Digitalt på 3 axlar i svarv X + Z + z

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Vicke
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 november 2005, 20:05:14

Digitalt på 3 axlar i svarv X + Z + z

Inlägg av Vicke »

Tipps för er som går i tankarna att köpa digitala linjaler till er svarv.
Jag själv började som så många andra med att montera detta på en av mina svarvar på Z (längden) och X (tvärsliden) Jag hade då och har inte än idag sett någon montera linjal på toppsliden !!!

Efter ytterligare spargristömmning så köpte jag 3 linjaler till min större svarv så där finns X + Z + z allså en på toppsliden som lägger till (summerar) Z+z Allt noggrant arbete sker ju på tvär eller toppsliden.
Lustigt att man prioriterar om supporten är ute i lagret eller vid chucken.
99% av allt arbete sker ju inom 100mm från chuck. Dessutom så kör man ju bara maskinell matning med Z. Detta klarar man läsa med längdmätningsklockan HMH.

Vad vill jag säga med detta. -jo, har du pengar så köp 3 axlar. Måste du välja hade jag köpt en burk som kan X Z+z och börjat med X + z.

Min erfarenhet var dyrköpt för idag har jag 3 axlar på båda svarvarna och
dessvärre gick ju det inte ansluta min gamla burk till 3 axlar.

För den som bara är halvmiljonär kan man köpa fina skjutmått o montera
istället. Lycka till med beslutet :)
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Skjutmått istället för linjaler??

Är nog bättre att spara dom pengarna och vänta tills man får råd att köpa riktiga digitaler.

finns ju för 4000:-

Frågan är ju om det är sådan fördel med digital på toppsliden att det motiverar det högre priset?

Har man digital på längden så behöver man ju inte röra toppsliden så mycket, dessutom har man ju matningen där som behövs om det är noga.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Kul ide' att använda skjutmått istället för riktiga skalor, du får ett innovativitets-poäng från mig :D

Visst är det lyxigt med skala på topsliden men jag anser det vara onödigt lyx.
Att ha skala endast på toppslid och tvärslid tycker jag skulle bli väldigt svårjobbat.

Jag rekommenderar absolut alla som har råd att skaffa skalor på tvärsliden och längdsliden, jag klarar mig inte utan det iaf.

Hmm... Det skulle vara riktigt coolt att bygga egna (lågpris) interferometrar till axlarna.
Jag tror att man kan bygga det för under 1000kr/axel.
Vicke
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 november 2005, 20:05:14

Förtydligande

Inlägg av Vicke »

Angående erfarenhet att svarva så har jag 26 år i egen verkstad så det med onödigt med digitalt på toppslid finns inte längre för mej.
Men inget är ju gratis, vill man ha kvalité så blir det 15kkr/maskin.

Skjutmått skrev jag men mer rätt är kanske mätskalor som är kompletta med linjal och skala på samma axel. Finns på bl.a på eBay. 0.01mm upplösning. För hemma bruk är detta säkert skitbra
och lätta att montera :)

http://cgi.ebay.de/Anbaumessschieber-di ... dZViewItem

350:- för 200mm
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Av ren nyfikenhet, vad har du för nytta av digital på toppsliden?

Jag måste fråga för jag har bara 10 års erfarenhet :lol:
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Inlägg av spufuz »

Sker maskinell matning enbart i Z? Njaeee
Då e väl jag den enda då som rätt ofta använder matning i både Z och X! :D
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Linjärskala på toppsliden:

Om man ofta svarvar bort mycket material mot en ansats och gillar det mekaniska stoppet för Z-sliden (matningen stannar automagiskt när det tar stopp) så kan man ställa in Z-positionen för stoppet på ett enkelt sätt genom att ratta på toppsliden.
Vicke
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 november 2005, 20:05:14

Matning i Z led

Inlägg av Vicke »

Matning i Z led. Du missförstod nog mej. Jag menar att man bara kör Z med maskinell matning. Jag använder aldrig "stora" ratten för att svarva med i Z. I x-axel kör man ju precis som du antyder ofta -sticker, planar mm

Fråga 2:
Vad jag har för nytta med digital på toppsliden är att det mått jag får från supportens Z, låt säga att jag vill svarva 150.00 och efter att maskinellt kört ex 149.500mm så vill jag finköra manuellt resten. Min toppslid z+ adderar resten från 149.50 till 150.00 Jag har allså inte 3 skalor på burken. Finessen är lika självklar som att ha mekanisk skalring på toppsliden. Missförstod jag frågan eller hur kör man annars finmatning de sista tio eller hundradelarna?
Senast redigerad av Vicke 9 juli 2007, 23:21:53, redigerad totalt 1 gång.
Vicke
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 november 2005, 20:05:14

Inlägg av Vicke »

Chribbe76 skrev:Linjärskala på toppsliden:

Om man ofta svarvar bort mycket material mot en ansats och gillar det mekaniska stoppet för Z-sliden (matningen stannar automagiskt när det tar stopp) så kan man ställa in Z-positionen för stoppet på ett enkelt sätt genom att ratta på toppsliden.

-japp alldeles utmärkt. Särskilt när man kör många detaljer :)
Vicke
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Re: Matning i Z led

Inlägg av spufuz »

Vicke skrev:Matning i Z led. Du missförstod nog mej. Jag menar att man bara kör Z med maskinell matning. Jag använder aldrig "stora" ratten för att svarva med i Z. I x-axel kör man ju precis som du antyder ofta -sticker, planar mm
Jao, men då så! :D
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Ok, jag förstår. Man får ju lite mer kontrollerad matning med toppsliden än med den stora ratten.


Smart! blir ju även lättare att hitta tillbaka till nollan om man t.ex. svarvar många bitar med kona.

Men ska man ta ett finskär i Z-mått så får man ju ändå stanna ett par tiondelar ifrån, veva ut stålet, ratta till rätt Z-mått och köra i X-led.
Vicke
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 november 2005, 20:05:14

Bilder och funktion

Inlägg av Vicke »

Sidan 33 o framåt beskriver digitaldisplayer och linjaler.
Den jag beskrivit heter 623 alt 823 (2 displayer 3 linjaler)

http://www.danelko.se/catalogue/industri/del1a.pdf
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Digitalt på 3 axlar i svarv X + Z + z

Inlägg av PeterH »

Skakar liv i den här gamla tråden då jag börjat planera för DRO även på min lilla manuella svarv... Vicke, en fråga till dig; När du säger att du har två skalor till din Z, kräver det då en speciell DRO-enhet som klarar detta genom två ingångar för Z-skalor? Finns det något annat sätt att koppla ihop två skalor till samma axel? Jag är också inne på att ha skalor på både top-sliden och släden...

Är det någon annan som har hittat någon info om hur det kopplas när man vill köra med dubbla skalor till Z?

Edit: kollade Vickes profil och hittade detta:

Användaren är inaktiverad
Anledning: Ändrade profilinställningar


Vad betyder det? Blir man utslängd för att man ändrar i profilen :humm:
Skriv svar