Daniels CNC svarv //Börjar det hända något?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Daniels CNC svarv //Börjar det hända något?

Inlägg av thewho »

Maskinparken växer :vissla:
Har än så länge bara lastat av den och tittat lite.
Jag kommer använda elektroniken från min lilla fräs till att börja med.
Det blir troligtvis 12x4mm kulskruvar men måste nog växla ner dom lite misstänker jag.
Bildbevis:
Bild

Som synes är det en "julasvarv", en lite speciell modell märker man om man försöker hitta likadana.
På agendan nu är att skruva isär och mäta hur långa skruvar jag måste beställa.
Funderar på att gå på linux den här gången för att få ordentlig kontroll vid gängning och sånt.
exempel

Senast redigerad av thewho 9 augusti 2012, 17:37:03, redigerad totalt 2 gånger.
blueint
Kontakt:

Re: Daniels CNC svarv //svarv inhandlad

Inlägg av blueint »

Varför skulle Linux vara extra bra för gängning mm?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Blueint, om du läser om LinuxCNC kontra MACH3 så får du svaret.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Trevligt med fler som kör EMC2 på svarv, då får man någon att bolla problem med. Jag håller precis på att gå över från Mach (eller ja, från TurboCNC kan man nog egentligen säga, Mach var bara en mellanlandning) till EMC2. Har precis färdigställt en hålskiva med 100+1 hål och monterat den på spindeln. Nästa steg blir att fixa till någon bra montering av läsgafflarna och sen testköra gängning med EMC2. Något som smakar lite surt med Mach är att gängning inte finns tillgängligt i testversionen så man kan testa det själv, samtidigt som det finns otaliga vittnesmål om att det inte funkar tillförlitligt om man inte har en bamsesvarv som klarar av att köra konstant varvtal med last.

Blueint: Mach har inget stöd för spindelenkoder med mer än en signal per varv vilket kan ge problem när motorstyrning och Mach börjar kompensera mot varandra.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Kul att flera verkar anamma LinuxCNC. Jag har kört den sedan starten till min CNC-fräs och är väldigt nöjd med funktionen. Ännu nöjdare blav jag när mitt nya användarinterface kom igång. Det är otroligt smidigt att skriva program för utökad funktionalitet i LinuxCNC 2.5 med GladeVCP som gui-plattform.

Är det någon som har frågor eller behöver ett bollplank är det bara att höra av sig så bidrar jag med den erfarenhet jag hunnit med att bygga upp omkring LinuxCNC.
thewho

Inlägg av thewho »

Vad trevligt att det tittar in så många emc användare :tumupp: passar på att slänga ut några frågor,
det finns inga "wizzards" i emc som mach3 har va?
Missar man någon viktig uppdatering/funktion om man går på en tidigare version av emc/ubuntu? Har en gammal burk som inte möter processorkraven i senaste versionen.
Kan man köra spindeln "closed loop" för att hålla ett stabilt varvtal vid bearbetning?

Och nu lite om svarven :roll:
Plockar isär och rengör delarna för tillfället. Undrade varför några skruvar satt så löst så jag drog åt dom och då gick det inte att röra släden längre :doh: Måste starta upp fräsen imorgon och fixa det.
Fräser nog oljespår när jag ändå har den isärskruvad.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det går bra att köra en äldre version av emc2 men jag rekommenderar 2.4.7. Går inte denna att köra i din PC bör du hitta en annan sådan. Jag har också en ganska gamal PC som jag kör EMC2 under Ubuntu 11. Jag blev tvungen att leta en ny maskin när jag skulle uppgradera till LinuxCNC 2.5 ty jag kunde inte få igång Ubuntu 10.4 på den gamla PC:n. Antagligen är det för lite minne så att den inte kan starta installationen ordentligt. Jag har inte forskat i varför men jag tror att det handlar om att den inte kan skapa tillräckligt stor RAM-disk. Detta är förmodligen fixat i Ubuntu version 11.x men där går det inte att köra LinuxCNC 2.5

Om du med Wizards i Mach3 menar stödprogram som fräser, birrar och svarvar så finns det en m9otsvarighet i EMC2 som heter ncgui. Där går det att koppla variablestyrda NC-macron till fält och knappar på bildskärmen. Det fungerar hyfsat men i LinuxCNC finns det GladeVCP som jag tycker är bättre att jobba med om man vill utveckla Wizards för maskinoperationer.

By the way, jag har sett att det finns en del skrivet om LinuxCNC och closed loop på nätet men har inte fördjupat mig i detta. Man jag har för mig att jag sett någon som lyckats med detta.
thewho

Inlägg av thewho »

Här var det länge sen som någonting hände :roll:

Jag har inte mycket att uppdatera men kulskruvar och psu är beställda. Motorer, drivare och dator finns redan.
Så snart kan jag inte skylla på att jag inte har grejer utan måste väl bara börja göra någonting med svarven :lol:

Jag kommer nog göra en ny tvärslid med T-spår för att fästa verktyg i. Det ser ut att bli väldigt tight att få plats med kulmuttern under tväsliden, men den måste ju dit på något sätt :humm:
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Vad är det som är speciellt med din modell?
Jag är lite nyfiken för jag har precis köpt en julasvarv jag med:)

Det ska bli intessant att följa den här tråden.
thewho

Inlägg av thewho »

Vad menar du med speciellt?
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Jag kanske tolkar ditt första inlägg fel men där skriver du ...
thewho skrev:Som synes är det en "julasvarv", en lite speciell modell märker man om man försöker hitta likadana.
thewho

Inlägg av thewho »

Ah, du menar det :roll:
Om man söker efter projekttrådar som handlar om svarven i fråga så hittar man inte så mycket. Än så länge har jag bara hittat ett företag som säljer den. Förutom jula då.
Det skulle vara kul att få se hur folk har löst utrymmesbristen till X axeln, men det verkar som man får fundera ut det själv :doh:
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Då förstår jag :D, enligt Jula i Borlänge så är dessutom svarven utgående hos dom.
Min tanke med min svarv var inte att CNC konvertera den, men man kanske blir sugen
om man följer din tråd. :)
thewho

Inlägg av thewho »

Har börjat på den nya tvärsliden, väntar fortfarande på iso40 er chucken som fastnade i tullen :doh: Kan bara använda en 50mm fräs och en 100mm planfräs nu :evil:

Här kommer lite bilder iaf.
Bild
Blev ganska bra yta fast skären slut. Har dock slipat dom lite .
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Andra sidan:
Bild
Bild
Bild

Måste säga att jag är riktigt nöjd med fräsen med tanke på priset.
http://www.ebay.co.uk/itm/1pcs-4Flute-4 ... 2569c4ce70
thewho

Inlägg av thewho »

Den efterlängtade er32 chucken har kommit så nu kan jag använda lite fler verktyg :tumupp:
Fräser T-spåren:
8mm HM fräs
7mm/pass, 2krpm, runt 260mm/min

Bild
Bild
Bild
Putsar av kanterna lite.
Bild
Bild

Nu måste jag vänta på en 60º vinkeländfräs..
Men hållare för kulmuttern och lite sånt kan jag göra ännu iaf.
Bild
Bild

Och för den som undrar så är det inte så kul att få tillbaka kulorna i den här typen av mutter.. :doh:
1204 skruven har 2.37mm dia kulor. 33st.
Bild
Men jag fick dit dom och satte muttern på en borr.
Bild
Skriv svar