Trasig sajo dm300
Re: Trasig sajo dm300
Sastrom:
Har du redan dömt ut Nucon400 styrningen?
H.O:
Rutex R2040 då, borde inte det vara ett vettigt alternativ?
Har du redan dömt ut Nucon400 styrningen?
H.O:
Rutex R2040 då, borde inte det vara ett vettigt alternativ?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Rutex klingar väl inte sådär bra i mångas öron pga dålig support, kanske att det har bättrat sig.
Njae, jag har iofs inte personligen provat Rutex med deras (extremt) dåliga rykte beträffande support eller avsaknade av den samma samt ett flertal rapporter om utbrända transistorer och andra problem gjorde att JAG i alla valde att inte gå den vägen. Men jag letade efter hela drivsteg och inte en S/D -> analog converter så R2040 som ett alterantiv till YAPSC:10V är klart en möjlighet - om man kan leva med nivån på support då.
Faktum är att det var länge sedan jag läste/hörde något om någon som över huvud taget anväder Rutex produkter
Faktum är att det var länge sedan jag läste/hörde något om någon som över huvud taget anväder Rutex produkter
Om du väljer att byta servoförstärkarna kan Larken Viper vara ett alternativ (http://www.viperservo.com/). Jag kör med Larken Viper 200 och har bara positiva erfarenheter!
Supporten är bra, Larry är hjälpsam och service-minded.
Bruksanvisningen lämnar en del att önska, men jag lyckades i alla fall få ihop det med ganska mediokra elkunskaper.
Funktionen är i alla fall för mig helt OK efter snart ett år i sporadisk drift. Jag har dock inte legat på gränsen för vare sig specad spänning eller ström.
"Bilsäkringen" som sitter på korten har heller aldrig löst ut, så jag kan inte uttalla mig om dess funktion.
Jag inser dock att den kan vara ett minus om man bedömer produktens "proffsighet"
/Magnus
Supporten är bra, Larry är hjälpsam och service-minded.
Bruksanvisningen lämnar en del att önska, men jag lyckades i alla fall få ihop det med ganska mediokra elkunskaper.
Funktionen är i alla fall för mig helt OK efter snart ett år i sporadisk drift. Jag har dock inte legat på gränsen för vare sig specad spänning eller ström.
"Bilsäkringen" som sitter på korten har heller aldrig löst ut, så jag kan inte uttalla mig om dess funktion.

/Magnus
Nej jag har inte helt dömt ut det gamla systemet. Men vill nog byta ut ändå.
Motorerna har denna infon. X och Y är lika. Utväxling 1:1 5mm stigning på skruven
Inland Motor model TT-2923-00-A cont(stall) 18 V 13.7 Amp. 6 lb/ft peak(stall) 100 V 84 Amp. 37 lb/ft max operating RPM 2000
Z utväxling 1:1 5 mm stigning.
Den plåten står det:
DC Tachometer volts / 1000 RPM 19.1
Dc torque motor
cont (stall) V 15 A 26 LB FT 13
Peak (stall) V 35 A 90 LB FT 45
Max 2000 rpm
Motorerna har denna infon. X och Y är lika. Utväxling 1:1 5mm stigning på skruven
Inland Motor model TT-2923-00-A cont(stall) 18 V 13.7 Amp. 6 lb/ft peak(stall) 100 V 84 Amp. 37 lb/ft max operating RPM 2000
Z utväxling 1:1 5 mm stigning.
Den plåten står det:
DC Tachometer volts / 1000 RPM 19.1
Dc torque motor
cont (stall) V 15 A 26 LB FT 13
Peak (stall) V 35 A 90 LB FT 45
Max 2000 rpm
Strömen till motorerna kan jag återandvända det som finns, Skulle kunna återandvända servo korten om det går men det blir kanske problem med signal in till dom.
Det är inget måste att andvända Mach3
Det är inget måste att andvända Mach3
Jag skulle rekomendera att försöka få liv i det befintliga, om det går, innan man börjar riva isär allting.
Det är bra att ha koll på vad som funkade innan.
Det är bra att ha koll på vad som funkade innan.
Som sagt, OM du ska riva ut och bygga om så behöver du något som sluter positionsloopen mellan Mach3 och dina servoförstärkare. Mach3 lämnar digitala signaler i form av steg- och riktning medan dina servo-förstärkare högst sanolikt vill ha en analog signal.
YAPSC:10V och Rutex R2040 är exempel på "enklare" sådana enheter medan DSPMC/IP är en betydligt mer avancerad modell. Oavsett vilket av ovanstående du eventuellt väljer så bygger det på att befintliga servo-förstärkare och nätdel är OK och att du monterar en enkoder på motorn.
Är servoförstärkarna kass och du beslutar att byta dom så blir det en annan, dyrare, historia - men fullt möjligt.
YAPSC:10V och Rutex R2040 är exempel på "enklare" sådana enheter medan DSPMC/IP är en betydligt mer avancerad modell. Oavsett vilket av ovanstående du eventuellt väljer så bygger det på att befintliga servo-förstärkare och nätdel är OK och att du monterar en enkoder på motorn.
Är servoförstärkarna kass och du beslutar att byta dom så blir det en annan, dyrare, historia - men fullt möjligt.
Vad sitter det för servoförstärkare i?
Brukar vara Data-Saab eller Inland.
Brukar vara Data-Saab eller Inland.
Så om jag kör med mina gamla servon och gamla nätdelar, vilka funkar alla 3. (Denna lösning tror jag att jag skall försöka med.)
Skippar jag då tachometern och kör enbart med encodern som känner av hastiget och rikning, samt DSPMC/IP som styr servot?
Om inte så har jag missat vad som behövs för att ansluta tachon.
Men om jag vill köra med nya servon så skulle en Viper http://www.viperservo.com/V200.htm med en encoder fungera. Då även utan tachometern?
Ju mer jag läser desto mer frågor dyger upp.
Ska ta kort på mina servon och lägga upp
Skippar jag då tachometern och kör enbart med encodern som känner av hastiget och rikning, samt DSPMC/IP som styr servot?
Om inte så har jag missat vad som behövs för att ansluta tachon.
Men om jag vill köra med nya servon så skulle en Viper http://www.viperservo.com/V200.htm med en encoder fungera. Då även utan tachometern?
Ju mer jag läser desto mer frågor dyger upp.
Ska ta kort på mina servon och lägga upp
Kom på nu att om jag kör med mina gamla servon sitter ju tachometern på dom redan!!
En bild på servokortet Y axel. Lika kort till X. servot till Z axeln är något större.

De 2 översta på vänster är tachometern, 3 och 4 går till styrsystemet
de längst ner är stömförsörjning till kortet. Ström till motororn sitter på kortet bakom det som syns.

De 2 översta på vänster är tachometern, 3 och 4 går till styrsystemet
de längst ner är stömförsörjning till kortet. Ström till motororn sitter på kortet bakom det som syns.
Exakt, ska du behålla dina servon så lämnar du kvar tacho'n, den är ju kopplad till servo-förstärkarna. DSPMC/IP styr förstärkaren baserat på kommando från Mach3 och positions-information från enkodern. Resolvern däremot behöver du inte.
Ska du byta servoförstärkare till Viper, VSD-XE, HP-UHU eller liknande så behöver du varken resolver eller tacho, då är det bara enkodern som gäller.
Ska du byta servoförstärkare till Viper, VSD-XE, HP-UHU eller liknande så behöver du varken resolver eller tacho, då är det bara enkodern som gäller.
Ok tänkte jag skulle beställa rutex r2040 till 1 axel och r2111 samt r2211 och prova. Får jag igång det blir det nog mer avanserade saker jag handlar.
Men jag är lite osäker om det är analoga +-10V servon.
Bild på Z servon som har bästa märkningarna

1 och 2 från styrsystemet
3 och 4 från tachon
9 och 10 från styrsystemet
men ingen betekning om +-10V bara på 7 och 8 men det är ju utgångar
Känner någon igen korten
modellbetekning

Men jag är lite osäker om det är analoga +-10V servon.
Bild på Z servon som har bästa märkningarna

1 och 2 från styrsystemet
3 och 4 från tachon
9 och 10 från styrsystemet
men ingen betekning om +-10V bara på 7 och 8 men det är ju utgångar
Känner någon igen korten
modellbetekning

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Sastrom skrev:Länken till blocket funker ej mer. Var den i Dalarna så är det nog den jag köpt.
Fortsätter det så har blir den till salu igen
Vad är det för prislapp på den nu?