Flashforge finder har problem efter "längre vila"

Allt som rör 3D-skrivare.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Flashforge finder har problem efter "längre vila"

Inlägg av limpan4all »

Jag använder inte min skrivare dagligen, snarare lite då och då.
Om jag inte har använt den på en månad eller så så går PLA-tråden sönder eller rent ut sagt det skiter sig i tuben som går mellan spolhållaren och extrudern.
Igår kväll skulle jag starta en utskrift efter inte ha använt den på två månader. Jag misstänkte att det skulle bli problem så jag förebyggde genom att ta isär den och kolla PLA-tråden. Mycket riktigt den gick av straxt innan extrudern och även där tråden går från spolen in i tuben och på två ställen i tuben. Att det var jobbigt att få ut var bara förnamnet, men det gick, efter att ha klippt bort de första 50mm från spolen så var det bara att ladda och köra och allt har gått fint. Det som kom ut från tuben var sprödare ju närmare de båda ändarna än på mitten.

Nu till frågorna: Varför händer det? Är det på något sätt fel material i tuben så att den bör bytas mot någon annan eller vad beror det på?
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Flashforge finder har problem efter "längre vila"

Inlägg av JanErik »

Filamentet drar i sig fukt. Själv förvarar jag spolarna i plasthinkar med lock, och silica-gel-påsar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Flashforge finder har problem efter "längre vila"

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Flashforge finder har problem efter "längre vila"

Inlägg av Gizmo »

En bekant som skriver ut mycket i 3D skrivare hävdade att spolarna med materialet åldras av sig själv väldigt snabbt. Spolar som är äldre än 1.5 år blev spröda och gick av. Men om det beror på som i tidigare inlägg, att materialet drar åt sig fukt, det vet jag faktiskt inte. I så fall vore väl det rätta att förvara spolarna i frysen?
Nyfiken på om någon mer har varit med om detta?
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Flashforge finder har problem efter "längre vila"

Inlägg av Gimbal »

Har också drabbats av det där.
Tråden ligger ju hårt upprullad och rätas ut när den går in i matarslangen, och uppenbarligen tar de inre spänningarna över efter några dagar och tråden går av.

Har jag inte kört på ett tag så lyfter jag upp magasinet och provdrar lite i tråden innan start.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1274
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Flashforge finder har problem efter "längre vila"

Inlägg av ie »

Skriver också ut oregelbundet. (Samma skrivare.)

Märkte samma problem.

Sen dess plockar jag alltid bort rullarna efter utskrift och stoppar in dem i plastpåsar som jag försluter. Inte helt optimalt men bättre än att lämna dem i skrivaren.

/Ingvar
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Flashforge finder har problem efter "längre vila"

Inlägg av Gizmo »

Har ju inte tillgång till 3D skrivare längre men jag är fortfarande nyfiken på om någon provat att lägga spolarna med materialet i frysen?
I frysen är ju luftfuktigheten noll (om det nu är luftfuktigheten som är problemet, kan ju vara något annat som får det att åldras och bli sprött också).
Skaffar kanske skrivare, men inte närmsta månaderna dock.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Flashforge finder har problem efter "längre vila"

Inlägg av Gimbal »

Nja, det är ju sju resor omständligare än att bara mata ut lite ny tråd om den gått av.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Flashforge finder har problem efter "längre vila"

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Har också Flashforge Finder och upplever samma problem, efter någon vecka utan utskrift så failar nästa projekt pga filament torkat i slangen. Rullarna i sig är det aldrig problem med, trots att jag förvarar dem slarvigt. :D
KriJu
Inlägg: 51
Blev medlem: 1 februari 2012, 12:10:19

Re: Flashforge finder har problem efter "längre vila"

Inlägg av KriJu »

Själv återupplivade jag min Kossel i helgen efter en 2-årig vila och allt funkade perfa från första print.
Har förvarat filamentet i en plastlåda med silicapåsar under tiden.

Har äntligen plats för en större skrivare så det blir nästa projekt :D
Skriv svar