Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.08 2018-11-16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 17.52 2018-02-09 

Blev medlem: 16.29 2009-05-31
Inlägg: 86
Ort: Jönköping
Ahhh...!
Så då kanske vi är nåt på spåren ändå... Nu fick jag ny energi!
Jag som i min enfald tänkt att det blir så när kolen kommuterar...

Ja den har enbart två anslutningar

Tack för bilderna!!!

Så här ser min ut:
Bilaga:
IMG_20180209_172853.jpg


Mycket riktigt gällande märkplåten. Det står Tacho EMK: 0.317 Vs/rad.

Jag mätte som i bild 2. Jag har dock inget avbrott mellan närstående poler. Resistansen ligger mellan 1 ohm och 0.2 ohm. Rätt stor variation kan man tycka...

Kolen är kopplade ihop som par. De som sitter mitt emot varandra är ihopkopplade med varandra.
Jag mätte resistansen mellan paren. D.v.s. röd (ser ut som brun) och blå kabel. Det gav ca 20V över hela varvet förutom i 4 punkter markerade i blått i bilden nedan. Där blev det 20k. 20k kommer från det lilla kretskortet så det är alltså avbrott egentligen.


Bilaga:
IMG_20180209_172840.jpg


Jag kopplade sedan bort kablarna och mätte mellan polerna inom respektive par. D.v.s. från brun på ena sidan till brun på andra sidan och likadant för de blå. Jag fick för de bruna 9-25 ohm över hela varvet förutom på en plats som överensstämde med de blå markeringarna där jag fick avbrott.

När jag mätte mellan de blå kolen så fick jag 9-25 ohm över hela varvet utom på två ställen som överensstämde med de blå markeringarna...


Jag blir helt virrig av vad det innebär men det är väl antagligen nåt som är fel....


/Kammlake


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.15 2018-02-12 

Blev medlem: 16.29 2009-05-31
Inlägg: 86
Ort: Jönköping
Tjoho!
Inte för att jag har hunnit göra så mycket mer tester.... men jag fick lite dokumentation om motorn från H.O (tack, tack!). Det står ju klart och tydligt att ripplet får vara högst 0.5%. Så då förstår till och med jag att det antagligen är nåt knas med tachometersignalen...

Jag undrar om man kan fixa tachometern... Inte lätt om en lindning brunnit av.... Vet någon av er hur man gör? Får kanske ersätta denna tachometer med nåt annat som kan ge liknande signal ut...

Jag skall dock sätta tillbaka motorn och köra maskinen lite och jämföra denna axels tachometersignal med de andra axlarnas.

/Kammlake...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.35 2018-02-13 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 524
Ort: Marks Kommun
Dom borde egentligen inte bränna, det har väl bara blivit avbrott någonstans i härvan... Går det att kontrollera utsidan av rotorn med en lupp och kanske se "felet" och kanske tom. laga det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.03 2018-02-13 

Blev medlem: 18.59 2007-09-04
Inlägg: 20
Ort: Stockholm
Hej!
Jag tror jag har likadana servo över från min MAHO som jag bytt ut mot ac servo.
Du kan få byta till dig en mot något roligt om du inte hittar felet. Jag håller till i Kode utanför Göteborg.

/Albin


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.46 2018-02-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.33 2015-01-11
Inlägg: 349
Ort: Katrineholm-Eskilstuna
Enklast är nog att byta, men prova att kolla efter kortslutningar eller koldamm som lagt sig på otrevliga ställen. 0.2 ohm luktar kortis lång väg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.27 2018-02-16 

Blev medlem: 16.29 2009-05-31
Inlägg: 86
Ort: Jönköping
Hej!
Jag har nu dragit bort tachometerankaret från motoraxeln och kunde nu tvätta rent ordentligt och mäta lite bättre.......... (glöm mina tidigare mätningar............ :oops: ) Jag har 32ohm mellan alla närliggande poler förutom på några ställen. Jag tror det är det som är problemet. Jag monterade tillbaka motorn på fräsen och mätte med scopet på både x och z när jag utförde liknande rörelser på båda axlar. Z är den stökiga signalen i bilden nedan...

Bilaga:
IMG_20180214_131838.jpg


Bilaga:
scope_1.png



Albin.... Kan mycket väl tänkas att jag är intresserad av en av dina motorer... Helst den med broms som är till Z. Då slipper jag dra bort tachoankaret. Det sitter en chims mellan ankaret och axeln som man tydligen inte kan använda mer än en gång men nu gjorde jag det i alla fall....

/Kammlake


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.09 2018-02-19 

Blev medlem: 18.59 2007-09-04
Inlägg: 20
Ort: Stockholm
Kammlake, skicka PM om du vill åt motorn, så kan jag maila bilder på motorn/skylten.

/Albin


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010