Innan jag lägger ut maskinen på säljes vill jag kolla om det finns intresse här på forumet.
Maskinen är en Blomqvist 3000 cnc som var bestyckad med en ABC80 dator från början.
Jag byggde om den efter goda råd från tecno och den har varit i drift och jag tillverkade för kund en serie speciella munstycken i den.
Att köra rejäla tag i stål är inga problem och hastigheten vill jag minnas var 4000v/min
Första kortet jag körde med var i hop med Mach 3 och diverse kort för spindelvarv, breakout + en del annat.
När det kom ut ett kort med alla grejor på istället köpte jag detta men efter montering så försvann tiden. Lite senare försvann
även platsen. Tiden kan jag inte köpa tillbaka men platsen vore bra att ha

Då jag har en Emco i samma storlek så blir det en dublettmaskin och inte använd men det innebär inte den är gratis.
Motor är på 5kW bädden på maskinen är så oanvänd den kan bli. Maskinen är nog från början av 80-talet men har stått på skola.
Det finns 2st verktygsfästen på supporten av toolfix modell samt en hel drös av hållare. 10-15st som vardera ligger på 500kr/st ute.
Lite stål kan ingå. Ev en gammal pc men INTE min Mach 3 licens. För den okunnige så kan man ta hem det gratis och testköra program
upp till 50 rader g-kod vill jag minnas. Svarven är nymålad och i bästa skick.
Eftersom det finns 2st verktygsfästen kan man faktisk tillverka lite smartare grejor än vad jag kan i min Emco cnc med revolver pga att
det går att komma åt på två sidor på en gång. Exempelvis en snäv radie som inte går med ett verktyg kan här köra från två håll då.
Eftersom den är Mach3 kopplad så finns det färdiga rutiner "dialogprogram" att köpa billigt som underlättar programkörningen.
För den som gillar utmaningar kan man bygga ut med en verktygsrevolver samt på motsatt sida något drivet verktyg.
Detta är allså ingen auktion utan mer en förfrågan om det finns intresse.
Priset är runt 27 000kr beroende på vad som åker med i lasset.
Vikt 400kg? Lastas lätt på och av på en lastbil med bakgavellift.
3-fas. Ev byte kan vara intressant mot modernare och större cnc-svarv ex av typ Hyundai HiT 8s med Siemens. -95 .....