Hur bra är YANG EAGLE 600 (CNC fräs) och nu många fler...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Hur bra är YANG EAGLE 600 (CNC fräs)

Inlägg av DW »

Geografisk motsatsen till Haas. Stanko 1I611P
Denna maskin fanns med en ABC liknande dator på i ga: Sovjetiska försvarsindustrin. Företaget http://www.izhmash.ru/eng/
Svarven nedan fick jag tag på av ren tur. Jag gav 22 000:- inkl frakt och det är den utan tvekan bästa och genomtänkta maskin jag haft.
-89 som var demokörd!! Liten men välgjord.

Ni som kört ryska eller f.d Sovjetiska maskiner eller ev TOS som var snarlik kanske känner igen snabbväxel ratten. OBS styrspaken på supporten.
En spak 4 lägen. Snabbsmöjning respektive normal smörjning av gejder. Hydraulisk oljepump för spindelhuset.
Magnetbromsning av spindeln.

Ok ingen flerop

Idag vet jag inte om någon köper in cnc maskiner från Ryssland eller dog det pga osäkert andrahands värde mm.

Bild
Senast redigerad av DW 3 september 2010, 20:41:13, redigerad totalt 1 gång.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Nänä.Tos är inte ryskt, möjligen ifrån Sovjetunionen(Tjeckien). :|
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Då tolkade du mej fel sledneck! citat: Ni som kört ryska maskiner ev TOS som var snarlik slut cit.

Någon har nämnt för mej att vissa maskiner gjordes på licens i TOS men det skall jag hålla osagt.
Men jag skall edit. texten lite så att det står Ryska eller f.d Sovjetiska.

Stanko Fanuc service fanns 1989 och var tänkt att serva Fanuc maskiner i öst.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ang. Sovjetiska maskiner som såldes i Sverige under namnet Profila.

När Rausing skulle sälja förpackningsmaskiner till Sovjet, var det ett problem att ryssarna inte kunde betala med hårdvaluta(dollar).
Rausing kom då på den smarta idén att idka byteshandel med Sovjet. Bytesvarorna bestod i verktygsmaskiner samt fisk.
Han startade upp ett bolag i Sverige för vardera av bytesvarorna.
Verktygsmaskinerna såldes under namnet Profila, oavsett vilken fabrik dom var tillverkade i.
Kollar man på Profila skylten, ser man att det är en AlfaLaval loga där.

En sak verkar vara gemensam på alla ryss-svarvar, det är den omtalade 4-läges matningsspaken med snabbtransportknapp i centrum.
Jag har även sett den här spaken på någon Bulgarisk svarv, undrar var den härstammar från?
Jag tvivlar på att ryssarna har uppfunnit den, skulle snarare tro att det är en Tysk eller Tjeckisk konstruktion.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

helt korrekt säter, min är såld från Profila. Vad det gäller spakens uppfinnarland vet jag inget om men som du säger finns den med röd knapp
på toppen av de maskiner som är längre än mina 650mm dubbsavstånd. Jag har oxå sett andra märken Bulmak? med spaken.

Enligt Karlstadsfirman xx var Storebro intresserade av denna typ av spak men ansåg att det var för dyrt att tillverka.
men det är väl med spaken som diskussionen om mina skalor.
Jag har 3 linjaler på alla svarvar med 2 displayer. En på toppsliden z en på bädden Z och en på X Har ALDRIG sett någon
som har detta! z och Z adderas som som alla förstår. Har tillochmed fått svar att det behövs inte.....

Det man inte har har man inte ont av men den spaken är 4 steg i rätt riktning tycker jag.
Vad har folk toppslide till?

Profila 16K20 lathe Storleken större, denna är vanligare än min och vad jag förstår mycket omtyckt av de som jobbat i den.
Bild

-som nu kan hittas under namnet Mostana :humm:
sledneck

Inlägg av sledneck »

DW skrev:Då tolkade du mej fel sledneck!
Japp medvetet också. :P
Forna öststaterna kunde bygga maskiner,
titta bara på Skoda. Häpnadsväckande vilka monster de
byggde. Polska Poremba, Tos Varnsdorf ligger i bräschen
när det gäller verktygsmaskiner.Vi kan bearbeta en HAAS på bordet. :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Profila 16K20 lathe Storleken större, denna är vanligare än min och vad jag förstår mycket omtyckt av de som jobbat i den.#

Jag har en likadan som på bilden, fast en 2-meters.
Svarven är i grund och botten bra. Men, reglage, kåpor och elsystem är bara rassel.
Tidigare hade jag den äldre modellen av 8"´s Profila.
Den var egentligen smartare konstruerad vad gäller spakar för varvtal och matningar, så helt klart var den gjord av en annan fabrik. 4-läges spaken fanns även här.

Sledneck:
Större Skoda arborrverk är minsann inga dåliga maskiner. Jag skulle vilja påstå att dom är fullt i klass med Droop&Rein.
Många har fått en rennesans på senare år genom konvertering till CNC.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

sledneck :
jag letade lite efter den östmaskin säter o även jag vet om men fann ingen men många monster som du nämner.
Profila, Skoda, KRAMATORSK Jag kunde inte låta bli att ta data från en i högen. Spindelhuset är bara för gôtt :humm:

Tillverkare: Kramatorsk Typ: 1A665
Byggnadsår: 1984
Tekniska data: Face Plae 1450mm
Max. Swing 1650mm
Distance between centers 10000mm
Main Motor 170kw
CNC Control System HUNAC F-OT

http://www.machineseeker.com/lang_sv/A775241.html

Säter:
Hur är den o jobba i rent mekaniskt, håller den presitionen.

Min är så in i helsikes bra i Precisionen men den var ju nästintill ny. Min Taiwanes är dock väldigt tyst men rena leksaken
vad gäller oljeläck, svårt att få supporten lätt utan glapp, 2 man behövs för att orka ändra på H/V drag-tryck reglaget.
Jag tror min Izmak väger 650kg det är stabilt för 650mm.

Två saker är lite udda.
1/ Motorstart = stenhård 0 till 100 direkt, borde skaffa mjukstart.
2/ Mina konataktorer slår så kraftfullt att säkringarna i maskinskåpet skruvas ur var 6é månad + skruvarna till kontaktorerna :)

Kanske skrev jag det tidigare, om inte så är det Izhmach 1И611P http://www.izhmash.ru/eng/
som är väldens största vapentillverkare, som tillverkar den idag. Din maskin kanske finns där oxå?

just. pga stavfel
Senast redigerad av DW 4 september 2010, 23:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Hur är den o jobba i rent mekaniskt, håller den presitionen.#

Som jag sade, reglagen är rassliga, spindelspaken till höger på supporten använder jag inte av den anledningen.
Skulle behöva ta svetsen och steloperera hela arrangemanget.

Precisionen är inget att klaga på. Lite vek i spindeln möjligtvis.
Ljudnivån, den är väl i klass för sig. :badgrin:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Steloperera den inte! Jag har inga bra erfarenheter av det, trotts titan vill jag påstå att det är kass :tumner:

Ljudnivån är i klass för sej, hm... påminner mej om en Anselmi Antonio - Mono FAP jag hade en gång på 80-talet.

Den var så kass gjord i stödlager och spindellagret. Var nog tillverkad en fredagkväll under vinskörden i Padova.
Tanken var nog bra med en ~100mm bronskona som spindellager men trotts egen påbyggnad av extra hydraulpump
enbart för att smörja konan blev maskinen glödhet. Någon av drivaxlarna för hög/låg var så fel borrade att lagren brann!

Japp de blev blå och tappade styrplåten för kullagerkulorna :lol: Denna axel med fasta kugghjul var ju inte lätt att fixa för
en glad amatör som köpt sin första svarv men en annan glad maskinhandlare på en mosse i Småland (ingen nämnd)
gillade den i inbyte mot annat gjutjärn. Bara hoppas den gick via Stena metall innan nästa ägare :tumner:

Nu gick vi rakt ner i källaren där ordet kvalité inte fanns med i manualen. Det enda den var i ordets rätta betydelse var just tung, 3800kg :)

Någon mer Profila ägare eller svarvare måste ju finnas här på EF?
Skriv svar