Styra DC-motor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Plura
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 mars 2005, 20:49:52

Styra DC-motor

Inlägg av Plura »

Skulle vilja sänka varvtalet på en dc-motor utan att använda någon växel. Finns det någon enkel krets som kan pulsa strömmen för att få ett lägre varvtal? Motorn jag tänker använda är 32-3263 från clas.
Några andra enkla billiga sätt att sänka varvtelet?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Sänk spänningen. Du får nog berätta mer om hur du skall styra den.
Plura
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 mars 2005, 20:49:52

Inlägg av Plura »

Jag ska driva en gängstav med mutter på så jag får en linjär rörelse. Då 1000v/min gör att muttern går lite för fort vill jag ha ner varvtalet till ca hälften. Kan inte min ellära men blir inte motor svagare av sänkt spänning, tänkte även att 1,5 V är lättare/billigare att plocka fram än 0,75 V om det är vad som krävs för halverat varvtal.
Jag tänkte då att man kan pulsa strömmen med någon enkel krets för att kunna använda 1,5 V och motorn är stark i varje stöt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Sök på PWM. Finns hur mycket som helst.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Om du sänkar varvet vid att med PWM eller annan teknik sänka effekten till motorn gör du den samtidig klenare, hur du än vrider på det. Ska du ändra det måste du ha en aktiv regulering som kan mäta varvtalet och regulera enligt det:
Segar pga. belastning->ge mer ström
Rullar på som fan->skruv ner.
Plura
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 mars 2005, 20:49:52

Inlägg av Plura »

PWM är vad jag letar efter! Tackar... har letat runt lite men hittar ingen bra byggbeskrivning för en enkel PWM krets. Hittar färdigbyggda kretsar ex
denna eller scheman utan beskrivning av vad som kan stoppas in eller fås ut ex denna

Jag letar altså efter ett schema med ingående komponenter som jag kan beställa hem, löda ihop och styra 10st 1,5 V DC-motorer (om man klarar det med en PWM krets eller får använda flera) av denna typ 32-3263
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Skall du styra motorerna individuellt helt oberoende av varandra så kan jag inte komma på något annat sätt än att du måste ha en krets till varje motor.

Du kan i princip styra en hur stor och kraftfull motor som helst bara så länge som trissan som används kan hantera strömmarna som motorn drar. Den längst till höger på bilden styrde jag en gång med en liten PWM krets som när jag matade motorn med 26V så drog den 37A men det var inga problem att styra den från 0 - 100%.
Plura
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 mars 2005, 20:49:52

Inlägg av Plura »

De ska inte styras individuellt, alla motorer kan drivas från samma PWM krets. Har du något schema på kretsen du använde? Letar efter en enkel och billig lösning.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Lade upp det schemat här på forumet någonstans för en tid sedan har jag för mig och den använder en LM324. Den enklaste varianten på en PWM krets man kan hitta på nätet brukar vara med en 555 men jag tycker inte dom fungerar som jag vill så jag använder inte dom. Men denna med LM324 fungerar hur bra som helst för mig.

Här hittar du den sidan som jag baserat denna krets från.
mattiasborg
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:46:02

Inlägg av mattiasborg »

Kan nån förklara för mig varför man inte använder en ren PWM-krets för syftet... Alla föreslår lösning med en 555:a.

Jag är på jakt efter en liknande mojäng. Vill effektreglera hembyggda pannlampor och cykellysen...12V/20W spot. Jag vill ha kompakt men enkel lösning. 555-lösningarna verkar relativt omständliga....mest en uppvisning i "skill" hur man gör PWM med nåt så billigt som möjligt...

Jag vill gärna använda t.ex. en 494. Enkel R+C bestämmer frekvens. En inspänning styr PW. En transistor står för strömleverans....

Så varför föreslår alla en 555:a
mvh
M
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det fixar du säkert, du har ju koll på läget!
mattiasborg
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:46:02

Inlägg av mattiasborg »

OK...då vet jag..är rätt novis och visste inte om jag gav mig in på stolleprov genom att använda en "riktig" pwm-modul.

Fann nåt som verkar brukbart på http://homepages.which.net/~paul.hills/ ... ators.html under avsnitt 2.3
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Det är nog inget stolleprov du ger dig in på. 494 var ju inte dyr, men frågan är om den står sig mot LM324 lösningen. Problemet med de flesta billiga lösningar är att de i regel inte kan styra 100%, utan 70-80% snarare. Idag har i stort sett alla enchipsdatorer stöd för flera pwm-kanaler. Dessa klarar dessutom att utföra många flera kringfunktioner.
Skriv svar