Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 18.27 2018-10-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.41 2018-06-11 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7025
Ort: Hallstahammar
En ny vän köpte ett ”blivande dödsbo” med verktyg för ett tag sen, bland annat tusentals borr varav många hade en mycket karakteristisk slipning. Jag har försökt fånga på bild men det är svårt att få det bra, det är alltså ena skäret som har fått en bit bortslipad längst ut, så att kanske bara sextio procent av den eggen skär.
En ledtråd kan vara att min vän trodde att den han köpte av hade jobbat som nån form av kylanläggningsreparatör.

Nån som känner igen slipningen och vet varför man slipat så? Jag hade nån teori om att man ville få tjockare spånor längst ut men förstår inte riktigt varför. Enligt kompisen som är smed funkar de bra i järn i alla fall.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.52 2018-06-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 1146
Det är för att minska den mittre tjocka sektionen. Den som normalt inte skär.
Med den slipningen gör den det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.02 2018-06-11 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7025
Ort: Hallstahammar
Nja, den är ju kvar oförändrad, hade de ”krysslipade” i centrum hade jag gått med på din förklaring. Eller tänker jag bakvänt nu?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.22 2018-06-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 1146
Här är något att jaga vidare med. Jag är väl ingen expert på detta. Men det kallas "split point drill" tydligen.
phpBB [video]

Länk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.26 2018-06-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 1146
Eller du kanske inte menar mitten? Utan det som är på ena skäret?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.27 2018-06-11 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7025
Ort: Hallstahammar
Fast det är inte en split point, spetsen är oförändrad, det är längst ut på ena eggen, där man slipat bort vinkelrätt mot skäreggen. Vet att bilden är dålig, försöker fixa bättre imorgon.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.27 2018-06-11 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7025
Ort: Hallstahammar
hawkan skrev:
Eller du kanske inte menar mitten? Utan det som är på ena skäret?

Exakt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.35 2018-06-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 1146
Då säger jag "pass".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.42 2018-06-11 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7025
Ort: Hallstahammar
:) du är inte ensam om att inte veta i alla fall. Ska kolla imorgon om det står något fabrikat på dem och om det verkar vara fabriksslipat så där.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 04.25 2018-06-12 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12904
Ort: i det mörka småland
för att inte ge trekantiga hål i tunna material, ex rör


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.03 2018-06-12 
EF Sponsor

Blev medlem: 07.47 2008-12-03
Inlägg: 7025
Ort: Hallstahammar
Det låter som en bra teori Grym


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.45 2018-06-12 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1427
Jag har själv slipat på liknande sätt när jag dels vill ha ett rundare hål och dels vill ha snyggare kant på hålet utan flisor. Funkar bra i kompositmaterial bl.a.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.46 2018-06-12 

Blev medlem: 10.35 2010-11-05
Inlägg: 232
Är det alltså en slags hemmagjort stegborr?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.26 2018-06-12 

Blev medlem: 21.47 2004-09-18
Inlägg: 746
Ibland när vi borrar vissa material som ex koppar, JM7 och liknande så envisas dom med att nypa fast borrarna med resultatet att de går av i hålet o sen har vi ett litet h-e att få ut dom.

Genom att sabotera symmetrin på borret genom att slipa av ena skäret lite grann, ändra skärvinkeln på ena skäret så får man borret att kasta ut en aning och då nyper det inte fast i hålet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.38 2018-06-12 
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.59 2003-05-26
Inlägg: 7476
Ort: Solna
Så där slipar man borr om man ska borra i plast, för att borren inte ska vara så pådrivande. Det är du som får trycka ner borren i materialet för den ska börja skära. Om man har vanliga borr så är det lätt att dom driver på och trycker ut materialet när den nästan är igenom. Om det är tex akryl så skjuter den ut ett större "hål" än vad som är tänkt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hcb och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010