och något mer har jag för mig). Ofta säger folk att "Den är ju byggd i MDF så man får ju köra väldigt sakta", men rent spontant så känns det inte som om det har med saken att göra tycker jag...? Jag har nästan aldrig problem med att den tappar steg eller att själva fräsen skulle flexa. Dock känns det mer som att när något går fel så är det kressen (800 FME) som man märker det på, inte att fräsen flexar... Detta kan vara om en alu skiva ligger lite snett så att den första varvet får ta typ 0,3mm djupt istället för 0,1 som den ska. Och i så fall borde det ju inte spela någon roll om fräsen är en liten alu fräs eller om den är byggd i stål!? Det är ju alltid frässtålen som tar smällen... :(

Sen en annan sak jag funderar på har inte direkt med min fräs att göra utan allmänt CNC fräsar. Jag såg denna filmen på youtube Någon som har en lite större hemma byggd CNC som fräser ut loggor. Han fräser ju rakt igenom så att biten lossnar (jag har sett många andra göra det också) men det har jag slutat med eftersom när biten lossnar så hugger den till i frässtålet så blir det ett jättestort hack i biten... Så jag lämnar alltid två små "broar" som jag slipar bort för hand sen... Men det kan ju inte ha med storleken på CNC'n att göra... Varför har jag så stora problem med det, men andra verkar inte ha några problem alls???

Mvh. Danne (Ägaren till den mycket använda lillasyster CNC'n... :))
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av Uttis »

Jag skulle tro att det är fräsen det hänger på tyvärr. Det fanns ett bygge som använder en kress, jag tror det var betongklumpen och där är det bra avverkning i aluminium innan den ger sig. Låter det som den ger sig så är det nog så att den får mycket att göra precis innan fräsen bryts pga maskinen inte riktigt tar vägen dit du vill. Kunde man komma bort från dom ostödda axlarna så är nog mycket vunnet.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av H.O »

Det är riktigt att vartalet är en funktion av materialets skärhastighet och diametern/omkretsen på verktyget. Matningen blir sedan en funtion av varvtalet, antalet skär på verktyget samt rekomenderad spåntjocklek/skär för verktyget. Hur mycket material du kan ta bort "per varv" beror på spindeleffekt och stabilitet samt givetvis hur kraftigt verktyget är.

Du säger att maskinen inte flexar men det kan jag garantera dig att den gör - mycket mer än du tror. Just aluminium har en förmåga att dega och kleta igen verktyget så att det inte längre skär ordentligt utan snarare "plöjer" bort materialet, vissa legeringar har bättre "bearbetningsegenskaper" än andra. Kylning med något alkohol-baserat (T-röd, spolarvätska etc) gör underverk men luktar illa (om man inte kör med Absolut citron alltså), kan vara brandfarligt och är väl knappast nyttigt för en maskin byggs i MDF. Man skall heller inte glömma bort att det är viktigt att verkligen skära med verktyget - det ska bli spånor och inte "damm" när man kör med pinnfräsar etc.

Tillbaka till stabiliteten... Maskinen flexar som sagt, oavsett om du tror/ser det eller ej - men viktigare i det här fallet är kanske hurdu håller fast materialet du fräser i? Om det är en tunn plåt så kommer verktyget att försöka dra plåten uppåt och skapar på så sätt vibrationer och ojämn belastning på verktyget. Det finns speciella pinnfräsar med nedåtgående spiral som liksom trycker materialer neråt istället för att dra det uppåt. Det är lika viktigt att hålla fast materialet som att ha en stabil maskin.

Om biten far iväg när du skär loss den får du väl hålla fast den ;-) Dubbelhäftande tejp, superlim, vakum, magnetbord - finns mängder med lösningar. Annars är det sättet du gör på nu väldigt vanligt och många CAM-program har inbyggda fuktioner för att "spara" dessa småbitar (brukar kallas för tabs) just för att bitarna inte ska lossna.
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av ylle »

Edit: såg att några hann före men det kan ge ett par ideer iallafall

Det kan vara vibrationer eller att maskinen flexar som knäcker fräsarna för dig. Om du har en indikatorklocka så kan du rigga upp den o köra, den borde vissa rätt bra hur mycket det rör sig under drift. Prova även stillastående att trycka på den o sen hur mycket det rör sig. Har ingen kress att jämföra med men sålänge den orkar hålla varvtalet och att spindeln inte glappar, men en kress är väl rätt så robust i spindeln?

Om du kör med hårdmetall fräsar så behövs det inte så mycket för att ha av en, har märkt att dom är skörare än vad man tror.
Du kanske skulle prova med några snabbståls fräsar som är lite grövre?

I Alu så är det lätt hänt att det degar sig på skären om du inte har T-röd el liknande på, då går dom på en gång, beror också på alu kvaliten.

Kör du medskär eller motskär? motskär sliter mycket mer på skären men förr sa man att man skulle köra det för att undvika att det "hugger" om maskinen är lite glapp.
På jobbet kör vi alltid medskär, nu är det lite skillnad på våra maskiner och en lillasyster men det ger en humm om vad det kan bero på.

medskär är när fräs "drar sig framåt" motskär så "bromsar" den, jämför med att du ska tälja en spets på en pinne. du tar ett tjockt skär som blir tunnare, inte ett tunt som blir tjockare.

Vet du "när" fräsarna pajar? om dom bara pajar när du kör i x led eller y led så är det troligen den "axeln" du behöver förstärka.

När jag beräknar skärdjup/varvtal/hastighet så kollar jag
Vad plattorna klarar m/minut djup/skär
Vad verktyget klarar, hur långt/kraftigt det är
Vad biten/fastspänningen klarar

den "klenaste" delen styr vad du kan ha för värden, sen är det att se upp med vibrationerna, jag brukar hålla ett finger på biten o känna efter

Är ingen expert men det är lite av det jag lärt mig hittills
Kan också tillägga att jag är nyvaken så om jag är otydlig har det sina skäl.

Kanske ger en ände att börja i iallafall.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av tecno »

Hadde innan en HDD krash ett program som även angav effekt behovet tillsammans med alla andra parametrar.
Men nu när man har ah-light så kommer man ju inte ihåg vad programmet heter.

Är det någon som har ett program eller om det va Excel med inmatningsruta för material - verktygs typ för utdata med matningar/varvtal/effektbehov.

Har man lite klenare maskin tror jag att man bör utgå ifrån spindel effekt och få utdata baserat på detta.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av H.O »

Dormer Selector är ett "program"/databas som rekomenderar lämpligt verktyg (ur Dormers sortiment såklart...), ger dig lämpligt varvtal, matning och erfoderlig spindeleffekt beroende på vald operation, material etc. Finns även en hel del andra mer generella applikationer on-line.
declint
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:50:48
Ort: Linköping

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av declint »

H.O skrev:Man skall heller inte glömma bort att det är viktigt att verkligen skära med verktyget - det ska bli spånor och inte "damm" när man kör med pinnfräsar etc.
Men hur ska man veta hur stora spånor man ska ta? Vad blir den negativa effekten av att det dammar istället för skär?

Det känns som att när man fräser trä så dammar det alltid pga den höga spindelhastigheten. Fast du kanske menade när man fräser metall?

Tycker det är mycket klurigt att fräsa i metall så att det blir bra. (Har en ZX-45 CNC konverterad). När jag ställer in den efter diverse tabeller jag hittat på internet så känns det som att man ska skära massor i varje pass och då blir det så mycket vibrationer att det inte alls blir bra.

Finns det ingen smidig kalkylator på nätet för att beräkna fräshastigheter och sånt där?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av tecno »

declint

Kolla på det som H.O skrev, ladda ner och utvärdera www.dormer.com
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av tecno »

Hoppas att denna länkningen är OK, om inte radera inlägget

http://www.cncforum.se/main.php
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av Nerre »

declint skrev: Men hur ska man veta hur stora spånor man ska ta? Vad blir den negativa effekten av att det dammar istället för skär?
Som jag förstått det sliter det mer på fräsen (så den blir slöare).


Jag har ingen direkt mekanikutbildning, men min farsa har finmekanisk verkstad där jag sommarjobbat en del när jag var yngre (nu snackar vi 25 år sen:-) ). Där fick jag t.ex. lära mig att när man skulle svarva nåt till en viss diameter så var det viktigt att sista skäret inte blev för litet. Man skulle helst ta 2-3 tiondelar i sista skäret, så skulle man svarva nåt till 12,05 mm så svavade man först till ungefär 12,3, sen kontrollmätte man med mikrometer och tog det som fattades i ett sista skär.

Att svarva till t.ex. 12,10 och sen ta de sista fem hundradelarna i ett skär går inget bra, svarvstålet "biter" inte utan man kommer "trycka" bort materialet istället för skära.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av H.O »

Men hur ska man veta hur stora spånor man ska ta? Vad blir den negativa effekten av att det dammar istället för skär?
Jo i trä blir det ju inte riktigt samma typ av "spånor" som i metall men det är lika viktigt att bibehålla rätt hastighet i trä annars är det risk att verktyget överhettar och "tar slut" långt innan det borde. Man vill liksom att värmen skall följa med spånan bort, kör man "för klent" så skär inte verktyget ordentligt vilket gör att friktionen ökar och verktyget och materialet blir för varmt.

Hur stora spånor man ska/bör/kan ta skall stå i verktygstillverkarens dokumentation. Självklart är det så att de data som står i tillverkarens dokumentation är under absolut optimala förhållande så man måste ju anpassa efter rådande omständigheter. Spindeleffekt, stabilitet osv. Vad jag har förstått så är spåntjcockleken en av de viktigaste paramaterarna att försöka hålla. Sänker man varvtalet måste man sänka matningen flör att bibehålla samma spåntjocklek.
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av ylle »

När jag inte kan kolla riktvärdena brukar jag utgå från 0,1mm/skär, sen är det lite olika beroende på om du ta ett ytligt skär t.ex. 1/10 av diametern eller om du går in med hela fräsen.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av Krille Krokodil »

squiz3r skrev:Så jag lämnar alltid två små "broar" som jag slipar bort för hand sen... Men det kan ju inte ha med storleken på CNC'n att göra... Varför har jag så stora problem med det, men andra verkar inte ha några problem alls???
Hans körning ser ju rent för jävligt ut, han har garanterat stora hack i de bitarna han får ut. Så fortsätt du arbeta som proffsen gör, använd broar eller någon annan fästmetod.

Du får nog vara glad bara att du lyckas köra någon metall överhuvudtaget i denna maskinen. Att verktygen går sönder tror jag beror på den dåliga styvheten i maskinen, pga vibrationer är det att vara stora variationer på spåntjockleken och även om du bara tar 0.1 i per pass så kommer maskinen hela tiden att flexa ut i väggen och ta tuggor som är hela djupet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av MadModder »

Monterar du en indikatorklocka och sen drar och bänder lite på kressen så kommer visaren snurra flera varv. Det är inte optimalt att köra metall med en MDF-fräs. Det GÅR ju uppenbarligen, men en maskin i gjutjärn gör det bra mycket bättre. ;)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Optimera CNC fräsande....

Inlägg av squiz3r »

Okej. Så om jag har förstått det rätt:

När man fräser och det går tungt börjar en sån här liten maskin flexa/vibrera vilket gör att snitten blir ojämnt stora och då går det ännu tyngre, vilket leder till att frässtålet kan knäckas...?

jag testade att dra och trycka lite i den på olika ställen, och den flexar rätt lätt då den vrider sig lite runt gängstången som håller fast axeln... Detta gäller alla tre axlarna. Det tyder på att linjärlagerna (kullager mot rundstål) har för kort "hjulbas"? (+ att MDF'en flexar lite..)

Dock kan jag inte se att den flexar när jag fräser, men lite gör den ju säkert... Dock om man lägger huvudet mot traversen så känner man tydliga vibrationer, det kanske är mera än det borde / brukar vara?

T-sprit vågar jag inte kyla med då jag sitter innomhus i mitt rum (under en gardin) så det känns lite brandfarligt... Därför kyler jag bara med vatten.

jaja... Jag får väll fortsätta med mitt långsamma tillvägagångssätt....
..... Under tiden som jag drömmer om stålfräsar, vaccum sug m.m..... :)

Jag vet ett företag i närheten som har en gigantisk fräs som de fräser ut trappor i, dem har massa vaccumkoppar med elektriska ventiler på, sen läser mjukvaran av CAD filen och sätter automatiskt vilka sugproppar som ska vara aktiva för att ingen luft ska läcka. Då är det ju bara slänga på en träplanka där utan att spänna fast den eller något... Sånt system hade ju varit riktigt smidigt! Har funderat på om man inte skulle kunna bygga något enkelt sånt system, men mjukvaran blir avancerad och vaccumsystemet kommer ju kosta skjortan! :(
Skriv svar