Trasig sajo dm300

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Sastrom

Re: Trasig sajo dm300

Inlägg av Sastrom »

Inte till salu än.
I värsta fall blir det nya viper servon.
H.O

Inlägg av H.O »

Till 99% så är det +/-10V.
Du kan ju alltid testa, börja med ett 1.5V batteri, koppla minus-polen till InLo och plus-polen till InHi, motorn skall snurra åt ena hållet, relativt sakta. Byt polaritet och motorn ska snurra åt andra hållet. Sen kan du ju göra samma sak med ett 9V batteri men du kanske bör ha en potentiometer så du kan "rampa" upp och ner hastigheten - kan bli lite brutalt annars.

Koppla loss trådarna som kommer från styrsystemet så du inte matar spänningen från batteriet baklänges in där. Att dömma av en tidigare bild så verkar det som att INTLK-anslutningarna (9 & 10) är någon form av enable signal (dom ser ut att vara byglade på den tidigare bilden.) I vilket fall så kanske du behöver "göra något" med dom ingångarna för att få ingång det hela utan inblandning av styrsystemet.

Koppla loss motorn från skruven bara så du inte krachar nått ifall motorn skenar!!
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Ok ska testa med ett batteri.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

. Jag byglade intrlk och satte batteri på inhi och in lo. Funkade kanon bytte håll och hastighet med potentiomerer. Nu är det bara att handla :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

9 & 10 ska vara "close to operate" enligt en liknande INLAND servos servicebok jag har hemma.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Något r2111 hittade jag inte hos Rutex. Du kanske menar r2110?
Intressant det här, att nån vill testa med gamla servoförstärkare.

H.O:
Vad ser du för nackdelar med att köra R2040(eller motsv.) tillsammans med Mach3,
jämfört med att använda instickskort till PC och köra Emc2?
H.O

Inlägg av H.O »

Fördelen med EMC2 och lämpligt instickskort är att regler-loopen sker i "styrsystemet", precis som på en "riktig" CNC-styrning. Det gör bland annat att finesser som att gränsen för following error kan göras 'flytande' baserat på hastighet. Dvs vid snabbtransport så tillåts ett större following error än vid matning, elektronisk syncronisering mellan axlar blir möjligt (läs rigid tapping) med mera.

En annan fördel är att styrningen alltid vet axlarnas position eftersom enkodern matar tillbaka till styrningen och inte till servo-drivaren eller en converter. (Det sista går iofs att lösa med Mach3 också genom att splitta signalen).

Men det finns ju nackdelar också så klart....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tack H.O för en bra förklaring. Jag tror det börjar klarna lite. :humm:

following error, är det samma, som på äldre system kallas eftersläpning?
Jag vet att man i NC-systemens barndom hade problem med att gränsen för eftersläpningen inte kunde sättas flytande.
Man fick då problem när snabbmatningshastigheterna började bli högre, och löste problemet genom att minska upplösningen på systemet.

Om jag har fattat dig rätt, så innebär det att en lösning med Mach3 + R2040,
blir egentligen inte bättre än stegmotordrift, vad gäller kontroll av hur axlarna rör sig?

I sådana fall är det ju en dålig lösning.
Konverterar man från ett äldre CNC-system till ett nytt,
vill man väl att "axelkontrollen"ska vara åtminstånde lika bra som på det gamla systemet.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

", så innebär det att en lösning med Mach3 + R2040,
blir egentligen inte bättre än stegmotordrift,"

En stegmotor kan tappa steg utan att något system märker det. I ett servosystem finns det oftast en inställning så att en errorsignal sätts när ett antal steg inte har "hunnits ikapp". Men själva Mach3 vet fortfarande inte vad som är problemet och kan inte kompensera för det.

I praktiken fungerar det ändå hyffsat bra och steg tappas inte hur som helst.
H.O

Inlägg av H.O »

Det är möjligt att man med eftersläpning menar samma sak som following error - jag vet inte... Det är i alla fall hur långt från kommenderad position som systemet tillåter axeln/motorn att vara som mest utan att avbryta och generera ett fel. Med en "ren" PID-loop blir det oftast så att ju högre hastigheten är desto större blir eftersläpningen. Men med lite modernare servon med feedforward och liknande så blir felet betydligt mindre. Men, hur som helst, med EMC2 så ska gränsen för following error kunna göras flytande - det går inte med Mach3.

Lösningen med Mach3 och R2040 blir inte som en steg-motordrift. Likheten är att motorn, eller R2040 rättare sagt, styrs av digitala pulser där varje puls motsvarar en viss förflyttning. Skillnaden är att med en stegmotor finns det ingen återföring och ingen regler-loop vilket det ju gör när du kör med R2040 (eller motsvarande). Det är bara det att reglerloopen (som i fallet med EMC2 körs inuti EMC2) nu körs inuti R2040 istället.

Du gör alltså din PID-tuning i R2040, du ställer in hur mycket eftersläpning du tollererar och om gränsen överskrids stoppas motorn och Mach3 "larmas" via en digital signal.

Eftersom den här frågan dyker upp titt som tätt på olika forum så började jag skissa på lite olika principscheman för hur det ser ut. Här är den "klassiska" CNC-styrningen.
Bild
I det här fallet sker positionsåterföringen med resolver men det är ju minst lika vanligt med linjära skalor. En lösning med EMC2 liknar denna "klassiska" lösning men du har en enkoder för återföring.

Nästa skiss visar hur det ser ut med Mach3 och YAPSC:10V, eller R2040 för den delen - principen är exakt den samma. Som du ser så körs här reglerloopen inuti YAPSC:10V istället för i styrningen eller EMC2.
Bild

Nog tjatat från min sida....

EDIT: Stavning
Senast redigerad av H.O 22 september 2009, 17:38:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

H.O, otroligt vilka bra och pedagogiska svar.
Skulle du inte kunna starta upp en tråd, #Grundkurs i CNC#.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Ja det var rutex 2110 jag menade.
Kan någon lämna förslag på pci kort istället för rutex 2040. Jag har hittat MOTENC-Lite http://www.vitalsystem.com/web/motion/motionLite.php
Behöver man analoga ingångar på pci kortet?
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

mer frågor. Med pci kort vad för programvara rekomenderas då? Vill helst köra windows men det är inget krav.
Vilken upplösning bör man kunna räkna med om man kör rutex kort och mach3 med en encoder av normal kvalitet.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Sastrom skrev:Jag har hittat MOTENC-Lite http://www.vitalsystem.com/web/motion/motionLite.php
Behöver man analoga ingångar på pci kortet?
Det där kortet verkar vara precis vad man behöver. Men då är det nog EMC2 som gäller.
Har man användning för 4-kanaler så blir priset inte så mycket mer än 4st R2040.

Vad jag kan begripa, har du ingen användning för analoga ingångar. En DM300 har ju inte så mycket finesser.
Att dom analoga ingångarna skulle kunna användas till resolver-signalerna tvivlar jag på.
Det finns ju inget som matar referenssignalerna till resolvern.

Jag såg nu att kortet har 8st analoga utgångar, då borde det gå att styra en gammal spindelmotor också.
H.O

Inlägg av H.O »

Du får höra med VitalSystems om dom har en Mach3-plugin för MOTENC-Lite kortet, jag har inte hört något om det men det är mycket möjligt att det finns. Om det funkar med EMC2 har jag tyvärr ingen aning om. Det finns ytterligare ett kort

Nackdelen med att gå till en tredje-part för ett instickskort och köra Mach3 är att du sitter i knät på TVÅ aktörer. Eftersom respektive tillverkares kort integreras i Mach3 med hjälp av en plug-in är det upp till den tillverkaren att välja vad och hur de olika funktionerna ska implementeras - vissa saker fungerar helt enkelt inte över huvud taget.

Så det gäller att göra sin läxa, läsa på och fråga vad som är implementerart och vad som inte är det, vilket kan vara svårt när man inte vet vad man behöver..... Analoga ingångar t.ex, även om kortet har det och man tänker, shit vad bra då kan jag koppla in en pot för feedrate override och en för spindelhastigher - smidigt... Men det är inte SÄKERT att man kommer åt de ingångarna från Mach3 bara för att dom finns på kortet.

Med R2040 så är det ju Mach3 och "bara" Mach3 som kör maskinen - det som fungerar i Mach3 fungerar, kort o gott. För- och nackdelar med allt.

Angående upplösning så hänger det på vad du väljer för enkoder. En enkoder med 500 linjer ger dig 2000 "steg" per varv, 5mm/2000=0.0025mm. Med en hyffsad PC kan du kräma ut 60kHz ur Mach3 så 60000/2000*60=1800rpm och dina motorer är specade till 2000rpm max så där ligger nog din "sweet-spot". Du kan gå upp i upplösning för att få en "styvare" servo-loop och bättre kontroll på motorn och sedan använda puls-multiplikatorn i R2040 om du vill. 'DU' får inte högre upplösning för det men det ger bättre prestanda eftersom servo-loopen har mer information att "jobba med".

EDIT: Det finns ytterligare en tillverkare, Dynomotion som har lite coola grejer - jag har inte så bra koll på dom men det kanske är värt att undersöka.
Skriv svar