Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av NULL »

Då borde du inte ha några problem...
Testa lite fler limstift typ UHU, Clas Ohlson.
tomle
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 januari 2019, 19:52:09

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av tomle »

MGL skrev:Mina PETG rullar kom i separata lådor av kartong, även ABS rullen.
Sen var de inslagna i plast runt, allt var nog helt.
Har beställt 4kg till :).
Glenn skrev:Kan tillägga att den fungerar perfekt efter att ha legat oskyddad i 6mån också. :tumupp:
Hej!

Ny här på forumet, just köpt en Monoprice Select Mini v2, tittade på en Creality Ender 3 men den fick inte plats hemma...
Funderar på att beställa både PLA och PETG från Marwiol, vill gärna ha lite olika färger och kan ju få 4kg från Marwiol (2kg PLA & 2kg PETG) för under 800kr inkl frakt!

Tittade även på 3DPrima, deras EasyPrint PLA/PETG Value Pack där man får 4x500g för 499kr, en av varje blir ju 998kr, så dyrare än Marwiol men eventuellt bättre kvalitet, är det värt pengarna?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av GeekJoan »

Har inte testat Marwiol, men kan tipsa om Creedo som jag testade sist jag köpte. Tycker dom är billiga om man inte väljer special filament. Levererade snabbt och gratis frakt vid order över 800:- Mycket färger och sorter att välja på.
Ex: https://www.creedo3d.se/product.html/pl ... ory_id=145
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av NULL »

Sist jag köpte från Marwiol fick jag bl.a. svart ABS som jag upplever som lite sämre i delaminering, plus att jag måste köra den i 255 grader, ska vara gjord av Devil Design.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av mankan »

Vad är problemet med 255 grader? Jag kör all ABS (Filagehr) i 255 enligt Prusas profiler. Dock så har jag höjt bäddtempen från 100 till 105.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av NULL »

"Recommended printing temperature 230-240°C" gjorde några misslyckade utskrifter innan man fick till det.
port513
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 februari 2007, 10:16:15

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av port513 »

Polymaker Polysmooth + Polysher: Till allt som klassas som modeller eller rekvisita med krav på att lagerna ej är synliga
Innofil3D InnoPET: Till allt annat

Använder ej ABS på grund av giftigheten i ångor och material, skulle möjligen använda ABS om det handlar om rent mekaniska delar som ska användas på t.ex. drönarna osv. Anledningen att ABS är absolut sista valet för mig är att skrivaren står som en familjeskrivare och står då där vi bor och ABS ångor vill man inte ha där. Sen kan man väl debattera om det är bra att ha IPA ångor där man lever då Polysher sprutar IPA på modellen ;)
Skriv svar