Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 06.34 2018-11-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 15.04 2009-06-19 

Blev medlem: 17.20 2008-04-12
Inlägg: 2229
Ort: Småland
Gapet är överbryggat på bilden, ratten är till att hålla fast passbiten i gapet med.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.46 2009-06-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 14145
Ort: Säter
Ursäkta, jag tyckte det såg ut som gapet var öppet på bilden. Vart lite förvillad av att bilden är tagen snett bakifrån.
Undrar om placeringen av längdratten beror på att drevet ej ska kugga ur vid bortplockad passdel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.37 2009-06-20 

Blev medlem: 22.18 2007-11-10
Inlägg: 518
Ort: Kungsbacka
Marmander: Apropå backströmmen så brukar jag dra start-spaken snabbt förbi lågfasts-läget till stopp. Det låter så mycket mindre otrevligt då. Ska jag från hög till låg så drar jag till stopp, väntar in lagom varvtal och lägger i lågfarten.
Det är många andra som istället drar spaken nedåt för att stoppa från högfart, men då får man duktig startström när man sedan startar direkt till högfarten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.37 2009-06-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.54 2003-12-17
Inlägg: 5903
Ort: Sthlm
Fin pjäs och otroligt ren och välstädad verkstad! Bygger du grejer åt Nasa?
Eller är det jag som är en slarver i min verkstad! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.57 2009-06-20 

Blev medlem: 15.04 2008-12-10
Inlägg: 67
Ort: Torestorp
Säter,
Det är förmodligen som du säger att ratten är flyttat för att inte drevet skall kugga över. Det som även skiljer sig på gapsvarvarna är att dom ha en extra stödskena på sidan.

dar303,
Tack för komplimangerna :), tyckte väl inte det var så rent just på det kortet, hade inte torkat golvet ;)
Gillar att ha det rent och snyggt! Men visst blir det skitit även i min verkstad ibland..
Vill inte sabba tråden, men för den som är intresserad så står det mer om vad som hänt och vad som händer i min verkstad här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight= Står bl.a. om mitt busbilsbygge som är med i "Street and Strips senaste nummer (nr3 09).

bobobob,
Ja, även jag gör som du beskriver ibland, men kör även via lågfartsläget för att bromsa upp farten lite innan den stannar.
Det är nog bara en tidsfråga innan det sitter en frekvensomriktare på svarven, även om det fungerar rätt bra som det är.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.36 2009-06-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 14145
Ort: Säter
Här är en Köping som saluförs som en S8S, dock är jag säker på att det här är den lite udda, modernare varianten S8SA.
Notera designen på spindeldockan, ihopgjuten med matningslådan. Den delen liknar ingen äldre Köpingsvarv.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.27 2009-06-22 

Blev medlem: 15.04 2008-12-10
Inlägg: 67
Ort: Torestorp
Säter,

En exakt sådan modell har min polare, lite fräschare dock... Det är likströmsbroms och direktstart. Har för mig att det är början på 80-tal. Han har även fortsättningen på "karet" under svarven och kylvattenpump, samt (som på min) en konsvarvningsslid.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: guldsmed, Majestic-12 [Bot] och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010