Byggtråd Hypercube Evolution

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Nu är jag på gång att bygga min 3:e 3D-skrivare. första var en Prusa I2 som jag byggde för ca 5 år sedan, andra en I3-klon med P3Steel-ram som jag byggde rätt nyligen. Den är redan kraftigt modifierad, i stort sett alla plastdetaljer omdesignade osv...

Då båda tidigare har varit relativt lika, kartesiska med Y-axel som rör skrivbädden är jag sugen på att pröva något annat. En delta hade varit skoj, men de känns rätt krångliga, så istället föll valet på en CoreXY, närmare bestämt en Hypercube Evolution. Främst för att det känns som en stabil, genomtänkt konstruktion, som bör kunna hantera lite större utskrifter utan att ge för mycket avkall på kvalité.

Jag har använt excel-dokumentet från Thingiverse för att få en stycklista på aluminiumprofiler. Utskriftsstorleken är vald så att yttermåtten på skrivaren blir 500x500 mm. Slutgiltig byggvolym kommer bli i krokarna av 320x330x400 mm. Jag lägger även till lite på höjden för att kunna gömma elektroniken i botten.

Har redan börjat beställa hem lite delar, lite har kommit hem, annat är på väg.
* 30x30 mm Alu-Profiler till ram med montreringspryttlar
* 2 x 8 mm härdad axel till X + Fushi LM8LUU
* 2 x 10 mm härdad axel till Y + Fushi LM10LUU
* 4 x 12 mm härdad axel till Z + Fushi LM12LUU
* 2 x 8 mm Trapetsgängad skruv till Z
* 5 x 17HS19-2004S1 Stegmotorer
* Meanwell LRS-200-24 24V 200W nätagg
* Duet Ethernet controller
* E3D v6 Volcano hotend
* Zesty Nimble extruder
* 750W 300x300 mm silikonvärmare

Har börjat skriva ut en del grejer också, förutom delarna från Scott3D så använder jag några omdesignade delar.
* Motor/Y-axel hållare från MJ https://www.thingiverse.com/thing:2734533
* Extruder hållare från Zesty https://www.thingiverse.com/thing:2585290
* Z-lager hållare för LM12LUU https://www.thingiverse.com/thing:2406034
Tänkte testa att skriva ut i Add North Amphora, än så länge gillar jag resultatet.

Några frågetecken kvarstår:
* Z-endstop; lutar åt en BL-Touch (X/Y tänkte jag försöka köra sensorlöst)
* Byggplatta. Många rekommenderar gjuten planfräst aluminium. Benämns ofta MIC-6 eller ALCA-5 utomlands. I Sverige verkar något som heter Plancast 5083 vanligare. Förhoppningsvis kan jag få tag på något sådant. På den blir det nog ett lager PEI.

Mer info och bilder kommer när mer grejer börjar droppa in.

Vad tror ni, blir det en vettig skrivare? Har jag missat något viktigt?
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av Xynter »

Det här låter som ett mycket intressant bygge! Första gången jag hört talas om den där extrudern och den verkar var riktigt smidig och lär nog passa utmärkt på en CoreXY-skrivare.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av Henke_83 »

Mycket intressant projekt - det som är intressant är ju totalkostnad så kan du inte lägga upp vad de olika delarna.
Och gärna varifrån du beställt om någon skulle ville replikera eller göra liknande projekt.

Själv håller jag på och gör en CoreXY skrivare som är en blandning av Ultimaker 2, Ultimaker 3, Hypercube evolution och Hypercube.
Ultimaker är ju open source och verkligen en bra skrivare. Men min tanke med detta är mest att lära mig för att sedan kunna bygga en ny större :)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Alu-profiler, T-spårmutter, skruvar och sådant samt härdade axlar ska jag beställa från dold-mechatronik.de så fort 10 mm axlarna finns i lager igen. gissar att det hamnar på ca 2 kSEK
Linjärlager kommer från Fushis egen butik på Aliexpress ca 500 SEK
Stegmotorer från eBay (tyskland) ca 500 SEK
Nätagg från eBay (kina) ca 200 SEK
Duet + E3D Volcano direkt från E3D drygt 3 kSEK
Zesty Nimble direkt från Zesty ca 1 kSEK
Silikonvärmare från Keenovo AliX (Kina) ca 500 SEK
Filament för ca 500 SEK

Gissningsvis hamnar slutpriset någonstans i närheten av 10 kSEK lite beroende på vad jag får tag på för byggplatta.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Vad tror ni om en sån här skruvad mot heatbed:en för att skydda mot eventuella felfall med överhettning som följd?
Thermal Fuse

Något annat man bör tänka på när man driver heatbed:en på nätspänning förutom att ansluta den till skyddsjord.

Om någon har tips på ett lämpligt kontaktdon för göra det möjligt att koppla loss den blir jag glad, 3 ledare ca 5A @ 250VAC borde vara lämpligt. Inte för stort och klumpigt och gärna med någon låsning. Sen blir det nog någon mjukare mångtrådig gummikabel till plattformen.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av daspunner »

Vilken värmeplatta (heter det så på svenska?) har du tänkt dig?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Det är väl det enda som är oklart. Jag har en sån här som ligger och väntar hos tullen:
http://s.aliexpress.com/y6rQvyuM

Men vad jag ska klistra den på vet jag inte än. Allra helst hade jag velat ha en gjuten, planfräst aluminiumskiva ca 6-8 mm tjock. Har tyvärr inte hittat någonstans att köpa en sån än bara. I nödfall får det bli aluminumplåt.

På det blir den nog ett lager PEI.

.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av stenD »

Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Ska kolla in de två förslag jag fått där.

Igår fick jag mail från Dold-Mechatronik att de haft kraftigt ökade volymer på Bosch 3030 profiler senaste veckan och att de inte får nya förrän i mitten på nästa vecka. Har egentligen inte bråttom, men nu vill man komma igång och bygga.

Har skrivit ut de flesta viktiga delar, men fått slut på det filament jag använt. Vilket också är slut hos tillverkaren och de har slut på pigment så de kan inte göra nytt just nu... jaja, det får ta den tid det tar.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av maha »

Hoppsan då!

Trevligt att se en annan Hevo på gång här på forumet!

Jag har egentligen kommit rätt långt på min men så innan jul så tog det stopp i byggandet av någon märklig anledning. Hoppas ditt bygge får upp min inspiration igen!

Dagsläget:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Vad har du kvar?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Nu har bygget kommit igång på riktigt. Idag dök det upp ett paket från Dold Mechatronik med lite profiler, axlar och monteringsdetaljer.
IMG_20180405_210700.jpg
IMG_20180405_205934.jpg
IMG_20180405_211013.jpg
Lite knåp så har jag fått ihop stora delar av ramen.
IMG_20180406_002919.jpg
Den är jäkligt stor! Tumstocken är med som storleksreferens....

Det mesta som behövs för att sätta ihop den finns hemma, men jag väntar fortfarande på extrudern som borde dyka upp vilken dag som helst nu.

Byggplatta har jag fastnat för de som clever3d.de säljer, har mejlat dem men inte fått någon respons än.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Snart dags att provköra Z.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av Henke_83 »

Heja heja! :bravo:

Hur går det? :?:
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Det går sakta men säkert framåt. Nu har jag i alla fall alla delar utom BL-Touch, men den är på väg hem från Tyskland. Hade tänkt beställa den plus lite annat smått och gott från 3d-grottan, men de verkar ha stängt på obestämd tid inför 3D-meetup, så det har blivit beställningar från hela Europa.

Så här ser den ut just nu
IMG_20180426_225236.jpg
Vad har hänt sedan senast? Jag har fått hem skrivplattan från Clever3d, en bastant pjäs på 2,5 kg, tur att jag har rejält med effekt i värmemattan...
IMG_20180425_220115.jpg
Ska bli väldigt intressant att pröva, den är eloxerad för att få en porös yta, precis som när man färgar aluminuium. Istället för färg har de löst upp PEI-plast i lösningsmedel och doppat plattan i. Det ska tydligen fästa riktigt bra i porerna, får se hur det funkar. Skivan är i alla fall 350x350x8 mm planfräst och gjuten.

Fick slut på Amphora och tyckte, helt ovetenskapligt, att den inte kändes lika hållbar som PETG, så jag skrev ut övriga delar i svart PETG, får se om jag orkar göra om resten så småningom.

Jag har monterat Zesty Nimble extrudern
IMG_20180426_225012.jpg
IMG_20180426_231249.jpg
IMG_20180426_231221.jpg
Standardtratten för fläkten till Hypercube evolution var lite kort för en Volcano, så jag satte på ett standard heatblock och en 0,4 mm nozzle till att börja med. Får pröva de grövre prylarna när allt funkar sen.

Jag har gjort lite täckpaneler som ska sitta runt om i nederkant, det får plats 3 per sida, de ska ha spänningsmatning+säkringar, strömbrytare, usb och ethernet, plus en blank att fylla ut med
covers.JPG
Bara printat en av dem än så länge
IMG_20180426_225409.jpg
Har provkört lite funktioner:

Sensorless homing (Har inga ändlägesgivare på X & Y)


X/Y (20000 mm/min 300x300 mm)


Z (100, 200, 400 & 600 mm/min), imponerad att motorerna orkar lyfta tung heatbed och Z-släde så fort!


Inte pressat till max, men 600 mm/min på Z och 20000 mm/min på X/Y känns mer än tillräckligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar