G-Kod typ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag skrev undertiden som du gav svaret därför blev det galet. Men jag gjorde som du skrev och då funkade det fint. Men vad jag menade med feed var att den står på 50000, men den följer inte det i Mach3. För om den hade gjort det så hade den där varit färdig på någon sekund, vilket den inte är.

Gjorde en liten film på hur det ska se ut i Gibbs: http://www.geekjoan.com/cnc/gibbs_test.avi

Ja, jag vet om det där med 700...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Då trycker man på Förhandsgranska före man trycker på Skicka för att se om nåt nytt har skrivits.

Det kan aldrig gå fortare än värdet du angett i Velocity In's or mm's per min.
Vad har du för nåt värde där?
(Och gärna dom andra värdena också.)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Tankade upp en film till: http://youtube.com/watch?v=3QHCwkD1mls
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Vart ska jag kolla? Under config? "Velocity In's or mm's per min"
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Config / Motor Tuning.

Varför nya filmen föresten? Jag ser inget sammanhang mellan den och frågorna, hmm...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Den filmen har väl inte så mycket med det vi snackar om just nu. La mest upp den för jag tyckte den va kul.

OK, vad rekomenderas för värde för tex MDF, ALU?

Det var just detta jag ville ha en guide till redan från början så du skulle slippa säga samma sak till alla som köper en fräs. Speciellt när du börjar sälja v.2 av lillasyrran. Då kommer garanterat folk köpa fräsar som direkt vill få igång dom med minimalt meckande.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, den var jätterolig. :roll:

Det värdet har ingenting med MDF eller alu att göra. Det är max vad fräsen klarar av i snabbmatning (G0), inte materialet.

Vad hade du för värde där?

På annat ställe, i annan tråd som också handlar om Mach3, har jag lagt ut vilka värden som är "normala". Du kan väl annars prova med 2000 å se om motorerna stallar. Gör dom inte det, så öka 200 i taget. När dom inte orkar mera, så går du tillbaka till ett säkert värde.

Föresten så håller Jimmy på med en manual. Där kommer med säkerhet dessa värden att stå.

Nu får du jobba på egen hand en stund. Jojje är :sleepy:, ska köra lilla frun till jobbet 07:40.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Helt riktigt Jojje. :)
Guiden för själva monteringen är klar. Nu håller jag på att samla ihop övrig information som ska vara med. Innan manualen är klar för spridning så kommer den hamna hos Jojje för en extra-koll. :)

Att det inte finns en färdig manual från börja beror ju på att de som köpt sina Lillasystrar är lite av pionjärer som utvärderar dem och kommer med frågor och förslag på förbättringar. Informationen finns ju nu utspridd i ganska många trådar. Samlingstråden jag gjorde är en "första hjälpen" för att underlätta tills manualen är klar.

Så det är bara att hålla ut ett litet tag till. :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag är helt medveten om att vi är testpersoner. Men det är lite mycket att testa sig fram till (montering, cad, cam, mach3, mm). Alltid mycket enklare om någon som vet hur saker och ting funkar berättar det så man slipper uppfinna hjulet på varje liten detalj. Jojje ville ju ha utvärdering av fräsen och det lär ju bara ta längre tid om man ska lära sig typ tre nya program som alla i sig är en konst att bemästra. Många har nog inte hållit på med vare sig CAM eller Mach3 innan. Jag försöker ta reda på bästa sättet att jobba på redan innan fräsen är klar så jag snabbare ska kunna ge feedback om själva fräsen.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men det skulle faktiskt underlätta massa om man får reda på saker man ska försöka svara på. Tex har du inte skrivit vad du hade för värde på Velocity. Så då vet jag inte om det var det som var felet, eller om det är nåt helt annat.

Om man förväntar sig ett svar innan frågan i princip är ställd, då får man leta svaret nån annan stans, tex i manualen, som dom flesta faktiskt är tvungna till. Det finns massor som inte kör Lillsyrra och dom flesta frågorna/svaren har ingenting med specifik fräs att göra.

Jag provar igen.
Vad hade du för värde på Velocity?

Det kan ju vara en orsak till att jag frågar, eller hur?
Så vill inte du svara på en sak, fast du har svaret rätt framför näsan, varför ska jag eller nån annan, då svara på det du frågar om???
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag har inte det framför mig just nu, men jag provade att dra upp den till max som var 750 om jag minns rätt. Men det spelade ingen roll. Jag får ju testa mig fram till det när motorerna är på plats senare.

Du kan ju säga vad du ha för värde så har man ett riktvärde att gå på.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

...att dra upp den till max som var 750 ...

Från vad?

Till är helt ointressant, pga att det var inte där "felet" var.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag vet inte. Jag drog upp den till max för att få den att gå fortare. Tänkte inte på vad den stod på innan.
Ska dra igång den andra datorn och ge dig en skärmdump så får du se alla värden.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Antar att alla axlar stod så här:

Bild

För jag ändrade bara på X, och Y och Z stod kvar i default läge.

Men jag har märkt att Mach3 ser varje del av en lång kurva som massa små kurvor vilket det kan vara. Men man vill ju inte ha acceleration och inbromsning på varje segment. Utan en lång jämn rörelse över hela kurvan.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har du sett den här pdf-filen? (Tänker på delen med "Motor Tuning and Setup").
Skriv svar