Metallsvarvar, köping, var hitta data?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Metallsvarvar, köping, var hitta data?

Inlägg av Norpan »

Gapet är överbryggat på bilden, ratten är till att hålla fast passbiten i gapet med.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarvar, köping, var hitta data?

Inlägg av säter »

Ursäkta, jag tyckte det såg ut som gapet var öppet på bilden. Vart lite förvillad av att bilden är tagen snett bakifrån.
Undrar om placeringen av längdratten beror på att drevet ej ska kugga ur vid bortplockad passdel?
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Metallsvarvar, köping, var hitta data?

Inlägg av bobobo »

Marmander: Apropå backströmmen så brukar jag dra start-spaken snabbt förbi lågfasts-läget till stopp. Det låter så mycket mindre otrevligt då. Ska jag från hög till låg så drar jag till stopp, väntar in lagom varvtal och lägger i lågfarten.
Det är många andra som istället drar spaken nedåt för att stoppa från högfart, men då får man duktig startström när man sedan startar direkt till högfarten.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Metallsvarvar, köping, var hitta data?

Inlägg av dar303 »

Fin pjäs och otroligt ren och välstädad verkstad! Bygger du grejer åt Nasa?
Eller är det jag som är en slarver i min verkstad! :)
marmander
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 december 2008, 15:04:56
Ort: Torestorp

Re: Metallsvarvar, köping, var hitta data?

Inlägg av marmander »

Säter,
Det är förmodligen som du säger att ratten är flyttat för att inte drevet skall kugga över. Det som även skiljer sig på gapsvarvarna är att dom ha en extra stödskena på sidan.

dar303,
Tack för komplimangerna :), tyckte väl inte det var så rent just på det kortet, hade inte torkat golvet ;)
Gillar att ha det rent och snyggt! Men visst blir det skitit även i min verkstad ibland..
Vill inte sabba tråden, men för den som är intresserad så står det mer om vad som hänt och vad som händer i min verkstad här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight= Står bl.a. om mitt busbilsbygge som är med i "Street and Strips senaste nummer (nr3 09).

bobobob,
Ja, även jag gör som du beskriver ibland, men kör även via lågfartsläget för att bromsa upp farten lite innan den stannar.
Det är nog bara en tidsfråga innan det sitter en frekvensomriktare på svarven, även om det fungerar rätt bra som det är.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Metallsvarvar, köping, var hitta data?

Inlägg av säter »

Här är en Köping som saluförs som en S8S, dock är jag säker på att det här är den lite udda, modernare varianten S8SA.
Notera designen på spindeldockan, ihopgjuten med matningslådan. Den delen liknar ingen äldre Köpingsvarv.
Bild
marmander
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 december 2008, 15:04:56
Ort: Torestorp

Re: Metallsvarvar, köping, var hitta data?

Inlägg av marmander »

Säter,

En exakt sådan modell har min polare, lite fräschare dock... Det är likströmsbroms och direktstart. Har för mig att det är början på 80-tal. Han har även fortsättningen på "karet" under svarven och kylvattenpump, samt (som på min) en konsvarvningsslid.
Skriv svar