Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 18.32 2017-12-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 115 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 16.19 2017-12-07 

Blev medlem: 16.13 2010-03-12
Inlägg: 158
Ort: Bromma
Vilket är det lägsta möjliga varvtalet på maskinen?
Prova med det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 16.39 2017-12-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12358
Ort: Säter
Citera:
Ja svaja med varierande spindelvarvtal kan vara ett botemedel mot detta.
Det är normalt ingen dum metod.
I detta fall hjälper det inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 16.43 2017-12-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12358
Ort: Säter
cinc skrev:
Vilket är det lägsta möjliga varvtalet på maskinen?
Prova med det.
Lägsta är 7.1 r/m
Nu kör jag med 56 r/m.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 16.50 2017-12-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20626
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Skärgeometrin är den negativ eller positiv?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 17.09 2017-12-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12358
Ort: Säter
Iscar 3mm 2-sidig stickstålsplatta med fullradie.
Jag har provat att slipa den extremt positiv, men det gjorde ingen större skillnad.

Så här med facit i hand, skulle man nog ha satsat på VBMT med R0,8 istället.
Även om spåret inte hade blivit helt enligt ritning hade det nog fungerat ändå.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 17.28 2017-12-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20626
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Aj fan, hur gick det att köra spindeln riktigt långsamt? Kan du köra svajande?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 17.45 2017-12-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12358
Ort: Säter
Citera:
Kan du köra svajande?
Det hjälper inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 18.07 2017-12-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20626
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Ja då återstår nån sorts dämpning av verktyget då. Tar för givet att du inte har nåt större glapp i *tvärsliden*.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 18.14 2017-12-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12358
Ort: Säter
Citera:
Ja då återstår nån sorts dämpning av verktyget då.
Nej, jag ska svetsa på ett 40x40mm fyrkantjärn på baksidan av stål och stålhållare.
Det ska inte behöva bli i vägen.

Det verkar som att stålet är vekt i tangentiell riktning.
Då hjälpte naturligtvis inte de tidigare åtgärderna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 18.15 2017-12-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20626
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
OK, hoppas det fungerar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 18.30 2017-12-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12358
Ort: Säter
Jag tänker svetsa in järnet så här, fast på baksidan.
Bilaga:
001a.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 20.20 2017-12-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12358
Ort: Säter
Nu har jag svetsat på en rejäl förstärkning på baksidan av stålet.
I kväll ska jag provsticka.

Jag hoppas verkligen att det fungerar.
Är det inte klart till på måndag morgon, då utgår det nog dödsstraff från kunden. :)

Bilaga:
001.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av säter 20.37 2017-12-09, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 20.32 2017-12-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20626
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Ser ju bra kraftigt ut det där, hoppas det fungerar så du slipper stupstocken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 20.36 2017-12-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12358
Ort: Säter
Nu har jag provstuckit, och det verkar fungera.
Visserligen med den slipade plattan, men på nästa bit ska jag testa standardskär.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarvning av riktrullar
InläggPostat: 20.37 2017-12-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20626
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
:tumupp:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 115 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010