Nozzle material

Allt som rör 3D-skrivare.
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Nozzle material

Inlägg av Magnum81 »

Tänkte bara höra om det är någon större skillnad att skriva ut med en nozzle gjord av koppar/mässing, härdat stål eller syrafast stål (rostfritt)? Rostfritt leder inte värme så bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nozzle material

Inlägg av Glenn »

Jag märker ingen skillnad alls faktiskt.

Även om det leder värme sämre så tillförs ju värme hela tiden.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Nozzle material

Inlägg av Bonehead »

Jag tyckte det var svårare att få bra resultat på t.ex co-polyester med härdat stål munstycke, spelade ingen större roll hur varmt jag körde utan kändes oavsett som om det inte smälte korrekt.
Provade två olika i härdat stål för att sedan byta tillbaka till mässing så fungerade det perfekt igen.
Kan ha varit en ren tillfällighet.

PLA har funkat i båda utan några problem alls.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nozzle material

Inlägg av Glenn »

Jag har mestadels kört PETG men även PLA.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Nozzle material

Inlägg av Meduza »

Ja, jag skulle påstå att det är stor skillnad. Rostfritt stål leder värme fruktansvärt dåligt och jag hade stora problem att få till bra utskrifter. Dessutom är dom inte särskilt slitstarka, så det finns i princip ingen anledning att använda dom. Härdat stål är inte lika illa, men jag märker fortfarande tydlig skillnad mot mässing.

Det beror dock också mycket på hur snabbt du skriver ut, vilken temparatur du skriver ut på, hur din skrivares hotend är designad, och hur exponerad nozzlen är till kylning från part cooling-fläktarna.
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Nozzle material

Inlägg av Magnum81 »

Tack för snabba svar!
Jag har byggt om min Anet A8 och bytt ut skrivhuvudet mot en E3D V6.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Nozzle material

Inlägg av Bonehead »

Mitt tips hade nog varit att ha ett i härdat stål och byt till det om du ska skriva ut någon som kräver det(kolfiber, woodfill, glowfill, koppar, osv), i övrigt kör med mässingsmunstycket.

Mässing äts upp otroligt fort av slipande filament och stålet presterar sämre på allt annat så ... Går rätt fort att byta på E3D V6, se till att byta när den är riktigt varm bara. :)
Skriv svar