Frallzor bygger OXCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Hållit noga koll på förra maskinens elektronik, hyffsat svalt i den lådan :)

I värsta fall skär jag ut ett fläkthål bara :D
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Äntligen en liten uppdatering!

Har i princip allt för att färdigställa maskinen, och idag kom jag på en smidig lösning till kontrollpanelen. Kör en 24" touchskärm med en nuc för mach3, och hittade en lagom bra arm för väggmontering som även hade hål passande M8 placerade så den kan skruvas fast i bordets ena ben via passande spårmuttrar! Smidigt, och fäste för nuc på baksidan skärmen med.
DVS en anpassningsbar kontrollpanel

Även lyckats fixa fram en dust-shoe, gratis då det är en modell som är ny för företaget och jag ska testa denna på min ox.

Och sista är en liten ful panel för styrningen av kressen. Bygga kablar är det enda viktiga kvar innan man kan ansluta till datorn och få första axelrörelsen nu i alla fall. :)

APC_0954.jpg
APC_0992.jpg
APC_0894.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det tar sig! Vad är en nuc? Bra lösning på dammskyddet. Det födde en del idéer.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av papabear »

En liten PC.
Intel NUC
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Ser ju bra ut det där.. ser att du varit lika snål med uppdateringar som jag, har du 5 volts matning direkt från nätaggen eller tänkte du få 5 volt från nån annan källa ?
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Egen matning för allt som inte är 36v :)

Dagens uppdatering, fick monitorarm och platta för NUC. Detta kommer bli skitbra som styrning :)
Bild
Bild

Passade perfekt i bordsprofilen. Men lite för brett fäste så där ska antingen en fräs eller vinkelslip få jobba på "väggfästet"
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Egen matning för allt som inte är 36v
Ja just det, är nog bäst så, jag köpte ett 5 volts nätagg idag som jag håller på installerar nu, borde kunna testköra min Raw 1.5 väldigt snart tror jag..
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Borde kunna testköra min snart med, men orkar aldrig ta tag i att montera kontakter på kablarna :P


Var tvungen se hur det ser ut med mach4 vid maskinen med så kopplade in skärm + dator

Bild
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av Perkla »

Håller på felsöka eftersom jag inte får nån kontakt med maskinen ifrån konfigurationsprogrammet i LinuxCNC... Du.. ser ut att vara en bra skärm det där.... :tumupp:
nr1madman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 november 2012, 09:26:30

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av nr1madman »

Oj! Blir sjukt avundsjuk på skärmen :D snyggt!

.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Mycket nöjd det lilla jag petat med den än i alla fall :)

Tänkte göra mig själv en tjänst efter att ha beställt några extra monteringsdetaljer och fästa och mäta ut exakt var "ribborna" kommer gå som
offerskivan ska ligga på, och meka färdigt ALLT mekaniskt, så blir man så illa tvungen att fixa kablarna :D
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

Sakta men säkert så börjar saker och ting falla på plats!

Grundläggande inkoppling slutförd nu, och nu försöker jag få rörelse som jag skrivit om i min "SOS-tråd"

Senaste nytt är att jag fått igång Z, som låter lite udda, ni hör och ser även lite när jag försöker flytta gantry, vet inte vad som är "fel" eller inte inställt, gissningar? :)

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av tecno »

Skippa MPG till att börja med och styr med tangentbord för att få basic att fungera.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av frallzor »

MPGn är dock det lätta få igång, bara att aktivera vid val av PoKeysen vid skapande av mach4 profil så löser det sig.

Ska dra ett test där jag kopplar fritt allt och ser om det snurrar "ljudlöst" etc utan något som lägger på motstånd
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Frallzor bygger OXCNC

Inlägg av malman »

Grejen är att MPG’n genererar massor av mkt små/korta rörelser, men ofta.. (beroende på hur fort man snurrar på den), troligen kommer oljuden från att z-motorn startar o stoppar lite random beroende på hur o när dessa korta rörelser initieras. Vissa kanske missas av systemet osv...
Därför är det bättre om man provar med rena rörelser.. typ flytta 10mm i en kontinuerlig rörelse.

Sen får man felsöka o försöka se om det finns parametrar att justera på runt MPG’n för att få den att röra sig jämnt vid upprepade små korta rörelser....
Skriv svar