G-Kod typ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Nu har jag det. :roll:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Aha, där ser man, alla värden fel. Inte undra på att det gick sakta. :D

Det var den filen Jimmy hänvisar till som jag menade förut.
Velocity kan du prova dig fram till, men det dubbla ska nog funka det också.

Det jag menade var att du måste förstå VAD du gör, inte bara att.
Iom det tänkte jag på en sak.
Löste du alla övningsexempel i matteboken med att titta i facit först. :D

Edit:
Nu i efterhand kan jag säga, att hade du bara gått in på Inställning Mach3 + Jojjes kontrollkort så hade du fått alla svar där i mitt första inlägg.
Jag tycker iaf att ni bör titta liiiiiite vad som har skrivits tidigare före samma fråga i princip kommer upp igen.
Mera logisk tittel får man leta efter, eller hur?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Humm, jag har inte läst 10 böcker i hela mitt liv och då inkluderar jag allt skolmaterial. :nene: Vilket jag ångra nu.

Jag var en sån här: :hacker:
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

GeekJoan skrev:Jo, men på en maskin så kanske G02 betyder byt verktyg och på en annan så betyder det starta flöde av kylvatten. Annars hade det ju varit samma kod till alla maskiner.
Nu är det iof. en flock med år sedan jag programmerade men G2 har på dom maskinerna jag skrivit program till med ISO eller EIA rs274 har G2 alltid varit medurs cirkulär interpolation.
Men det stämmer att g koden för bla. verktygsväxling kan skilja mellan styrsystem.
Tillverkarspecifika koder för special fuktioner ligger (Oftast) på nummer som inte är upptagna av standarden. (som har blivit lite uppluckrad med åren)
Det finns ju även Tillverkarspecifika språk som till exempel heidenhain´s dialog baserade programmering (som är suveränt) och mazatrol.

Orsaken till att det finns så många olika maskiner att exportera till beror nog både på G kods förvirringen precis som du så riktigt nämde, G2 var bara ett dåligt exempel.
Uppbyggnaden i filerna som genereras är lite olika beroende på styrsystem, nån maskin måste kanske ha "%% %" i böjan på filen för att tollkas som program när man tankar över dom direkt via serie port.
Har även sett nåt styrsystem som ville ha kommaseparerade rader.
Ínbyggd utrustning i maskinen så som verkygsväxlare, vridbart, spindelhuvud, mm. påverkar ju även det.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Såvitt jag kommer ihåg har jag aldrig stött på någon maskin som "hijackar" någon av standardkoderna.
Till maskinfunktioner (verktygsväxling, kylvätska, spindel mm) används M-koder.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Som sagt G02 var bara ett exempel.

Men det är skönt att veta att dom flesta borde funka. Nu var det inte SÅ många att välja på i GibbsCAM, men i ArtCAM så är det tokigt många. Men det är väl bara till att prova sig fram. Har dock provat några och en del verkar inte Mach3 gilla alls. Den stannar och klagar.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

enligt verkstadshandboken så finns det en del G-koder som är "fasta"
Skriv svar